Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Weer mooi om te volgen.
Ik zie hier en daar wel wat overdadig lijm gebruik.
Dat is wel extra gewicht.
Lijm is geen vulmiddel he.;)
 
Tja, nog even over die lijm, ik had nog nooit een vleugel ingedekt met een volle breedte paneel. Ik kon de lijm ook niet meer weghalen en te weinig is ook niet goed.... Maar was het wel een beetje teveel.
Dankzij de reparatie weet ik dat ook weer.

Vincent
 
Om een suggestie van de luiken te maken heb ik 0.4mm triplex plaatjes verzonken in de stringers.

IMG_3987.JPG




IMG_3988.JPG


IMG_3989.JPG


IMG_3990.JPG




Daarna de neus bekleed en de luiken worden dan net zichtbaar. Cockpit en neus gespoten en de raampjes er weer ingelijmd met canopy glue.

IMG_3991.JPG
Ook de herstelde gondel bekleed en alle kapotte stukjes weggegooid.

IMG_3992.JPG


IMG_3993.JPG

Dit was een mooi ogenblik om hem in elkaar te zetten en te checken of alles nog goed werkte.

IMG_3994.JPG


IMG_3995.JPG

Het schiet mooi op, er moeten nog wat details gedaan worden en ook belettering natuurlijk.



Vincent.
 
Dit voorjaar blijft het hier bij de kust hard waaien.... Tijd om nog wat details toe te voegen, gesimplificeerde vloeistukken van de motorgondel struts naar de vleugel, eigenlijk moeten die hol zijn maar het ziet er wel beter uit.
Afgelopen vrijdag heb ik weer met de F.XX gevlogen. Ik blijf het spannend vinden, gelukkig een paar goede vluchten en landingen gemaakt. Ofschoon het cg best voorlijk ligt, blijft hij erg gevoelig op het hoogteroer ( en de rolroeren ook). Ik heb meer expo en dual rate ingesteld. De luchtsnelheidsmeter vond ik plezierig, snelheden van 25 to 45 knots. Rob coachte mij, vandaar geen foto's van een vliegende F.XX, wel taxiënd met draaiende propellers. Helaas lukt het mij op dit ogenblik niet om 10X5 Master Airscrews te kopen, die van Kjeld zijn wel erg mooi! .


FXX rob 10-5-25.JPG
Fxx rob 10-5-25-2.JPG
Fxx rob 09052025-3.JPG
Fxx rob 09052025-4.jpg


Zo, hopelijk ga ik nog wat meer aan mijn F.XX wennen en kan ik wat filmpjes maken.

Vincent.
 
Het blijft een mooie kist om te zien. Zo van de foto's af is er niets te zien van de reparaties van de crash. En kwa vlieggevoel kan ik me heel goed voorstellen. Dat heb ik ook als ik met mijn F.VIIb vlieg, mede ook omdat hij een beetje nukkig vliegt. En nu mijn F.XVIII bijna vliegklaar is wordt ik ook al een beetje zenuwachtig als ik aan vliegen denk :).
 
Tja, ik zal het maar gezonde spanning noemen. Net nog een keer het CG uitgerekend met eCalc en het CG ligt vrijwel in het midden van de range.
ik hoop dat de vergrote expo en dual rate helpen. Dan de goede mixen voor flaps en retracts inregelen. genoeg te doen!
Veel sterkte met de eerste vlucht(en) van je fantastische F.XVIII !
 
Laatst bewerkt:
Back
Top