fokker dr1 1:3 balsa usa

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 24 jun 2012.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    bedankt in ieder geval, ik ga de tips enzo allemaal ook kunnen gebruiken denk ik.
    de dummy probeer ik aan de hand van enkele foto's toch wat te verbeteren, en het liefst met "afvalstukjes" hout, balsa,propellorhulsjes, speelgoedwieltjes,...en een hele reeks stylo's die nu zonder veertjes zitten:p

    greetz, ondertussen de 4 koppen klaar, morgen alles eens samen verlijmen, en dan enkele dagen ertussenuit!
    zaterdag was het de bedoeling om een echte fokker dr1 te bezichtigen, maar laat die mensen nu juist dit weekend er niet zijn... jammer, zal voor begin het nieuwe jaar zijn dan!
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik zie dat jij de dummy uitvoert als een lerhone met een duw trek stoterstang
    de fokker dr1 had volgens mij de gnome monosoepape
    maar daar ben ik niet zeker van
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb de foto's genomen van een oberrursel ur2
    maar idd wat een mix, want het zijn enkel de cylinderkoppen die ik wat meer detailleer, standaard is het idd een le rhone dummy...komt van mick reeves
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Clerget toch?
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    de cleret werd weer in de sopwith gebruikt
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    dit zijn de merken die ik tot nu toe ben tegen gekomen

    gnome frans

    le rhone frans

    clerget frans

    bentley br2 engels

    Oberursel duits

    de le rhone en de clerget en de gnome zijn allen in frankrijk ontworpen motoren die vaak ook onder licentie door de engelse gemaakt werden

    de bentley br2 lijkt ontworpen uit de clerget aangezien bentley eerst glerget motoren in licentie bouwde en ze sterk op elkaar lijken

    de duitsers gebruikte in de DR1 de Oberursel motoren
    dit lijkt een aangepaste kopie te zijn van de le rhone
    ze hebben dezelfde manier van klepaansturing

    maar bij de le rhone zitten de aanzuigbuzen van het carter aan de voorkant van de motor
    en de stoterstang ook

    en bij de Oberursel zit alles aan de achterkant


    kortom je cilinderkoppen zijn goed

    maar de aansturing voor de tuimelaar moet achter zitten

    pffffffffff
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Heb deze voor je gevonden:

    [​IMG]

    Lekker op dreef zo met je kist!

    Groet, Ralf
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb ondertussen heel wat foto's van lothar de zijne gevonden...
    elk met zijn enkele verschillen, maar dat zien we dan wel, ik zet ze nog allemaal in een link samen met de zelfgenomen foto's van een replica later. maar dat komt dan wel terug als we het toestel gecoverd hebben.

    ik heb de motor hiervandaan:
    [​IMG]
    de stootstang zit idd achteraan maar dit heb ik momenteel ook zo...


    de komende 2 weken hopelijk wat tijd om het geheel ruwbouw af te hebben en hier en daar al een detailke
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Je hebd de goede motor gekozen als voorbeeld
    het was een rare tijd in die jaren met nogal wat rare overeenkomsten en verschillen
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    vandaag de motor en prop toegekomen...
    wow wat een lat... is uit een soort kunststof, merk enzo ken ik niet, zal wel te gebruikenn zijn waarschijnlijk? ziet er wel mooi uit.
    [​IMG]

    in vergelijking met de grootste prop die ik al gedraaid heb( 22x10)
    [​IMG]

    en dan de motor.
    [​IMG]

    ziet er goed uit alleen...
    De verkoper had mij tot 3x toe verzekerd dat het de oipstelling was voor zijdelinks op de motor, en wat blijkt dat dit toch het geval niet is...
    Wat ik nu ga doen weet ik nog niet...

    Onder de kap ziet het er zo uit:
    [​IMG]
    er steekt dus een serieus stuk uit de kap... nu de dummy komt er deels voor, maar toch...
    ombouwen naar opzij..., andere vertraging,... of gewoon zo laten. eerste 2 opties zijn wel aan de dure kant dan... hmm
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even rustig bekeken:

    ik denk dat het mss mogelijk is om de gaten die in de bel zitten(bescherming rond de riemen en dient ook als bevestigingsplaat voor de motor) om die gaten te herboren zodat de opening opzij ligt.

