Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

Goed dat je hier verder schrijft met je verslag! Prachtige vorderingen!
Ik keek naar je bowden uitgangen in de staart... had ook nog met dun staaldraad en soldeerhulsjes gekund.... puur voor de optiek... meer niet... en het is pull-pull (bier-bier), als ik het goed heb gezien...
De cabine-ruit... hoe heb je die zo prachtig mooi rond gezet. Aaien met een föhn om de snuit aan de onderkant? Of om een antieke Ming-vaas? En dan maar hitte + sjorren?

Die drijvers onder de originelen... rare vraag... Italiaanse of Engelse ontwerpen... daar die al zoveel ontwikkeling/kennisvergaring achter de rug hadden... bedoel... wellicht op maat aangeleverd werden? etc..
Gr Bas

Hoi Bas,

Bedankt!
De uitgangen van de bowdenkabels kunnen zoals je zegt ook van dunner staaldraad gemaakt worden (inderdaad pull-pull).
Freek had die opmerking eerder ook gemaakt. Ik weet alleen niet of het gaat lukken i.v.m. de radius van de aansturing.
Maar als het mogelijk is (zonder frictie), ga ik dat zeker proberen.
De cabineruit heb ik om de onderzijde van de neus gemaakt d.m.v waxine lichtjes (zie begin van desbetreffende posting).
De drijvers,... tja... als Fokker slim was geweest had hij dat inderdaad gedaan!
De kennis bij de Italianen en Britten was toen erg groot i.v.m. de Schneider Trophy Racers...
Maar ik denk dat Fokker zijn eigen drijvers heeft ontwikkeld toendertijd...

.... het museum in Vigna Di Valle staat trouwens voor volgend jaar op de agenda!!!! ;)

Fantastisch werk Ramses!
Altijd een feest om jouw verslagen te volgen.
Mooi werk aan de cockpitkap en de rompneus.
Glasmat met Glitsa blijft dat goed stevig zitten?
Da's een stuk eenvoudiger dan met epoxy, ga ik onthouden.
Ga lekker zo door, ik geniet

Groeten, Ralf

Bedankt Ralf!
Ik gebruikte voor mijn eerdere modellen een andere PU-lak om te glassen, maar glassen met Glitsa (PU) lak gaat ook prima!
Het wordt erg hard en hecht zich enorm vast aan de ondergrond!
Het is wel de Glitsa "Parketlak PT - intensief gebruik" op PU-basis.
Het bestaat uit maar 1 component en is inderdaad veel eenvoudiger te verwerken dan epoxy.

Het wordt weer een beauty Ramses,
Ik leer zo ontzettend veel van jouw creatieve oplossingen om met relatief simpel handgereedschap zulke mooie dingen te maken. Zo ook de manier waarop je het glaswerk van de cockpit hebt gemaakt fantastisch.

Nog even een vraagje, hoe heb je het opgelost met de foto's, want ik heb in mijn Jungmeister draadje ook voor de mensen die niet zijn ingelogd alleen maar postzegelplaatjes.

Groet,
Lex

Bedankt voor het mooie compliment Lex!!
De foto`s plaats ik in mijn album op dit modelbouwforum en van daaruit plak ik de link in onderstaande knop (rode pijl):

full


Als je de foto`s via deze knop in je verslag plaatst, zijn ze ook volledig zichtbaar als je niet ingelogd bent (ipv die postzegelplaatjes).
De foto`s welke je al in je bouwverslag hebt staan kan je nu achteraf nog veranderen via deze manier (heb ik ook gedaan). Succes!

Erg mooi en leuk om te volgen Ramses , fijn dat je weer verder gaat met het verslag.

Mvg,

Bart

Hoi Bart,

Bedankt! En ook fijn dat jij weer verder gaat met jouw prachtige verslagen!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Fokker T.VIII W(G) update


Begonnen met het beglazen van de voorste cockpit.
Eerst het voorste ruitje geknipt uit een van de zeven zelfgemaakte sheets:

full


De overige zes sheets (eentje apart gelegd voor de achterzijde van de lange cockpit):

full


Het eerste ruitje zit op z`n plek.
Alle ruitjes worden op het frame gelijmd d.m.v. Bison Tix:

full


En de voorste cockpit voorzien van alle beglazing:

full


Het achterstuk van de beglazing op de lange cockpit gelijmd:

full


De voorste cockpit voorzien van het buitenframe (aluminiumtape) en klinknagels (PVAc lijm):

full


Het frame voorzien van de uiteindelijke kleurlaag (één component PU-lak):

full


De Fokker in de huidige staat:

full


De onderzijde van de neus moet nog goed geschuurd worden:

full


Eerst verder met het beglazen van de lange cockpit.
Dan de rompneus verder schuren en afwerken; paneellijnen, klinknagels, etc.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bas,

Bedankt!
De uitgangen van de bowdenkabels kunnen zoals je zegt ook van dunner staaldraad gemaakt worden (inderdaad pull-pull).
Freek had die opmerking eerder ook gemaakt. Ik weet alleen niet of het gaat lukken i.v.m. de radius van de aansturing.
Maar als het mogelijk is (zonder frictie), ga ik dat zeker proberen.
De cabineruit heb ik om de onderzijde van de neus gemaakt d.m.v waxine lichtjes (zie begin van desbetreffende posting).
De drijvers,... tja... als Fokker slim was geweest had hij dat inderdaad gedaan!
De kennis bij de Italianen en Britten was toen erg groot i.v.m. de Schneider Trophy Racers...
Maar ik denk dat Fokker zijn eigen drijvers heeft ontwikkeld toendertijd...

