Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

.
Bedankt Jan! :)

.
Tijd voor wat rigoureuzer werk,... zagen in de romp! :confused:
Het model had twee insteek vleugelhelften, maar ik heb nu drie vleugeldelen waarvan het middenstuk vast in de romp komt.
Daar moet dus wel plaats voor gemaakt worden, hier twee fretzaagjes in de romp:

full


full


Hap eruit,... alsof een haai in een surfboard heeft gehapt... ;)

full


De Fokker had een vol symmetrisch vleugelprofiel met een hele flinke instelhoek welke me niet echt ideaal leken.
Omdat ik toch een nieuwe vleugel ging tekenen ben ik daarvan afgestapt.

Ik heb voor de nieuwe vleugel het Selig S8036 profiel aan de wortel verlopend naar het Selig S8037 profiel aan de vleugeltip gekozen.
De instelhoek van de vleugel heb ik nu op 2 graden gehouden t.o.v. de hartlijn.
Het stabilo heeft een instelhoek van -1 graad t.o.v. de hartlijn en de motorsteunen staan vooralsnog op 0 graden t.o.v. de hartlijn.
De vleugeltips krijgen wash-out van 1,5 tot 2 graden.

Ik twijfel nog over zijwaartsstelling van de motoren, vooralsnog staan deze ook beiden op 0 graden.

Enkele motivatie shots, even de nieuwe vleugel in de gerestaureerde romp gestoken:

full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Dit is ehhh, bijna net zoveel werk als een nieuwe, denk ik. Maar wel weer vd bovenste plank.

Freek
 
.
Dank voor de leuke reacties heren! :)
@freekt : Om eerlijk te zijn,... zo`n restauratie als deze of van bijvoorbeeld m`n TC Moth is meer werk dan een nieuwe kist bouwen... o_O

Afgelopen twee weken weinig gebouwd vanwege drukte, maar nu heb ik vakantie en kan weer lekker wat bouwen aan de Fokker T.VIIII W! :yes:
De vuren liggers in de vleugeldelen gelijmd en de aluminium vleugelbuizen in de tips verlijmd:

full


De servo`s voor de motoren in de nacelles ingebouwd en de aansturing voor de motoren gemaakt:

full


Achter de achterligger het middenstuk aan de bovenkant bekleed met 2mm balsa en alle stringers in de nacelles gelijmd:

full


Achter de achterligger de vleugeltips aan de bovenkant bekleed met 2mm balsa.
De ailerons aan de onderzijde bekleed en voorzien van scharnier blokjes en een strookje 1mm triplex voor een scherpe achterlijst straks:

full


Achter de achterligger de vleugeltips aan de onderkant bekleed met 2mm balsa en de sparingen voor de splitflaps gemaakt:

full


Achter de achterligger het vleugelmiddenstuk aan de onderkant bekleed met 2mm balsa en de sparingen voor de splitflaps gemaakt:

full


En zo staat de vleugel er nu bij:

full


full


Verder met het maken van de spitflaps en afwerken van de ailerons

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Op onderstaande foto`s zijn de splitflaps van de Fokker T.VIII W redelijk goed te zien:

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
hey ramses,

Ik ga je voortaan de meister noemen , goh wat kan jij bouwen zeg !

En je behoud er ook nog eens een UNIEK toestel mee een FOKKER.
Hoop de fokker een keer in t eggie te mogen zien .
Misschien tegen die tijd dat ik mijn D.XXI weer vliegend heb met zn nieuwe vleugel.
Kunnen we samen met de kissies rond kachelen ;)

groetjes Pascal
 
.
Hey Pascal, bedankt man! :)

De T.VIII W is inderdaad uniek, er bestaan geen rc-tekeningen van (tenminste nog niet ;))
Als hij af is moeten we zeker een keer een fotoshoot doen met onze Fokkers!
De T.VIII W en D.XXI samen in een formatievlucht... WOW! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
He Ramses ik sluit me bij Pascal aan "Meister Bouwer" erg strak werk prachtig om te zien en ik heb het al eerder gezegd , geen vuiltje , schuursel ,stukjes hout op de bouw plank/tafel
ik krijg dat toch niet voor elkaar :weetnie:
Bij mij is het vergeleken met jou een zooitje ;)

gr ronald
 
beste rarmes wat een mooie project ik wil je er bij hebben op de marinedagen en de wereldhavendagen deze bak aan de veteranen en de bezoekers te laten zien je bent welkom in marine modelbouw nl ook met vliegden spul als op de marinedagen staat ga je koken oren weg ideetje

met vr gr marco de koster van marine modelbouw nl de be
www.marinemodelbouw.nl
 
.
@femmo : :D
@ronald blaas : Thanks! Steeds tussendoor opruimen inderdaad, ik ben daar vrij "neurotisch" in ;)

@hms kortenaer : Bedankt voor het compliment en de uitnodiging, lijkt me erg leuk om bij te zijn!
Als m`n Fokker op tijd af is voor die dagen kom ik graag langs, wanneer zijn die dagen in 2016?

