Bouwverslag Fokker FVIII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 9 mrt 2019.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Iedereen hier heeft vast wel een lijstje met kisten welke hij ooit nog eens wil bouwen.
    De Fokker FVIII stond bij mij nog steeds hoog op de lijst
    Wat mij zo aantrekt in deze kist?
    Ten eerste een stukje historie van eigen Nederlandse bodem waar we trots op mogen zijn.
    De ingebouwde V-stelling in de houten vleugel met dikke wortelrib en dunne tip
    De lomp ogende neus en het fraaie blauw van de KLM in combinatie met zwart


    4fe0a9_2b8fc915c29c42aa9f47224bca292727~mv2.jpg

    Schaal waarin ik hem ga bouwen is 1:12, spanwijdte wordt 1,91m en de aandrijving wordt elektrisch.
    Een mooi handzaam formaat.
    Gekozen is voor een vast vleugelmiddenstuk aan de romp met de gondels daaraan vast.
    Eenvoudige manier van transporteren en montage op het veld

    Groeten, Ralf
     
    AER, Ariel, jan brilman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Er zijn een aantal 3-views van de FVIII, vergelijk met foto's geeft aan dat ze allen toch iets verschillen.
    Ik heb geprobeerd de meest juiste aan te houden aan de hand van foto's

    De vleugel is in 3D gemodelleerd, voor de profielen gebruikte ik die van Yke Rusticus zijn Fokker FXVIII.
    Göttingen 386 en 388 zijn het meen ik
    Als negatieve tipverdraaiing heb ik 1 graad ingebouwd.

    2 schetsen en een loft vormen de basis

    bouw2.JPG

    Daaruit kun je doorsnedes genereren welke gebruikt kunnen worden voor een freesfile

    bouw3.JPG

    bouw4.JPG

    Als controle heb ik de ribben gemodelleerd en dan ziet het er zo uit

    bouw1.JPG


    In Autocad heb ik de uitsparingen voor de liggers gemaakt.
    De te frezen ribben en webbings zijn geplaatst in plankafmetingen met verschillende diktes waarmee de frezer uit de voeten kan, in dit geval RBC kits

    bouw5.JPG

    Het vleugelmiddenstuk loopt voor een deel recht, hier een impressie van de vleugel
    De tippen worden uiteraard in vorm geschuurd maar dat heb ik voor het gemak niet gemodelleerd

    bouw6.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2019
    AER en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Het uitbestede freeswerk is wederom van prima kwaliteit en past perfect (bedankt Rob!)
    Begonnen wordt met het middenstuk, beplanking is 2mm balsa

    DSC_0316.JPG

    1mm triplex toegevoegd aan de 4mm balsa hoofd ligger

    DSC_0317.JPG

    Past verrekte mooi :)

    DSC_0318.JPG

    DSC_0319.JPG

    Groeten, Ralf
     
    jmk1, AER, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Prachtig.


    jan.
     
  5. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Goed te zien dat je begonnen bent met bouwen.
    Hebben we weer iets moois om te volgen.

    Wat een dik profiel.
    Typisch Fokker

    Ton
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De onderste ligger wordt nu gelijmd aan het middendeel
    Goede uitlijning is belangrijk dus hiervoor ook de bovenste ligger even los meenemen
    De 3mm semi-neuslijst is al verlijmd in het middenstuk

    DSC_0320.JPG

    Beplanking samengesteld uit delen 2mm balsa, overmaats, aanleggen tegen middenstuk, onderligger haaks uitlijnen en lijmen

    DSC_0323.JPG

    Webbings lijmen en de ribben ertegenaan, haaks op de ligger
    Ribben nu alleen nog achter de ligger vastlijmen

    DSC_0327.JPG

    De rib voor de vleugeldeling recht uitlijnen
    Beplanking wordt nu ook aan elkaar gelijmd

    DSC_0326.JPG

    DSC_0328.JPG

    Werkt lekker vlot door op deze manier

    DSC_0329.JPG

    De 2 pijpjes voor de vleugeldeling ook ingelijmd, de vleugelpen (10mm koolstof pijpje zit erin voor de uitlijning)

    DSC_0330.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2019
    jmk1, AER, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De 6x6 vuren bovenligger kan nu worden ingelijmd, witte houtlijm op de webbings

    DSC_0331.JPG

    En aandrukken maar met gewichten

    DSC_0334.JPG

    Stukjes webbing boven de pijpjes van de vleugelverbinders inlijmen
    Sub-neuslijst plaatsen en passend aan de vorm van het profiel schuren
    Voorste deel van de beplanking kan nu ook gehecht worden

    DSC_0337.JPG

    Gereed om de tip te delen van het middendeel

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2019
    AER, HansH, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    En weer een prachtig project!
    Veel plezier met bouwen.

