Fokker F.VIIb/3m schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 24 mei 2021.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Heel mooie vleugel geworden.
    Top !!!!!

    Ton
     
  2. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Ede
    Inmiddels heeft de Fokker met de nieuwe vleugel gevlogen en hij vliegt er beter mee. Hij reageert beter op zijn rolroeren en gaat makkelijker de bocht om. Bij de eerste vleugel had ik 2 graden tipverdraaiing ingebouwd, maar dat is niet volgens hoe Fokker de vleugel gebouwd had. Daar zat geen tipverdraaiing in. Bij de nieuwe vleugel heb ik alles origineel Fokker gelaten en dus geen tipverdraaiing ingebouwd. Bij deze twee sfeerplaatjes van de Fokker met de nieuwe vleugel bij ons op het vliegveld.



    Wat me verder nog niet helemaal zinde aan de Fokker is, dat ik, ondanks dat de twee accu's helemaal tegen het motorschot zitten, ik toch nog ongeveer 250 gram lood in de motordummy weg heb moeten werken. Nu waren mijn staartvlakken een beetje zwaar uitgevallen. Ik heb deze gebouwd door middel van een kern van 1,5 triplex (ik had beter geen triplex kunnen nemen) weliswaar met verlichtingsgaten, waar alle halfribben en liggers opgeplakt zitten. Het was wel zeer makkelijk bouwen en er kan eigenlijk weinig mis gaan tijdens het bouwen, maar het gewicht viel een beetje tegen. Alles bij elkaar weegt het 155 gram. Nu zijn alle staartvlakken ongeveer zo gemonteerd als bij het origineel, wat betekent dat ze allemaal demontabel zijn. Mijn Fokker heeft trouwen ook een trimbaar stabilo.




    Dus heb ik toch maar besloten om nieuwe staartvlakken te bouwen, maar dan wat lichter. Deze keer volg ik zoveel mogelijk de originele bouwwijze van Fokker. Het grootste verschil is dat mijn ribben niet uit gevormde buizen bestaat, maar gewoon uit traditionele houten ribben. Bij de originele bouwtekeningen:



    Eerst maar alle staartvlakken demonteren. Je houdt dan een kale staart over.



    Ik ben begonnen met het kleinste deel van de staartvlakken, namelijk het kielvlak. Ik ben alleen tijdens de bouw vergeten foto's te maken, maar dit is het eindresultaat.


    Verder met het richtingsroer. De ribben zijn van 1mm triplex gemaakt. Balsa durfde ik niet aan. Ik heb aan de ribben voetjes getekend zodat ze automatisch goed staan en ik de ribben ook kan fixeren op de bouwplank. De buitenrand van het richtingsroer is gemaakt van 2mm alu buis gebogen rond een mal en met een koolstof staafje erin voor de stevigheid. Ik heb eerst geprobeerd om de uitsparingen voor de scharnieren met een fingerfreesje in de kolomboor in het 6 mm beuken rondhout te frezen maar dat ging hem uit het losse polsje niet worden. Toen toch maar het rondhout op de tafelzaag (met een 1,5mm dik zaagblad) doormidden gezaagd en voorzien van een 1,5mm dikke kern met uitsparingen voor de scharnieren. De roerhevel is gemaakt van 2mm novotex en voorzien van een antirotatie pinnetje en worden afgewerkt met 0,4mm triplex aan weerskanten. De verstevigingen in het richtingsroer zijn gemaakt van 1,5mm koolstof staaf en maken er een redelijk stijf geheel van.









    Bij het stabilo ben ik iets afgeweken van het origineel. De F.VII had geen verstevigingsbuizen in het stabilo. De F.XVIII had die wel. Ik heb deze hier ook toegevoegd omdat ik anders bang was dat de folie bij het krimpen de wortelribben krom zou kunnen trekken.




    Voordat ik de scharnieren lijm eerst proefpassen. De positie van het scharnier aan de wortelrib is erg belangrijk. Aan dit scharnier wordt eigenlijk het stabilo aan de romp bevestigd, net zoals bij het origineel. Het stabilo scharniert ook over dit punt. Het voorste stukje rondhout dat bij de neuslijst uit de wortelrib steekt wordt in een koolstof buis in de romp geschoven. Aan het uiteinde van het stukje rondhout zit een magneetje zodat de stabilohelften bij elkaar gehouden worden. De koolstof buis in de romp wordt door een servo aangestuurd voor het verstellen van het stabilo.





    Het hoogteroer wordt op dezelfde manier gebouwd als het richtingsroer.







