Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Dankje Bertus, inderdaad zonde en het erkennen van de fout vind ik niet makkelijk, maar ik weet dat het op de lange duur altijd beter uitpakt.
Het zwaartepunt is een andere insteek, daar heb ik nu niet aan gedacht. Ik heb het cg met e-calc uitgerekend. Ik kan de accu's wat voorlijker leggen, het proberen waard!
 
Dankje Bertus, inderdaad zonde en het erkennen van de fout vind ik niet makkelijk, maar ik weet dat het op de lange duur altijd beter uitpakt.
Het zwaartepunt is een andere insteek, daar heb ik nu niet aan gedacht. Ik heb het cg met e-calc uitgerekend. Ik kan de accu's wat voorlijker leggen, het proberen waard!
Van dat uitrekenen heb ik dan weer helemaal geen kaas gegeten helaas.(zo slim ben ik niet;))
Als ik een kist invloog overtrok ik hem altijd een paar keer op flinke hoogte voor ik de eerste landing maakte dan weet je in iedergeval hoe en wanneer hij overtrekt.
Daarna ging ik schuiven met het zwaartepunt.
 
Dat uitrekenen stelt geen bal voor, het is een invuloefening, dat kon ik zelfs! Ik heb hem met de eerste vlucht, behoorlijk hoog, overtrokken, kwam toen in een vrille en daar kon ik uitkomen. Bij nader inzicht niet zo erg makkelijk. Ik denk dat het verstandig is om het zwaartepunt wat naar voren te brengen. Maar eerst repareren....
 
Dat was het wel John. Gelukkig liet de video het probleem zien. Door de harde wind op die vrijdag ging downwind echt hard en dat zette mij op het verkeerde been. Met een mandragend vliegtuig zou je daardoor niet afgeleid zijn. Ben benieuwd hoe met net een airspeed sensor gaat. Toch weer een boel geleerd en ik ben hard aan het bouwen!
 
Met een airspeed sensor gaat dat heel goed :yes:

En die fout wordt vaker gemaakt, als je tegen de wind in met half gas vliegt en je komt net tegen de wind in dan kan je met de wind mee ook met half gas vliegen.
Echter lijk je snel te vliegen tov de grond en daardoor nemen velen dan gas terug.
En dan gaat het fout en kom je in een overtrek terecht.
 
Ja ... je kan beter op de stand van je gasknuppel letten dan op hoe hard hij lijkt te gaan vanaf de grond (als je geen airspeed sensor hebt).
 
Daar heb je ook gelijk in, achteraf had ik beter ook niet met zoveel wind moeten vliegen met een kist waar ik weinig mee gevlogen had. Opstapeling van fouten. Achteraf.....
 
Troost je fouten zullen er altijd gemaakt blijven worden.
En hier wordt het verslag weer langer, hoop ik, door foto's van de reparatie.
 
.
Ai, ontzettend balen... zo`n prachtige kist.
Succes met het herstel, maar dat gaat helemaal goed komen :thumbsup:
Hoop de kist in de toekomst eens te zien vliegen, prachtige Fokker :worship:

Groeten, Ramses
.
 
Zo, het herstel van de F.XX is begonnen. Ik zag net iemand die complexe zandfiguren op strand maakte, prachtig. Acht uur werk, vloed en weg. Het maken vond hij het inspirerenste en daarna liet hij het los.
Die instelling kon ik nu goed gebruiken en ik dacht, hij vliegt prima, alles werkt en het loont nu om er wat extra moeite in te stoppen. De airspeed sensor kwam ook net binnen.
De voorste sectie van de romp heeft als kreukelzone gefungeerd, de accubak, stringers en spantje waren stuk en heb ik verwijderd. Het spantje heel voorzichtig, want dat wilde ik als template gebruiken.

IMG_3951.JPG

.
De stringers heb ik met schuine lassen op de goede lengte gebracht. Toen heb ik een nieuwe accubak en een nieuw spantje gemaakt.

IMG_3952.JPG


De accubak heb ik ook gebruikt als uitlijning en daar de neusklos op vastgelijmd. Daarna kon ik de stringers er stuk voor stuk inlijmen.

IMG_3954.JPG



IMG_3955.JPG


Het afneembare cockpitdak was ook behoorlijk stuk en dat was een heel gepriegel om dat weer in zijn model te krijgen. De voorruit omlijsting was versplinterd en toen ik een nieuwe maakte zag ik ook dat de hoeken wat minder afronding nodig hadden.

