fokker dr1 1:3 balsa usa

het schema staat voor 90% vast.
al weet ik nog niet exact welk type of van wie deze effectief was.
de meeste zullen zeggen van richthoven, maar die had meer de strepen in de groene oppervlakten.
die die ik wil is meer het effen"olijf"groen met rood(en blauwe onderkant)
maar hieronder zijn ook weer verschillende te vinden, met en zonder gezicht op de cowl,cowl vormen verschillen ook van model tot model,...
kan iemand me verder helpen?
main.jpg
 
Op de foto zie ik serienr. 152/..

Google eens op DR1 152/17, deze was van Manfred

Wikipedia levert dit:

Serial 152/17, in which Manfred von Richthofen obtained three victories, was displayed at the Zeughaus museum in Berlin.[34] The triplane was destroyed by an Allied bombing raid during World War II. Today, only a few original Dr.I artifacts survive in museums.

Daar is aardig wat te vinden, ook bij afbeeldingen op google ;)

Groeten, Ralf
 
Vanuit de fabriek werd de DR1 meestal in "tarnstrich" geleverd, de gestreepte/geborstelde versie dus.
Ik denk dat de bouwer van je foto dit uit gemak heeft weggelaten, alhoewel er op de vleugels wel iets van te zien is.

De piloten smeerden hier andere verf overheen om hun eigen identeit te laten zien aan de vijand.
Mooi voorbeeld is de gele bovenvleugel van Manfreds broertje Lothar waarbij de onderliggende tarnstrich zelfs door het (minder dekkende) geel van zijn Dr1 heen komt.

Bij Glenn Torrance zijn hele mooie voorbeelden te vinden van goed tarnstrich werk. (o.a. wijlen Del Johnson zijn Dr1)

Groet, Ralf
 
bedankt in ieder geval voor de hulp.

Ik heb het afgelopen jaar al heel wat films bekeken en foto's en gegoogled over dit toestel, maar toch leer ik iedere keer bij.
wat ik zowiso kan zeggen is dat bijna geneen toestel gelijk is aan elkaar. zelfs over 1 bepaald kleurenschema zijn 100den verschillen te ontdekken, de ene wel meer waarheidsgetrouw dan de andere.
nu het kleurenschema is niet echt bindend voor mij. daarom heb ik mn vriendin laten kiezen: het schema uit de film flyboys. persoonlijk vind ik dit ook een machtig schema, maar al dit zwart hout me tegen om tijdens de blakende zon buiten te staan.
het schema van zowel manfred als zijn broer lothar zijn gelijkend op elkaar en beide mooi bevonden. de ene is met het rood, de andere met het geel.
die van luthar met het geel vind ik persoonlijk net wat leuker, betere zichtbaarheid, de letters enzo die erop komen komen ook beter uit. dus het schema is denk ik gekozen. nu zoveel mogelijk detailfoto's zien te vinden van dat specifiek model denk ik!

Vandaag de 6 vleugeltippen toch tussendoor kunnen maken.
P1110963.JPG
 
Laatst bewerkt:
haha, neen die had ik gekozen, het vorige dat ze gekozen heeft is de gilmore:p
ergens een compromis sluiten he, ze komt ook bijna wekelijks mee,en heeft ook al eens gefuncupt... maar ze zou veel liever met echte vliegerkes spelen...:p

Nu is er nog een grote hamvraag...
welke bespanning? oratex, solartex,(wat is het verschil tussen beide, op het ene fora is de ene lichter, op de andere weer andersom...) prijs?waar best kopen,...
Ik lees ook hier en daar over andere textielsoorten... tips ofzo zijn altijd welkom hierrond.
vandaag nog wat verder knutselen en eens wat opruimen
 
Laatst bewerkt:
Die van mij krijg ik noch mee noch aan het vliegen.....

Bespanning:
Voor mijn Tiger heb ik ProfiCover van Toni Clark.
Dat werkt waanzinnig mooi, zonder plooien rond alle roeren en vleugels Zonder inknippen.

Ik wil wel een lapje meenemen voor je van het weekend, kan je eens kijken of je het iets vind.

(nog ff adres + tel.)