    En dan alles de eerste keer proefpassen op de romp. Op de eerste foto kun je de koolstof buis zin waar de voorkant van het stabilo ingeschoven wordt. Op de tweede foto zie het bevestigings- en scharnierpunt van het stabilo.





    De voorkant van het kielvlak wordt met twee schroeven vastgezet. Bij het origineel waren dit bouten. De achterkant van het kielvlak wordt doormiddel van de scharnieren op zijn plek gehouden, ala het origineel. De stabilo struts en spandraden zitten er niet voor de zier maar zijn functioneel om er een stijf geheel van te maken.







    Nu moet de zaak nog bekleed worden. En dan de vraag, is het lichter?

    Kielvlak en richtingsroer versie 1 wegen bijna 45 gram kant en klaar. Voor kielvlak en richtingsroer versie twee zit ik nu op 20 gram.



    Het stabilo en hoogteroer versie 1 wegen afgerond 111 gram. Stabilo en hoogteroer versie 2 wegen afgerond 58 gram. Er komt natuurlijk nog folie en verf bij, maar versie twee zal lichter worden. Al had ik alleen op iets meer gewichtswinst gehoopt. Maar als ik nu 50 gram in de staart zou kunnen winnen betekent dat ik ongeveer 150 gram lood uit de neus kan halen en win ik in totaal 200 gram.



    groeten kjel
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Geen woorden voor zo mooi :wave
    Gaaf dat hij fijner vliegt en mooi dat je ervaring met de tipverdraaiing daalt :thumbsup:
    Top dat je gewicht hebt kunnen besparen daar waar het het meest zeer doet, de staartsectie.

    Bijzonder fraaie Fokker Kjel chapeau! :thumbsup:
     
  4. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Ede
    Dank je voor het compliment Ralf!
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Gaaf dat hij beter vliegt, het staat 'm ook echt geweldig die nieuwe vleugel! En respect dat je een hele nieuwe staart gaat bouwen voor een model dat al vliegt, heerlijk aandacht voor detail en mooi dat je hem steeds weer beter maakt. Als een kist eenmaal vliegt kan ik dat meestal niet meer zo opbrengen omdat de aandacht weer naar het volgende project gaat.. :D
     
    strutter vindt dit leuk.
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Wat een prachtig mooi stukje modelbouw, petje af :)

    Mvg,

    Bart
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Bijzonder fraai. :)


    jan.
     
  8. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Geweldig Kjel, en wat een idee met dat magneetje :thumbsup:.

    Groeten, Eddy
     
  9. Hans Hochgemuth

    Hans Hochgemuth

    Lid geworden:
    16 dec 2017
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Almere
    Waanzinning mooi:thumbsup:
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Wauw, erg fraai inderdaad :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  11. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Ede
    Zo, we zijn weer wat opschoten met de staartvlakken. Ik had enige vertraging opgelopen in het bouwproces, want er kwam een ander projectje even tussen door. Namelijk een mooie wentelwiek.


    De staartvlakken zijn bekleed. Hoofdzakelijk met Solartex, mijn laatste restje. Alleen de stabilo delen zijn door het tekort aan Solartex bekleed met Oratex. Op zich merk ik weinig verschil in gebruik tussen Solartex en Oratex. Het enige verschil is misschien dat ik Solartex iets makkelijker vindt knippen. Misschien maar eens een goed scherpe schaar aanschaffen voor het knippen van folie. Met deze schaar knip ik ook mijn glasvezel en dat vindt de schaar misschien niet zo leuk.



    En de staartvlakken hebben een kleurtje gekregen en het Fokker logo op het kielvlak.


    En dan de eindbalans, hoeveel gewicht heb ik bespaard?

    De oude staartvlakken wegen 155,8 gram.


    En de nieuwe wegen 107,6 gram.


    Dat is een gewichtsbesparing van 48,2 gram. Ik had op iets meer gehoopt, maar met een verhouden t.o.v. het zwaartepunt en de neus van ongeveer 1 op 3 zou dat betekenen dat er toch ongeveer 150 gram lood uit de neus kan. En in totaal is de Fokker dan een kleine 200 gram lichter geworden. Alle beetjes helpen.

    Morgen de staartvlakken weer monteren en de stuurkabels afstellen en dan is de Fokker echt klaar. Heb ik alleen een set vleugels en staartvlakken over.

    groeten kjel
     
  12. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Ede
    Vanochtend de staartvlakken weer gemonteerd en de stuurkabels opnieuw afgesteld. Ziet de achterkant van de Fokker er niet meer zo kaal uit.