.
Vanmiddag lekker kunnen bouwen aan de Fokker T.VIII W (G), heerlijk vakantie!
Eerst de ailerons bekleed met glasweefsel:

full


De ailerons geschuurd en voorzien van de gaten voor de pen scharnieren.
Van 1mm vliegtuigtriplex vier plaatjes op maat gemaakt voor de spiltflaps.
Daar een subframe van 1mm vliegtuigtriplex op gelijmd voor een steviger geheel.
Een voor- en achterlijst erop gemaakt en daarna balsa ribben van 3mm gemaakt.
Ook vast blokjes voor de penscharnieren in de flaps gelijmd:

full


De voorlijst van de ailerons en de vleugel achterlijst voorzien van aluminiumtape stroken.
De penscharnieren ingeboord en de ailerons zijn nu ruwbouw klaar.
Bij het verlijmen was een penscharnier in contact gekomen met de epoxy en zat mega vast... :confused:
Waarschijnlijk te weinig vet op de elleboog van deze scharnier gesmeerd...
De scharnier er met een tangetje uitgetrokken zover het ging (de helft) en de rest uitgeboord.
Bij het verlijmen van de nieuwe scharnier ging het gelukkig goed...

full


De penscharnieren in de flaps geboord en sparingen in de vleugel gemaakt voor de scharnieren van de splitflaps:

full


Was weer spannend of de scharnieren niet te goed zijn verlijmd... en alles helemaal vast zit...
Maar gelukkig was het bij de flaps goed gegaan (genoeg vet ;)) en scharnieren ze mooi open en dicht:

full


Het scharnierpunt heb ik iets voor de spiltflaps gemaakt zodat deze iets zakken als ze naar buiten komen:

full


Dat zal wel flink afremmen denk ik...:

full


De tips heb ik trouwens ook reeds gemaakt van een 1mm vliegtuigtriplex kern met aan beide zijden blauw schuim.
Te zien op onderstaande foto helemaal rechts in het midden:

full


Verder met de aansturing van ailerons en flaps en het inbouwen van de 5 servo`s hiervoor (2x ailerons en 3x flaps)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Waanzinnig gedaan man!
Heerlijk zo'n vakantie, die mag best even aanhouden ;)
Fors oppervlak aan flaps, dat zal zeker de snelheid eruit halen.
Wat gebruikte jij nu ook weer om de glasmat te lamineren, glitsa?
Great work :feli:!

Groeten, Ralf
 
.
Bedankt Ralf! :)
Ik geniet ook met volle teugen van de vakantie!
Glassen doe ik inderdaad met Glitsa, deze:

glitsa-parketlak-pt-750-cc.jpg


Deze Glitsa PT lak is watergedragen, droogt snel (en mat) op en is keihard, want versterkt met o.a. PU.

De tips heb ik trouwens ook reeds gemaakt van een 1mm vliegtuigtriplex kern met aan beide zijden blauw schuim.
Te zien op onderstaande foto helemaal rechts in het midden:

.
Hierbij een duidelijkere foto van de vleugeltips:

full


En inmiddels verlijmd aan de buitenste vleugeldelen:

full


Morgen als eerste de afdekstroken maken over de ailerons, maar m`n 1,5mm vliegtuigtriplex is op, dus eerst naar de winkel...


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ramses , enorm knap werk .
Je moet het maar doen een kist slopen en er een juweeltje van maken , is trouwens een super origineel toestel .
Doe zo verder en het voorjaar vliegen ! .

Grtjs Blitske
 
.
Dank Blitske en Bart! :)

Er komen nog luiken in de nacelles inderdaad.
Vooralsnog voor de gasservo`s een toegangsluikje en voor de brandstoftanks een stukje verwijderbaar plaatwerk.
Ik ben alleen bijna door m`n litho-plaat heen, dus eerst maar eens op zoek naar een nieuwe plaat.

Groeten, Ramses
.
 
.
Begonnen met het indekken van het middenstuk aan de bovenzijde.
Zo groot mogelijke stukken in 1 keer, dus eerst plankjes aan elkaar lijmen, de uitsneden maken en dan verwerken:

full


De neuslijst er tegenaan gelijmd en de bovenkant is dicht (de nacelles worden later ingedekt):

full


Op deze foto is de constructie opbouw van de vleugel nog te zien, voordat de dekplaten ertegenaan gelijmd worden:

full


Daarna de onderkant voor een deel bekleden, hier het indekken van de D-box:

full


Done..., en tevens de neuslijst in vorm geschuurd

full


full


Dekplaten gemonteerd:

full


Volgende is de aansturing van de binnenste spiltflaps maken en doorvoeren voor de kabelboom van de vleugeltip electronica.
Daarna verder met de nacelles

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top