fokker dr1 1:3 balsa usa

wat een verschil met de verfbrander, zoveel toestellen al gecoverd zonder, maar toch een duidelijk verschil nog!

soit nog wat verder gedaan:
P1120268.JPG

struts op zijn plaats gezet in het hulpstukje, deze worden deze week gesoldeerd zodat ik verder kan met de beplating(al is hier al een deel van af)

P1120269.JPG

achterste delen van de geweren in maak. het voorste wil ik laten laseren ofzo uit alu 0.5mm

enkele onderdelen die zitten te wachten op de cover:
P1120271.JPG


P1120274.JPG

klaar om te monteren

gecoverd en onderkant al blauw gespoten:
P1120275.JPG

de bovenkant ga ik in 1 kleur groen spuiten, en daarna met enkele andere tinten groen de strepen erop zetten.
 
Advies voor aanbrengen van lijm.
Gebruik een methode uit de banketbakkerij om chocolade te spuiten met een zgn "cornetje" Dat is een strook bakpapier van 20cm breed die je diagonaal doorknipt en dan oprolt tot een puntje, een cornetje. Ik kom uit een familie van banketbakkkers...
Je rolt hem zo dat de punt onder strak dicht is en vouwt dan de flap van het losse eind naar binnen waardoor het cornetje zijn vorm houdt.
Vervolgens vullen met lijm naar keuze en van boven dichtvouwen.
Dan met de schaar een heel klein puntje van de tip afknippen en spuiten maar!
Je zult zien dat hier prachtig mee te werken is en er zelfs mee kunt schrijven.

Vooral epoxy breng ik vaak met deze methode aan in gleufjes en op plaatsen waar ik precies wil doseren zonder morsen of vegen.
Bovendien goedkoop want een rol bakpapier raakt bijna niet op en kost bijna niets. Verder is de lijm er zonder morsen tot het laatste restje uit te spuiten.

In dit filmpje is precies te zien hoe het gaat.
[media=youtube]xDCQFjqEJII[/media]

Iets voor de algemene bouwtips?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
grrr wat doe ik toch verkeerd.
met een verfbrander op de laagste stand krijg ik het ook nooit goed.

het blijft goed voor even maar dan terug "bubbels" ook spant de cover niet overal, als je erop duwt voelt alles zeer slap aan. met eerst eens een laagje spanlak heb ik het ook al geprobeerd maar niets lukt...
temperaturen zijn ook oke.
de lijmlaag is zeer kleverig maar hecht niet goed aan het hout( glijd weg)

P1120281.JPG


ook ga ik denk ik het hoogteroer opnieuw doen... is naar mijn inziens niet sterk genoeg zoals ze voorschrijven...
 
Eerst netjes strak op de ribben "hechten" met het strijkijzer
Dus bijv eerst de achterlijsr een strakke lijn geven, dan aan 1 zijde naar voren dan span je een driehiek. Puntje vast zetten vierkant maken door de laatste hoek vast te ztten. Alles strak zonder plooien maar nietop spanning.
Nu alle ribben vaststrijken.

Pas dan de brander, niet te lang op 1 plek wantdan wordt de lijm op de ribben weer zacht en dan trek je het spul van de rand af

Succes
 
grrr wat doe ik toch verkeerd.
met een verfbrander op de laagste stand krijg ik het ook nooit goed.

het blijft goed voor even maar dan terug "bubbels" ook spant de cover niet overal, als je erop duwt voelt alles zeer slap aan. met eerst eens een laagje spanlak heb ik het ook al geprobeerd maar niets lukt...
temperaturen zijn ook oke.
de lijmlaag is zeer kleverig maar hecht niet goed aan het hout( glijd weg)

P1120281.JPG


ook ga ik denk ik het hoogteroer opnieuw doen... is naar mijn inziens niet sterk genoeg zoals ze voorschrijven...

hallo chris ,
zo te zien gebruik je profi cover van tc.
als je zoiets bespant moet je het eerst rondom vastzetten met een folie bout op zo'n 140/150 gr. daarna van een kant beginnen te spannen met de bout op zo'n 190 gr. waar je op moet letten is dan dat je de randen niet met de bout te veel opwarmt anders gaat de lijm los en schuift het materiaal op ,komt dan niet strak
niet met een verfbrander werken is geen goed idee, hiermee kan je niet het materiaal plaatselijk verwarmen

hopelijk leg ik het een beetje begrijpelijk uit zo :confused:

zou je het graag eens voordoen maar is een beetje ver
is jammer was maandag nog in ledegem