    Johannes
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Over dat aandrukken: ik snap dat je de ligger er niet los in moet leggen, en dan maar afwachten.

    Maar waar gaat aandrukken over in 'de zaak bijna verpletteren'?

    Ik zie soms foto's van mensen die er gewichten (ronde plakken) uit de sportschool op leggen . . .

    Is dat niet wat overdone?

    Zoals het hierboven is gedaan: lijkt me ook al aardig aan de maat . . .

    (Ben altijd wel erg jaloers op mensen die van die mooie rechthoekige RVS (?) blokjes hebben . . . )


    jan.
     
  10. thoenderdos

    thoenderdos

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    14
    Bison geeft aan 2 tot 5 kg per cm2 klemkracht .
    Ligger is 0,6 mm breed, stel lengte is 100cm dan is oppervlakte 60 cm2 en dus de klem kracht 120 tot 300 kg.
    Bij minder klem/pers kracht werkt het uiteraard ook alleen zal de fabrikant de houdkracht dan niet garanderen.
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks Johannes!
    thoenderdos het zal 0,6 cm breed zijn en uiteraard heeft Jan een punt als je er teveel kracht op uitoefent.
    De beplanking is het zachtste punt en zal daar indrukken.
    Omdat de tipribben hol zijn aan de onderkant heb ik er tijdens het lijmen een waterpas als 'aanslag' onder liggen.
    Je wil de ligger wel recht hebben en een paar loodaccu's lijken mij niet te zwaar voor deze klus
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb veel informatie over de FVIII uit het draadje van Rob Hamann op Modelbrouwers.nl kunnen halen

    https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=49394&sid=c4723fc6df795f72d6ee624f1f3e1951

    Hebben jullie enig idee waarom Fokker de romp achter de cockpit schuin laat verlopen?
    Enige wat ik me kan voorstellen is een enigszins vloeiende lijn vanaf de neus of een beter zicht voor de piloot bij het naar achteren kijken

    Dit is wel een dingetje om mee te nemen bij de constructie van de romp

    f8 6.jpg

    f8 17.jpg

    8a055cfe40c22b539e7c5f2559e43950.jpg

    Groeten, Ralf
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Paspennen inlijmen bij de deling.
    Tja en dan moet de zaag er toch echt in...

    DSC_0340.JPG

    Bovenste ligger voorzichtig doorzagen

    DSC_0355.JPG

    Dan de beplanking met ligger aan de onderzijde
    Je hebt wel iets geleiding met de ribben maar het blijft spannend

    DSC_0356.JPG

    Ja! hij komt goed los :banana: gelukkig is de vleugelpen niet per ongeluk meegelijmd

    DSC_0342.JPG

    Beetje schuren nog

    DSC_0343.JPG

    En op naar de andere vleugelkant

    Groeten, Ralf
     
    AER, HansH, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Wat een tempo zit er weer in:worship:
    Klaar voor de Flyinn?:rolleyes:

    Grt John
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Thanks John, gaat inderdaad lekker rap zo

    Voor de rechtervleugelhelft geldt hetzelfde principe

    DSC_0348.JPG

    0,6mm ply afstandhouders tussen de ribben terplekke van de deling

    DSC_0349.JPG

    En met de bovenligger erop gelijmd begint het zowaar al wat te lijken

    DSC_0358.JPG

    Groeten, Ralf
     
    AER, HansH, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    gaat inderdaad lekker rap zo

    Dat lijkt zo, zijn allemaal foto's die al maanden gelden genomen zijn! :rofl:

    Geintje. :)

    Maar, zonder gekheid: de verhouding in termen van bouwtijd tussen vleugels en romp: ik schat 1 op 6, als het niet 7 is.


    jan.
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hier gingen 2 weken overheen.
    Het uitdenken en tekenen heeft echt wel wat langer gekost :hammer:
    Ondanks dat de romp simpel lijkt heeft het toch wel wat uitdagingen, ben nu bezig met het uitwerken van de tekening daarvan.
    Je wil alles toch zo licht mogelijk houden
    Ik hoop dat ik hem vliegklaar onder de 4 kg kan krijgen (3,5 kg zou nog mooier zijn :)).
    De ophanging van de gondels ben ik ook nog niet helemaal over uit, afschroefbaar of niet of gewoon vastlijmen...

    Groeten, Ralf
     
  18. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Haarlem
    Ik volg je verslag! Top!
     
    strutter vindt dit leuk.
  19. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooi project Ralf! Veel bouwplezier, dan volgen wij je vorderingen ook met plezier:).

    Gr, Eddy
     
    strutter vindt dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Yesss! Prachtig project Ralf!! :thumbsup:
    Je gaat inderdaad als de brandweer, mooie houtbouw.
    Ik blijf dit verslag uiteraard volgen, bouwze!

    Groeten, Ramses
    .
     
    aurectar en strutter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina