Zo, het herstel van de F.XX is begonnen. Ik zag net iemand die complexe zandfiguren op strand maakte, prachtig. Acht uur werk, vloed en weg. Het maken vond hij het inspirerenste en daarna liet hij het los.
Die instelling kon ik nu goed gebruiken en ik dacht, hij vliegt prima, alles werkt en het loont nu om er wat extra moeite in te stoppen. De airspeed sensor kwam ook net binnen.
De voorste sectie van de romp heeft als kreukelzone gefungeerd, de accubak, stringers en spantje waren stuk en heb ik verwijderd. Het spantje heel voorzichtig, want dat wilde ik als template gebruiken.
.
De stringers heb ik met schuine lassen op de goede lengte gebracht. Toen heb ik een nieuwe accubak en een nieuw spantje gemaakt.
De accubak heb ik ook gebruikt als uitlijning en daar de neusklos op vastgelijmd. Daarna kon ik de stringers er stuk voor stuk inlijmen.
Het afneembare cockpitdak was ook behoorlijk stuk en dat was een heel gepriegel om dat weer in zijn model te krijgen. De voorruit omlijsting was versplinterd en toen ik een nieuwe maakte zag ik ook dat de hoeken wat minder afronding nodig hadden.
Dat is het "gezicht"van de kist. De rechter 3mm triplex rib waar de vleugel op aansluit was gebroken (door de nylon bout waar de vleugel mee vastzit) en ik besloot deze te laten zitten en de breuk later te repareren met een ingelijmd afgeschuind strook triplex. Gelijmd met epoxy en vuller. Net zo sterk als een nieuwe en zo behoud ik wat meer referentie.
De hoofdromp is nu in ruwbouw klaar en ik ga nu eerst naar de gondels en vleugels kijken.
Vincent