fokker dr1 1:3 balsa usa

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 24 jun 2012.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het schema staat voor 90% vast.
    al weet ik nog niet exact welk type of van wie deze effectief was.
    de meeste zullen zeggen van richthoven, maar die had meer de strepen in de groene oppervlakten.
    die die ik wil is meer het effen"olijf"groen met rood(en blauwe onderkant)
    maar hieronder zijn ook weer verschillende te vinden, met en zonder gezicht op de cowl,cowl vormen verschillen ook van model tot model,...
    kan iemand me verder helpen?
    [​IMG]
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Op de foto zie ik serienr. 152/..

    Google eens op DR1 152/17, deze was van Manfred

    Wikipedia levert dit:

    Serial 152/17, in which Manfred von Richthofen obtained three victories, was displayed at the Zeughaus museum in Berlin.[34] The triplane was destroyed by an Allied bombing raid during World War II. Today, only a few original Dr.I artifacts survive in museums.

    Daar is aardig wat te vinden, ook bij afbeeldingen op google ;)

    Groeten, Ralf
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd maar veel verschillen te zien, ook meestal de meer geborstelde kleuren
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Vanuit de fabriek werd de DR1 meestal in "tarnstrich" geleverd, de gestreepte/geborstelde versie dus.
    Ik denk dat de bouwer van je foto dit uit gemak heeft weggelaten, alhoewel er op de vleugels wel iets van te zien is.

    De piloten smeerden hier andere verf overheen om hun eigen identeit te laten zien aan de vijand.
    Mooi voorbeeld is de gele bovenvleugel van Manfreds broertje Lothar waarbij de onderliggende tarnstrich zelfs door het (minder dekkende) geel van zijn Dr1 heen komt.

    Bij Glenn Torrance zijn hele mooie voorbeelden te vinden van goed tarnstrich werk. (o.a. wijlen Del Johnson zijn Dr1)

    Groet, Ralf
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    bedankt in ieder geval voor de hulp.

    Ik heb het afgelopen jaar al heel wat films bekeken en foto's en gegoogled over dit toestel, maar toch leer ik iedere keer bij.
    wat ik zowiso kan zeggen is dat bijna geneen toestel gelijk is aan elkaar. zelfs over 1 bepaald kleurenschema zijn 100den verschillen te ontdekken, de ene wel meer waarheidsgetrouw dan de andere.
    nu het kleurenschema is niet echt bindend voor mij. daarom heb ik mn vriendin laten kiezen: het schema uit de film flyboys. persoonlijk vind ik dit ook een machtig schema, maar al dit zwart hout me tegen om tijdens de blakende zon buiten te staan.
    het schema van zowel manfred als zijn broer lothar zijn gelijkend op elkaar en beide mooi bevonden. de ene is met het rood, de andere met het geel.
    die van luthar met het geel vind ik persoonlijk net wat leuker, betere zichtbaarheid, de letters enzo die erop komen komen ook beter uit. dus het schema is denk ik gekozen. nu zoveel mogelijk detailfoto's zien te vinden van dat specifiek model denk ik!

    Vandaag de 6 vleugeltippen toch tussendoor kunnen maken.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2012
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    ... broer Lothar.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd... typfoutje:p
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    :pvorige keer dat ze mocht kiezen werd het ook zwart!:D
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha, neen die had ik gekozen, het vorige dat ze gekozen heeft is de gilmore:p
    ergens een compromis sluiten he, ze komt ook bijna wekelijks mee,en heeft ook al eens gefuncupt... maar ze zou veel liever met echte vliegerkes spelen...:p

    Nu is er nog een grote hamvraag...
    welke bespanning? oratex, solartex,(wat is het verschil tussen beide, op het ene fora is de ene lichter, op de andere weer andersom...) prijs?waar best kopen,...
    Ik lees ook hier en daar over andere textielsoorten... tips ofzo zijn altijd welkom hierrond.
    vandaag nog wat verder knutselen en eens wat opruimen
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2012
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Die van mij krijg ik noch mee noch aan het vliegen.....

    Bespanning:
    Voor mijn Tiger heb ik ProfiCover van Toni Clark.
    Dat werkt waanzinnig mooi, zonder plooien rond alle roeren en vleugels Zonder inknippen.

    Ik wil wel een lapje meenemen voor je van het weekend, kan je eens kijken of je het iets vind.