    Net de Fokker opnieuw gebalanceerd. Er kon een kleine 150 gram lood uit de motordummy :banana:. Een stukje lood kon blijven zitten. Die kreeg ik er ook niet meer uit omdat die met het vast lijmen van de uitlaatdummy mee vast gelijmd was :hammer:. Toch in totaal een kleine 200 gram gewicht bespaard.



    De Fokker is nu klaar en daar ga ik lekker van genieten. Hopen dat we nog een paar mooie dagen met weinig wind komen zodat hij nog even het luchtruim in kan.

    Nu even een kleine bouwpauze. Ik ben vanaf mei 2020, met drie projecten, bijna non stop aan het ontwerpen en bouwen geweest. Voor de winter heb ik nog wel een wat minder omvattend leuk projectje liggen, het opbouwen van een "600 size" Hughes 500 in de Magnum P.I. kleuren, met 5 blads rotor.

    gr kjel
     
    E.hof, bipeflyer en strutter vinden dit leuk.
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een fantastische prestatie Kjel!
    En wat een details, je kunt met deze kist zo deelnemen aan de schaalwedstrijden :worship::thumbsup:
    Niet normaal wat een fraaie kist :yes:
     
  14. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Ede
    Dank je Ralf.
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou zelfs zeggen dat ben je verplicht aan onze samenleving! :banana:

    schaalvliegen.nl/informatie-en-tips-voor-deelnemers

    (Overigens kunnen ook minder geslaagde schaalmodellen en zelfs ARF's meedoen aan de wedstrijden.)
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  16. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Ede
    Schaalwedstrijden weet ik nog net zo niet. Misschien eerst maar eens een keer een schaalmeeting bijwonen. Maar ik zal er eens rustig over nadenken.
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Een schaalwedstrijd is geen fanatieke toestand, hoor! Je mag het ook als een spelletje zien. De ene deelnemer is wat serieuzer, de andere doet mee voor de lol. Het zijn vooral gezellige, relaxte dagen met goed gezelschap.
    En je hoeft geen superschaal model te hebben om mee te kunnen doen. Er zijn verschillende klassen en er vliegen ook ARF's en schuimpies mee ... als het maar op een bestaand vliegtuig lijkt.
    Je kunt sowieso meedoen in de Sportschaal klasse als je (nog) geen statische beoordeling van je model wil en alleen vliegen.
    Zo'n figurenprogramma op realistische wijze, schaalgetrouw vliegen is een leuke uitdaging. En dan mag ik graag ons forumlid Han citeren:
    Hou het topic Schaalwedstrijden in de gaten voor wanneer de wedstrijdkalender voor 2022 bekend is en kom dan eens kijken op een kennismakingsdag of op een wedstrijd. De wedstrijden in Breda/Hulten en Genk (B) zijn het drukst en leukst.
    :thumbsup:
    Ik stop nu met mijn promotieactiviteiten. ;)
     
    Bart83 en serge pot vinden dit leuk.
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Ede
    Het was al weer een tijdje geleden dat ik met de Fokker gevlogen had, dat was toen ik de nieuwe vleugel voor het eerst uitprobeerde. Met de nieuwe staartvlakken en minder lood was het er nog niet van gekomen. Na de foto's en filmpje in Ralf's F.VIII draadje gezien te hebben ging en toch wel kriebelen en gelukkig was het vandaag een erg mooie vliegdag met weinig wind. Vanochtend heeft de F.VII voor het eerst gevlogen met zijn nieuwe staartvlakken en die deden het goed. De roeren zijn wel iets flexibeler dan bij de oude staartvlakken, maar daar merk je tijdens het vliegen niets van. Bij zijn eerste vlucht woog hij ongeveer 6000 gr. Nu met het zwaartepunt iets naar achteren ten opzichte van de eerste vlucht, nieuwe vleugel en nieuwe staartvlakken weegt hij ongeveer 5650 gr. De landingen zijn nog een beetje spannend, daar moet ik nog even goed de timing voor het afvangen goed hebben, maar voor de rest vliegt hij goed.

    groeten kjel
     
    ramses, Bart83, Henri Kaper en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Ik zie geen afbeeldingen maar

    GALLERY=media, 258321]142 door Kjel Postema geplaatst op 6 okt 2021 om 20:54[/GALLERY

    Is dat een instelling ergens
    Bij het ene draadje zie ik wel afbeeldingen en het andere weer niet
     
  20. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Ede
    Geen idee curley. Mijn album permissies staan op openbaar. Dus iedereen zou de foto’s moeten kunnen zien. Ik hoor verder niemand die de foto’s niet kan zien, dus ik vermoed dat het toch iets aan jouw kant is.
     

Deel Deze Pagina