Bouwverslag Fokker FVIII

Ik vul het maar even aan met wat vandaag onder laser of frees heeft gelegen.

Deel 2 hout pakket met Luuk.jpg

Kleine Luuk wordt ook groter:banana:

Deel 2 hout pakket vleugel.jpg

Bijna een echter. Meetlat is 300mm

Deel2 hout fress werk.jpg


Ralf je kunt bijna verder met de voorkant.
 
Bijna goed
Bakeliet is puur kunststof (Fenolhars, gemaakt van o.a. bruinkool), zonder wapening.
Vroeger verwarde men Bakeliet vaak met Eboniet, dat lijkt er sterk op.
Antieke telefoons en stopkontakten zijn van Bakeliet (dus Fenolhars)
Antieke loodaccu's zijn van Eboniet (extra hard gevulkaniseerd latex met koolstof)
Bakeliet is erg breekbaar, zou je een auto maken van polyester zonder glasvezel?
Die zou niet erg sterk zijn.
Echt breekbaar als glas en kan geen trekkrachten opnemen
Novotex is een gewapende kunststof, dus met katoenvezels voor sterkte, dat maakt het veel sterker.
Je kan er zelfs auto's van maken, de beroemde Trabant was niet snel maar wel vrijwel onverwoestbaar.
De Trabant is gemaakt van Duraplast, dat is Fenolhars gewapend met katoenvezels (wel op een stalen frame).
Duraplast en Tufnol zijn dus gelijk aan Novotex. (allemaal merknamen).

Groeten Willem
 
Tijd voor de neussectie, step 1

1-jpg.434120


IMG_1027.JPG


Alles een paar keer passen alvorens te starten met lijmen
Gelukkig maar, anders was ik bijna de hoogteroer aansturing vergeten te plaatsen :rolleyes:
Alu kokers geklemd om het bovenvlak recht te houden

IMG_1029.JPG


Alles zwaar in de lijmtangen voor een goede hechting en wat massa voor de onderste lijmverbinding

IMG_1038.JPG


Hier de hoogteroer aansturing, er komen later nog wat geleide blokjes bij


Groeten, Ralf
 
Zeker Ray, keurig frees en laserwerk van je :thumbsup:
Bij het freeswerk moet ik er de volgende keer even op letten dat ik ietsje meer ruimte geef bij de sleuven want nu steekt alles precies in elkaar.
Wat ruimte voor de lijm is ook handig :D
Verder moest ik aanpassingen doen vanwege de uit 2 lagen 3mm opgebouwde plaat populieren triplex.
Deze was 6,5-7mm dik en daar waren de sparingen niet op uitgelegd.
Goed opletten dus aan welke zijde ik moest wegschuren omdat de buitenmaat van het geheel maatgevend is.
Maar dat is gelukkig goed gekomen :yes:
Verder niets dan lof voor je werk Ray :worship: super bedankt!

Groeten Ralf
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer wat vorderingen te melden :yes:
Mijn zoektocht naar geschikte wielen heeft me via een idee van de mannen van de Large scale Fokker DVII dit opgeleverd: loopfietsje voor 10 euro van MP

IMG_1343.JPG


Het onderste wiel is niet als gewenst, iets te groot en te smal

IMG_1350.JPG


Deze maat is prachtig, en zelfs met kogellagers :yes:

IMG_1348.JPG


Gewicht is wel even schrikken... :(

Over gewicht gesproken, ik hoop met de kist vliegklaar net onder de 25 kg uit te komen o_O.
De hele partij met de berekeningen van Jan Hermkens doorgenomen en daarmee zou ik met benzinemotoren uitkomen op 45cc per stuk.
Bij een vleugelbelasting van 110 gr/dm2, en dat is niet mis.
Op de site van Jan zijn de berekeningen te downloaden, zeker een aanrader daar eens te kijken want het geeft je een prachtig inzicht in wat er bij een aandrijving komt kijken :thumbsup:

Laat collega vlieger Hans nu net 2 stuks Zenoah ZG45 in de verkoop hebben :yes::yes::yes:
Hij heeft me een mooie deal kunnen maken inclusief easy start systeem en ik ben nu eindelijk uit over de aandrijving.

Eens, elektro is qua schaal perfect, er komt niets buiten de gondel waar de 2 ZG45's vet aanwezig zijn
(en dan heb ik het nog niet eens over het formaat van de dempers :rolleyes:)
Maar ik zie tegen het (dure!) accupakket op met het onderhouden ervan (cyclen) voor die enkele keer dat hij zal vliegen, en bovendien heeft de diepe pruttel me doen zwichten...

IMG_1352.JPG


Nu maar eens bezig met de inbouw

IMG_1354.JPG


Mocht er nog iemand 2 van deze TC Piper demperpotjes voor de ZG45 hebben dan hou ik me aanbevolen ;)

zg45-pot-jpg.445866


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Dat is prachtig Ray :yes:
Ik raad wel aan even te wachten met leveren totdat deze gevlogen heeft.
Vliegen zal hij wel doen daar ben ik niet zo bang voor, de kleine uitvoering doet het immers ook goed.
Het besparen van gewicht is iets waar misschien nog aan gewerkt kan worden.

Groeten, Ralf
 
Zeker wachten we totdat hij gevlogen heeft. De klant moet eerst een Fokker F-II bouwen waarvan hij net de kit gekregen heeft. Dus dat gaat ook nog wel ff duren.
Die restanten zijn mooi om inzicht te krijgen hoe Fokker vroeger de vliegtuigen ontwierp. Blijft toch een Nederlands product.
 
Back
Top