    Dan de alu plaat waar de as op geschroeft zit te vervangen door een langer exemplaar(cnc laten frezen op school) en dan de as op de andere kant erop te zetten dat het wel moet lukken veronderstel ik???
    Als ik er maar voor zorg dat de afstand tussen de 2 wielassen gelijk blijft??
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Prop is van Toni zelf en is zeer goed te gebruiken :D.

    Goedkoopste oplossing is een losse baseplate #0417 voor de zijwaartse reduktie bij Toni te bestellen (85 euro), dan heb je de juiste vertragingsunit.
    Je had beter gelijk de hele reduktie bij Toni kunnen bestellen, dan was je waarschijnlijk even duur uit.

    Vreemd dat de verkoper aangaf dat het om de zijwaartse uitvoering ging terwijl ik ook met hem in onderhandeling was en hierop juist ben afgehaakt.
    Dit heb ik jou ook gemeld.
    De foto's die hij me mailde lieten zien dat het om de bovenliggende uitvoering ging.
    Hij wist dus wel degelijk dat de versie niet de juiste was. :mad:

    De prop/cowl combi is wel wreed gaaf!

    Groet, Ralf
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    idd je had het in het topic gepost, daarom dat ik het hem nog eens extra gevraagd heb, en hij was er 100% zeker van!
    dusja dacht ik , van dit komt goed...
    ja die paseplate... is volgens mij juist een alu dikke plaat met op de juiste plaats wat gaten...
    na de vakantie eens uittekenen en laten maken op school, kost me dan niets normaalgezien...
    Indien iemand deze plate heeft en de maten kan zeggen zou dit het proces nog vergemakkelijken normaal, maar anders zal het ook wel lukken denk ik...

    vandaag de motorkap eens onder handen nemen, wat ik ermee ga doen weet ik nog niet, eens wat uitproberen, ik doe wel een update:p
     
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    succes met de oplossing

    maareeeh

    WEL GAAF die grote prop!!!!
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    GDV!!! 11 nageltjes te kort:p
    [​IMG]

    soit, morgenvroeg de overige 11 erop zetten, alles afknijpen die eraf kan en dan afwerken met een dotje epoxi...
    en dan mss een kleurtje erop.
    De voorkant heb ik opnieuw gemaakt om de verzonken rand te kunnen maken. Bij vele motorkappen loopt deze voorkant nog wat gebogen door onderaan. Ik heb dit niet gedaan om de dummy wat meer in het zicht te houden, en om de extra koeling te kunnen voorzien... Bij sommige fokkers is het ook zo gedaan, dusja...
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    tussen het vele eten door toch nog wat verder gedaan... de cowl en dummy zijn af denk ik... nu nog een manier om ze samen te voegen en dan is dit stukje afgesloten.

    Tussendoor ook voor de 1ste verjaardag van de 2ling van mn nicht een legplankdubbeldekker voor aan de muur gemaakt:p:p
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke even aan de vertraging gesleutelt...

    Wat blijkt, draai ik de as om op dezelfde gaten als op de plaat maar aan de andere kant kom ik exact dezelfde maat uit tussen de schijven...

    dit is wat ik nodig heb denk ik:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan is het vrij simpel op te lossen denk ik.
    rechts zoals het was, links zoals het zou moeten zijn...
    [​IMG]

    en dan moeten hier de 4 bevestigingsbouten de gaten wat herboord worden op een andere plaats:
    [​IMG]
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    opmerkingen over de reductie zijn altijd welkom.

    Ondertussen de spandau eens op papier gezet op schaal(hoop ik toch juiste schaal:p)

    en de strutbevestiging: deze + de onderdelen voor de huls van de spandau zou ik graag laten laseren ofzo uit heel dunne alu, alleen nog iemand zoeken die dit kan en wil doen natuurlijk:p
    [​IMG]
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ziet er behoorlijk echt uit die dummi zo gaaf
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    He chris

    Kan je meer vertellen over hoe je die dummy zp waanzinnig mooi hebt gekregen?

    Wbt vertraging: volgens, mij kan het wat je zegt, de steek tussen de pulleys blijft dan hetzelfde.
    Hoe het uitkomt bij de motor kan jij beter inschatten.

    Grt
     

Deel Deze Pagina