Kjel Postema
Vriend van modelbouwforum.nl
We zijn inmiddels weer een stukje opgeschoten met de nieuwe vleugel. De lage banen van de onderkant zitten erop.
Voordat begonnen kan worden met de hoge banen eerst kleine strookjes triplex ter opvulling op de liggers en gordingen gelijmd. Dan kunnen de hoge banen gelijmd worden en naar stug doorplakken is de onderkant ingedekt.
Dan kan de vleugel van de bouwplank afgenomen worden en omgedraaid. De vleugel rust nu om steunen die de juiste v-stelling en instelhoek van de ribben waarborgen. Een ideetje die ik gezien heb in het draadje van Ralf zijn kleine Fokker F.VIII en mij handig leek om ook te gebruiken. En ik moet zeggen het werkt prima!
Nu kunnen de bovenste gordingen en de rest van het inwendige van de vleugelhelft geplaatst worden.
Ik heb nu voor een andere manier van aansturing van de rolroeren gekozen. Bij de eerste vleugel zaten de rolroerservo's ter hoogte van de roerhevels en stuurde via een stuurstang de bovenkant van de roerhevel aan. Aan de onderkant van de roerhevel zat een een dummy aansturing. Een staaldraadje die via een katrolletje en een veertje aan de servohevel bevestigd zat. Via het servoluikje kon ik net met een vinger bij het katrolletje en het was een heel gepriegel om het staaldraadje blind met die ene vinger over het katrolletje te krijgen en in positie te houden totdat ik het servoluikje kon vastschroeven. Als het tegenzat was ik daar soms wel een half uur per vleugelhelft mee bezig. Nu zitten de rolroerservo's aan de wortelribben van de vleugelhelften en worden de rolroeren via een closed loop staaldraad aangestuurd. De staaldraad loopt door een geleiding, in dit geval het gele gedeelte van een sullivan kabel. Ik heb dit concept eerst uitgeprobeerd in een tevens schaal 1 op 10 Koolhoven FK43 die ik na de F.VII gebouwd heb en het werkt daar heel goed. Zo blijft de rolroerservo goed bereikbaar en heb ik ook geen luikjes in de onderkant van de vleugel. Onder de servo montagehouder zie je het lipje voor de bevestiging van de vleugelhelft aan het vleugelmiddendeel. Via de onderkant wordt de vleugelhelft vastgeschroefd met een M6 nylonbout.
Nu kan het indekken van de bovenkant beginnen. Eerst de lage banen gevolgd door de hoge banen. Nu kan de neuslijst ingedekt gaan worden.
Voordat begonnen kan worden met de hoge banen eerst kleine strookjes triplex ter opvulling op de liggers en gordingen gelijmd. Dan kunnen de hoge banen gelijmd worden en naar stug doorplakken is de onderkant ingedekt.
Dan kan de vleugel van de bouwplank afgenomen worden en omgedraaid. De vleugel rust nu om steunen die de juiste v-stelling en instelhoek van de ribben waarborgen. Een ideetje die ik gezien heb in het draadje van Ralf zijn kleine Fokker F.VIII en mij handig leek om ook te gebruiken. En ik moet zeggen het werkt prima!
Nu kunnen de bovenste gordingen en de rest van het inwendige van de vleugelhelft geplaatst worden.
Ik heb nu voor een andere manier van aansturing van de rolroeren gekozen. Bij de eerste vleugel zaten de rolroerservo's ter hoogte van de roerhevels en stuurde via een stuurstang de bovenkant van de roerhevel aan. Aan de onderkant van de roerhevel zat een een dummy aansturing. Een staaldraadje die via een katrolletje en een veertje aan de servohevel bevestigd zat. Via het servoluikje kon ik net met een vinger bij het katrolletje en het was een heel gepriegel om het staaldraadje blind met die ene vinger over het katrolletje te krijgen en in positie te houden totdat ik het servoluikje kon vastschroeven. Als het tegenzat was ik daar soms wel een half uur per vleugelhelft mee bezig. Nu zitten de rolroerservo's aan de wortelribben van de vleugelhelften en worden de rolroeren via een closed loop staaldraad aangestuurd. De staaldraad loopt door een geleiding, in dit geval het gele gedeelte van een sullivan kabel. Ik heb dit concept eerst uitgeprobeerd in een tevens schaal 1 op 10 Koolhoven FK43 die ik na de F.VII gebouwd heb en het werkt daar heel goed. Zo blijft de rolroerservo goed bereikbaar en heb ik ook geen luikjes in de onderkant van de vleugel. Onder de servo montagehouder zie je het lipje voor de bevestiging van de vleugelhelft aan het vleugelmiddendeel. Via de onderkant wordt de vleugelhelft vastgeschroefd met een M6 nylonbout.
Nu kan het indekken van de bovenkant beginnen. Eerst de lage banen gevolgd door de hoge banen. Nu kan de neuslijst ingedekt gaan worden.