IMG_3955.JPG


IMG_3957.JPG


IMG_3956.JPG



IMG_3958.JPG


IMG_3959.JPG


Dat is het "gezicht"van de kist. De rechter 3mm triplex rib waar de vleugel op aansluit was gebroken (door de nylon bout waar de vleugel mee vastzit) en ik besloot deze te laten zitten en de breuk later te repareren met een ingelijmd afgeschuind strook triplex. Gelijmd met epoxy en vuller. Net zo sterk als een nieuwe en zo behoud ik wat meer referentie.
De hoofdromp is nu in ruwbouw klaar en ik ga nu eerst naar de gondels en vleugels kijken.

Vincent
 
(Zeer) goed bezig!

Mag ik nog een suggestie doen?

(Sommigen voelen 'm al aankomen . . .)

Zo'n mooie kist, en dan zulke lelijke propellers . . .

Is er niets iets te vinden wat hier meer op lijkt?

upload_2024-10-2_14-25-39.png


Natuurlijk, minder rendement, kortere vliegduur, etc.etc., maar je wilt toch dat het er op de grond een beetje mooi uitziet?

Misschien iets van Varioprop?

Aluminiumkleurig schilderen?

Succes!


jan.
 
Beste Jan,

Fijn dat je het een mooi model vindt, tenminste tot voor kort...
Op dit ogenblik is het herstel (liefst nog met verbeteringen) aan de orde. Daarna wil ik hem eerst goed vliegend hebben en dan komen de propellers aan de beurt. Ze zijn overigens wel aluminium gespoten en de moer is aangepast!
Ik heb er nog niet uitgebreid naar gezocht, maar echte schaal props zijn zaken waar ik nog geen ervaring mee heb. Varioprops hebben weer een naaf die niet op schaal is.
Het heeft mijn aandacht!

Vincent.
 
De romp schiet lekker op en nu kwam de vleugel aan de beurt. De achterste vleugelverbinder die in de achterste ligger schuift, had die ligger vernield en de balsa indekking van de vleugel was gescheurd.

IMG_3960.JPG


IMG_3960a.JPG


IMG_3960b.JPG


Eerst heb ik al de niet reparabele stukken weggehaald. De triplex ribben hersteld met vuren latjes en schetsplaatjes, een beetje gepriegel, maar stevig resultaat.

IMG_3960c.JPG




IMG_3960d.JPG


Daarna de onder ligger met een schuine las en epoxy hersteld en daarna de web plaatjes met opvulklossen erin gelijmd. Daar moet ook de achterste vleugelpen door en de motor gondel zit daar ook aan vast.
IMG_3960f.JPG


De pitot buis kwam ook net met de post binnen en kon ik gelijk monteren. Een gat in de voorlijst waar de pitot doorheen kon. De sensor zit in de vleugelwortel en wordt met een servo stekkertje verbonden met de ontvanger in de romp.

De romp ben ik verder weer op orde aan het brengen.

IMG_3971.JPG


De wortelrip van de romp hersteld met een strook dik triplex, aan 2 kanten afgeschuind (als platte een 'V') en met dikke epoxy ingelijmd.
Ik was niet zo tevreden met de bedekking van de neus , het is van balsa gemaakt en dat ziet er snel niet meer zo strak uit. Had ik toch maar triplex gebruikt (ook voor de vleugel…..)
Ik heb nu dus het balsa met 0.4mm triplex bekleed.

IMG_3973.JPG



IMG_3974.JPG



Vincent
 
De bestaande indekking “opgeschoond” zodat ik er nieuwe stroken in kon lijmen.

IMG_3975.JPG


IMG_3976.JPG



IMG_3978.JPG

Vlak geschuurd en met beits op alcoholbasis ( Liberon, uit een Franse doe het zelf winkel) op kleur gebracht.

IMG_3980.JPG


IMG_3982.JPG

Toen 2 lagen porienfuller en 1 laag jachtlak. Je ziet wel wat verschil, dat had de echte ook wel….


De rechter gondel had ook schade. Tevens bleek een M4 moer van de “trekstang” losgelopen te zijn, vergeten te borgen? Ook was de dragende doos ter plaatse van een M2 boutje gescheurd.

IMG_3961.JPG



IMG_3962.JPG


Ik kon het achterste gedeelte van de ophanging weer terugplaatsen en tegelijk iets anders vastzetten zodat de gondels beter parallel staan, gecontroleerd met een liniaal naar een vlakke plaat.

IMG_3965.JPG


Daarna wat nieuwe stringers en opvulhoutjes. Hij is nu klaar om te bekleden.


Vincent
 
Deze moeren (zie pijlen) zitten scheef door het hoofdspant van de gondel, waardoor ze niet zo gauw los horen te lopen. Ik denk dat ik deze moer gewoon vergeten ben vast te draaien en er een drupje lijm op te doen.
39a IMG_3252.JPG


Meestal gebruik ik die zelfborgende moeren alleen als ik de moer niet echt vast kan draaien. In dit geval was het zeker nuttig geweest !

Vincent
 
Back
Top