Bouwverslag Fokker FVIII

Met recht een BOOT Ray :D, een lompert, zelfs 'de Kameleon' is sierlijker
Maar dat maakt de FVIII juist zo gaaf vind ik
Ik neem eerdaags weer even contact met je op aangaande het freeswerk, er is nog aardig wat digitaal werk te verzetten voordat ze gereed zijn

S82.JPG

Jan, de vleugels krijgen nog een fiks aantal 5x5 balsa latjes waarop de 0,4mm ply beplanking gelijmd wordt.
Het concept heeft zich reeds bewezen op de Fokker FII van Frank Hartog :thumbsup:
De hoofdligger is erg sterk, zelfs zonder de beplanking voelen de vleugels al redelijk stijf.

Groeten, Ralf

.
Inderdaad mooi tekenwerk :thumbsup:
En ben het met Jan eens, in (hout)kleur gezet ziet het er nog fraaier uit.
Het wordt een prachtige grote Fokker!

Groeten, Ramses
.

Weer een stukje gevorderd met het stappenplan voor de bouw
Het genereren van 3D aanzichten gaat wel heel gaaf met het Inventor tekenpakket :yes:
In het model maak je views aan met welke onderdelen je wilt laten zien in welke stap en deze plaats je in de tekening

1.JPG

2.JPG

3.JPG

7.JPG

8.JPG

Uitsparingen in de zijpanelen zijn aangepast voor gewichtsreductie en er zijn nokjes toegevoegd aan de spanten om het lijmen makkelijker te maken

10.JPG

Groeten, Ralf

Dat is dus de bijbehorende ‘knochenarbeit’ Inzichtelijke instructie voor de kit. Hoop werk. Maar het ziet er verschrikkelijk mooi uit. Top!
Gr Bas

Haha dat wordt de kaft van de beschrijving Henri :yes:
Als ontwerper heb je deze dingen in je hoofd zitten maar dat is niet voor iedereen even logisch, met zo’n stappenplan wordt het hopelijk een stuk duidelijker.
Bovendien kan het met het programma :yes:

Dank voor de leuke reacties mannen :thumbsup:

Groeten Ralf

.
Mooie bouwbeschrijving :yes:
Het vele werk meer dan waard!
Wordt weer prachtig

Groeten, Ramses
.

Vandaag een start gemaakt met de struts van de gondels.
Ze worden gemaakt van 8x1mm stalen buis en de knooppunten worden zilver gesoldeerd.
Hier het 3D tekenwerk voor de struts aan de gondels, er zijn nog wat kleine aanpassingen gedaan om meerdere aandrijvingen mogelijk te maken

s87.JPG

s89.JPG

Mal voor het uitrichten van de voorste struts (L en R inzetbaar)

s90.JPG

s91.JPG

Laser 180 30cc 4-takt ruw gemodelleerd naar de maatschets, dit is ook nog een hele mooie optie als aandrijving :) zeker qua sound
Ik heb de motorberekeningen van Jan Hermkens gebruikt en bij een vlieggewicht van 23kg (daar schat ik wel op uit te komen, maar ik had uiteraard lichter gehoopt) zou dit passen.

Ik heb met Ecalc ook de elektrische setup nog eens bekeken en daaruit blijkt dat de AL63-03 die ik in gedachte had te heet wordt, de AL80-02 zou een optie zijn maar dan moeten de accu pakketten ook weer groter dan 10S5000 om meer dan 3-4 min vliegtijd te halen :hammer:.
Zo'n vracht accu's is een forse investering en ik vraag me af wat wijsheid is in deze, omdat deze kist zeker niet dagelijks gevlogen gaat worden

Hier bezig met het op maat maken van de struts, heerlijk die metaal arbeid, lekker zagen, boren, buigen en vijlen

IMG_0860.JPG

IMG_0861.JPG

Tekeningen in 1:1 uitgeprint, erg handig

IMG_0862.JPG

En dan eerdaags de brander erbij pakken :yes:

IMG_0863.JPG

Dutch RC Kits heeft aangegeven dat er waarschijnlijk komende week tijd is voor het laatste freeswerk :banana:, ben heel erg benieuwd naar het resultaat Ray :thumbsup:

Groeten, Ralf

De eerste strut verbindingen zijn met zilver gesoldeerd :yes:
Als de gondel gereed is kan het afstellen beginnen en kunnen de laatste verbindingen gemaakt worden

IMG_0865.JPG

Alles pasmaken, ontvetten en opruwen

IMG_0864.JPG

IMG_0869.JPG

Uitlijnen en verzwaren met de stoeptegel als ondergrond
Mal voor de juiste hoek

IMG_0871.JPG

IMG_0870.JPG

Straks niet vergeten een linker en rechter uitvoering te maken ;)

Groeten, Ralf

Back