groet jacques

richtingroer van mijn tutor besp. met profi cover en 1x met spanlak

IMG_2168_1_zps6a03b3fe.jpg
 
hoi chris ,

ik doe altijd 1 x soms 2x de bespanning met clou spanlak (is van tc )
met de profi cover zie je zeker resultaat als je dit doet voelt dan veel strakker aan , maar ja de meningen hier over verschillen nog al
bij het vorige cover materiaal van tc was dit nodig
bij solartex werkt het prima vind ik
heb tot nu toe wel een rol of 25 van 10m verwerkt in div modellen

en met een folie strijkijzer kan je veel secuurder werken wat betreft de temperatuur


gr. jacques
 
dat is waar...
heb het nu redelijk gekregen, alleen vind ik het nog wat slap aanvoelen... ik weet niet...

stabilo is af(alleen de scharnieren nog deftig monteren...
(onderkant is geel zonder strepen)

morgen eens een stukje proberen met spanlak en zien hoe dit bevalt. ik heb er hier staan maar is geen van TC.

P1120287.JPG


P1120288.JPG
 
hallo,

ik heb hier 2 soorten spanlak... zou hierin een verschil zitten?
en heeft het zin om spanlak aan te brengen na het verven? of "spant" hij dan niet meer? is dat dan ook benzinebestendig?? of heeft dit geen zin?
P1120289.JPG


alvast bedankt voor de tips
 
Hoi Chris.

Heb nog nooit na het verven spanlak aangebracht, het verknoeit gewoon je verf.
Spant het niet naar behoren voor het verven, dan is dat jammer, moet je mee leren leven, maar thinner( onderdeel van je verf ) en aceton zijn geen chemische vriendjes, Thinner op aceton kan, omgekeerd niet.


Johan.
 
Spanlak over verf heeft geen zin.
Wel 2 komponenten lak.
Je kan wel een kleurtje door de spanlak doen voor streep efect.
Het rechter potje is echt goed.
Gebruik ik zelf ook.
Van de week rolroerstokje meespannen met 25gr glasmat.
Je gele stabilo zal dfan zeker strakker worden.
Eft later nog even na funen.

groeten Han.
 
hoe bedoel je? wat zal mn stabilo strakker maken?

vandaag de romp verder coveren. ik vraag me juist af hoe dit zal lopen bij de overgang van de rechte romp naar de bolle zijkanten....
 
1 zijkant gedaan... redelijk gelukt denk ik.

daarna die 1ne kant voorzien van de stuurkabels. alles zit nu redelijk gepositioneerd. hier en daar nog wat bijschuren en dan aan de buitenkant over de gaten nog een verdikking aanbrengen zodat het niet verder doorschuurt...
kabels raken nergens(enkel aan de buisjes, mss als het nodig is van grotere servohevels te zetten??) maar ze passeren allemaal door dat 1ne grote gat, ik ga hier de randen nog wat met fijn bijschuren, ik denk dat dit dan geen kwaad kan moesten er kabels tegen komen te liggen...

P1120295.JPG


3 buisjes die de kabels ondersteunen
P1120291.JPG


deze nog wat bijschuren...
P1120292.JPG



P1120294.JPG

buitenkant sry slechte foto...
 
laatste update van de dag...
P1120296.JPG


P1120298.JPG


en volledig gecoverd.
P1120301.JPG


morgen 2 alu plaatjes aan de cockpit plaatsens en achteraan de uitgangen van de stuurkabels afwerken. mss wat verven maar veel zal er de komende dagen niet gebeuren.
bij het coveren van de romp geen problemen tegengekomen, alleen de overgang van de bult is hier en daar aan verbetering toe, maar dat doe ik morgen wel.
 
even alles wat op de foto gezet. slik was toch even verschieten. ik heb 2meter lengte laadruimte nodig, en stabilo is 1meter breed. hmm en dan de vleugels nog...

het zal wel moeten lukken in een peugeot partner tepee...

P1120307.JPG
 
Ziet er goed uit!

Maar waar heb je die rekker voor die tail skid gevonden?
Ik heb er ook nodig voor mijn tail skid en landingsgestel van mijn Morane...
 
er zat er eentje bij... ik heb er wel nog zulke liggen van mick reeves... je moet er volgende week maar omkomen...greetz
 
hallo,

heeft iemand een idee hoe ik het best de letters en opschriften op de romp erop zet?
spuiten, stift,decals,... hoe wat en waar halen?

Dads_pics_036.jpg

de grote cijfers van lothar zijn mss nog te doen met de hand, maar de rest is denk ik monnikkenwerk??
 
Back
Top