Grt
 
Nu is er nog een grote hamvraag...
welke bespanning? oratex, solartex,(wat is het verschil tussen beide, op het ene fora is de ene lichter, op de andere weer andersom...) prijs?waar best kopen,...
Ik lees ook hier en daar over andere textielsoorten... tips ofzo zijn altijd welkom hierrond.
vandaag nog wat verder knutselen en eens wat opruimen

hoi ,

ik gebruik meestal solartex antic deze verwerkt zich prima
met +/- 150 gr. op strijkbout krijg je prima resultaat

nu heb ik ook een model gedaan met proficover van t.c. (+/- 5 m.verwerkt) moet zeggen dat dit nog wat beter gaat , temperatuur moet hier wel zo'n 190 graden zijn
wel moet je ze eerst met 1x met clou spanlak instrijken voor het lakken (geeft t.c. ook aan) krijg je een beter resultaat

bij de proficover hoef je niet voor te strijken met met hechtmiddel , de plakt veel beter dan solartex

nog een voordeel van proficover is dat deze 1.20 m breed is tegen over solartex 0.68 m
wanneer je een vleugel koorde van meer dan 32 cm. hebt krijg je minstens 2 a 3 banen uit een meter lengte
dus minder afval dan met solartex dus voordeliger :cool:

met oratex heb ik ook een maal bespannen vond dit tegenvallen


groet jacques
 
Ik strijk alles vast op 100, en met de verfstripper trek ik het strak, werkt prima.
Die spanlak is toch niet perse nodig?
 
maar die proficover is wel het dubbele van prijs en zwaarder waarschijnlijk? ben eens benieuwd:)

hoi,

ff goed lezen : proficover kost €19,50 p/meter en is 120 cm breed
solartex kost € 8,50 p/meter en is maar 68 cm breed!!!

profi is voordeliger omdat bij de vleugels minder afval is

als je koorde b.v 38 cm is ( meestal bij 1/4 scale) krijg je maar 1 zijde bespant per meter bij solartex en bij proficover 3 st.
gewicht komt zowat overeen

@ femo , voor het beste resultaat temp. op +/-190 graden en jazeker met spanlak instrijken, dit geeft tony cl. ook aan , doe dus eerst met +/- 140 graden rondom vast zetten en dan met 190 gr. afwerken
met solartex heb ik de meeste ervaring , met spanlak blijft het beter als zonder


groet jacques
 
Interessant dit om jullie ervaringen te lezen. Wil proficover ook gebruiken. Spanlak, ook die van Hobbyin te gebruiken? En 1 keer? Moet het daarna weer gestuurd worden? Omdat de vezels meestal naar boven komen. Grt Michiel
 
Ik ga mijn Stampe ook bekleden met Proficover.
Dit jaar een 2e hands TC Tiger moth gekocht waar 2 rollen (3 + 5 mtr) bijzaten.
Wel te weinig voor de Stampe natuurlijk dus nog wat bijkopen.
Maar ik lees in de gebruiksaanwijzing:

Am besten hafted 2-K Autolack wenn er direct auf das Gewebe aufgetragen wird.

Dus geen Clou spanlak onder de afdeklak!
Ik weet uit ervaring met het spuiten van auto's dat een 1K lak onder een 2K lak problemen kan geven.
Wel heb ik gehoord dat Clou erg goed werkt als je de Proficover verder niet afwerkt.
Dan krijg je dus het uiterlijk van ongekleurd gelakt linnen zoals veel toestellen toendertijd geleverd werden.

Groeten Willem
 
het kaliber om de bovenvleugel uit te lijnen:
P1110981.JPG

makkelijk om de struts op hun plaats te houden en op het kaliber te solderen, zonder de vleugel te schenden.

Ik heb de dummy in 2 gesneden, je ziet toch maar 4 cylinderkoppen, ik heb ze aan elkaar gezet, moet wel nog verder afgewerkt worden, en hier en daar een boutje met nageltje vastgezet:
P1110983.JPG


links een probeerseltje voor de kop af te werken, rechts de 4 juiste.
P1110985.JPG


en een stapje verder, een kapotte bougie ein gezet, en nog wat deeltjes +- nagebouwd.
P1110986.JPG


P1110988.JPG


de uitlaatbuis zal wel wat anders zijn om te maken. Ik denk eens het allemaal wat in kleur is dat het wel wat beter zal eruitzien als de standaard dummy.
 
Back
Top