    (nog ff adres + tel.)

    Grt
     
  11. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ,

    ik gebruik meestal solartex antic deze verwerkt zich prima
    met +/- 150 gr. op strijkbout krijg je prima resultaat

    nu heb ik ook een model gedaan met proficover van t.c. (+/- 5 m.verwerkt) moet zeggen dat dit nog wat beter gaat , temperatuur moet hier wel zo'n 190 graden zijn
    wel moet je ze eerst met 1x met clou spanlak instrijken voor het lakken (geeft t.c. ook aan) krijg je een beter resultaat

    bij de proficover hoef je niet voor te strijken met met hechtmiddel , de plakt veel beter dan solartex

    nog een voordeel van proficover is dat deze 1.20 m breed is tegen over solartex 0.68 m
    wanneer je een vleugel koorde van meer dan 32 cm. hebt krijg je minstens 2 a 3 banen uit een meter lengte
    dus minder afval dan met solartex dus voordeliger :cool:

    met oratex heb ik ook een maal bespannen vond dit tegenvallen


    groet jacques
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik strijk alles vast op 100, en met de verfstripper trek ik het strak, werkt prima.
    Die spanlak is toch niet perse nodig?
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    maar die proficover is wel het dubbele van prijs en zwaarder waarschijnlijk? ben eens benieuwd:)
     
  14. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    ff goed lezen : proficover kost €19,50 p/meter en is 120 cm breed
    solartex kost € 8,50 p/meter en is maar 68 cm breed!!!

    profi is voordeliger omdat bij de vleugels minder afval is

    als je koorde b.v 38 cm is ( meestal bij 1/4 scale) krijg je maar 1 zijde bespant per meter bij solartex en bij proficover 3 st.
    gewicht komt zowat overeen

    @ femo , voor het beste resultaat temp. op +/-190 graden en jazeker met spanlak instrijken, dit geeft tony cl. ook aan , doe dus eerst met +/- 140 graden rondom vast zetten en dan met 190 gr. afwerken
    met solartex heb ik de meeste ervaring , met spanlak blijft het beter als zonder


    groet jacques
     
  15. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Interessant dit om jullie ervaringen te lezen. Wil proficover ook gebruiken. Spanlak, ook die van Hobbyin te gebruiken? En 1 keer? Moet het daarna weer gestuurd worden? Omdat de vezels meestal naar boven komen. Grt Michiel
     
  16. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Niet schuren.

    Het is net dit wat de betere houvast geeft.

    Johan.
     
  17. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik ga mijn Stampe ook bekleden met Proficover.
    Dit jaar een 2e hands TC Tiger moth gekocht waar 2 rollen (3 + 5 mtr) bijzaten.
    Wel te weinig voor de Stampe natuurlijk dus nog wat bijkopen.
    Maar ik lees in de gebruiksaanwijzing:

    Am besten hafted 2-K Autolack wenn er direct auf das Gewebe aufgetragen wird.

    Dus geen Clou spanlak onder de afdeklak!
    Ik weet uit ervaring met het spuiten van auto's dat een 1K lak onder een 2K lak problemen kan geven.
    Wel heb ik gehoord dat Clou erg goed werkt als je de Proficover verder niet afwerkt.
    Dan krijg je dus het uiterlijk van ongekleurd gelakt linnen zoals veel toestellen toendertijd geleverd werden.

    Groeten Willem
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het kaliber om de bovenvleugel uit te lijnen:
    [​IMG]
    makkelijk om de struts op hun plaats te houden en op het kaliber te solderen, zonder de vleugel te schenden.

    Ik heb de dummy in 2 gesneden, je ziet toch maar 4 cylinderkoppen, ik heb ze aan elkaar gezet, moet wel nog verder afgewerkt worden, en hier en daar een boutje met nageltje vastgezet:
    [​IMG]

    links een probeerseltje voor de kop af te werken, rechts de 4 juiste.
    [​IMG]

    en een stapje verder, een kapotte bougie ein gezet, en nog wat deeltjes +- nagebouwd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    de uitlaatbuis zal wel wat anders zijn om te maken. Ik denk eens het allemaal wat in kleur is dat het wel wat beter zal eruitzien als de standaard dummy.
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wow.....
     
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik volg dit draadje met bewondering.
    Goed bezig, ga zo door!

    Succes Willem
     

Deel Deze Pagina