.... het museum in Vigna Di Valle staat trouwens voor volgend jaar op de agenda!!!! ;)



Bedankt Ralf!
Ik gebruikte voor mijn eerdere modellen een andere PU-lak om te glassen, maar glassen met Glitsa (PU) lak gaat ook prima!
Het wordt erg hard en hecht zich enorm vast aan de ondergrond!
Het is wel de Glitsa "Parketlak PT - intensief gebruik" op PU-basis.
Het bestaat uit maar 1 component en is inderdaad veel eenvoudiger te verwerken dan epoxy.



Bedankt voor het mooie compliment Lex!!
De foto`s plaats ik in mijn album op dit modelbouwforum en van daaruit plak ik de link in onderstaande knop (rode pijl):

full


Als je de foto`s via deze knop in je verslag plaatst, zijn ze ook volledig zichtbaar als je niet ingelogd bent (ipv die postzegelplaatjes).
De foto`s welke je al in je bouwverslag hebt staan kan je nu achteraf nog veranderen via deze manier (heb ik ook gedaan). Succes!



Hoi Bart,

Bedankt! En ook fijn dat jij weer verder gaat met jouw prachtige verslagen!

Groeten, Ramses
.
Hoi Ramses,

Dank voor de tip. Ik wist niet dat je ook in het forum een album kon aanmaken. Heb inmiddels gevonden hoe dit moet en ga er mee aan de slag.

Groeten,
Lex
 
.
@Lex Risseeuw: Super!

.
Al weer even geleden sinds de laatste update...
Druk gehad met m`n werk, ook `s avonds maar toch wel steeds even iets aan de Fokker gewerkt.
De cockpits zijn inmiddels zover klaar en ik ben nu met de drijvers bezig, maar daarover later meer.

.
In de tussentijd de vleugels ontdaan van de bekleding en beplanking om e.e.a. te checken...
Dat ging zover dat op een gegeven moment alleen de vleugelribben en liggers over waren.
Helaas blijkt de binnenzijde (?!) van de vleugel en de beide gondels doorweekt te zijn met oude brandstof.
Het symmetrische vleugelprofiel, naar de tip toe uitlopend naar "geen profiel" leek me niet goed voor de vliegeigenschappen.
Ook de gekozen vleugelinstelhoek leek me aan de hoge kant,... al met al geen goede basis voor een lekker vliegende kist...

De stoute schoenen maar aangetrokken aangezien deze kist van "tussendoortje" inmiddels een behoorlijk project is geworden.
De vleugels zijn dus afgeschreven en ik ben begonnen met een ontwerp voor een nieuwe vleugel voor de Fokker T.VIII W

Voor deze kist heb ik gekozen voor de Selig S8036 en S8037 profielen.
Selig S8036 aan de wortel verlopend naar Selig S8037 aan de vleugeltip.
Deze combinatie van de twee Selig profielen i.c.m. 2 graden wash-out heeft bewezen goede vliegeigenschappen voor warbirds met een redelijke (hoge) vleugelbelasting:

full


full


Deze profielen in de computer gezet en een 3-view van internet als onderlegger gebruikt voor de nieuwe vleugel.
De zeven Futaba S3001 servo`s, twee Robbe brandstoftankjes en de twee Saito FA-80`s ook gelijk in de vleugel ingetekend.
Ook heb ik gekozen om flaps te maken in de nieuwe vleugel:

full

.


full


.

full


De deelbaarheid van de vleugel ga ik ook anders maken dan als deze was.
De oorspronkelijke vleugel was deelbaar in twee delen, met aan elke vleugelhelft haaks een drijver.
Erg lastig in opslag en vervoer en ik heb gekozen de vleugel in drie delen te construeren (zoals ik ook bij mijn Westland Whirlwind heb gemaakt)
Het middenstuk vast aan de romp, met hieraan de motoren en de drijvers en twee losse vleugeltips.
De spanwijdte van het middenstuk is net iets minder dan 60cm, de vleugeltips zijn iets meer dan 70cm lang.

full


.

full


Het 3D-model en de constructie zijn uitgewerkt en inmiddels klaar.
Morgen beginnen met het maken van de laser-files en een eenvoudige bouwtekening.

Binnenkort meer

Groeten, Ramses
.
 
Dag Ramses.

Noem je dit een tussendoortje ?
Prachtig tekenwerk en het word weer een prachtkist.
Ga zo door.

Ton
 
.
Bedankt Ton!

.
He Bart83 , jouw Do-24K wordt toch ook ongeveer schaal 1:9?
Kunnen we straks samen dit "herbeleven"...!

Do-24_p356.jpg


Alleen dan zonder zwart/witte kruizen, maar met oranje driehoeken!

Groeten, Ramses
.
 
.
Inderdaad Bart, en een T.VIII W(G) i.p.v. T.VIII W(M) ;)

.
Mijn Fokker T.VIII W(G) wordt de R6.
Op het internet deze aanzichten en foto`s gevonden van de R6.
Er staan trouwens ook nog wat foto`s van verschillende plastic modelletjes van de R6 op het internet.

Artwork:

full


Aanzichten:

full


full


full


full



Foto`s:

full


full


full


Momenteel ben ik de drijvers aan het glassen en de tekening/laserfiles voor de nieuwe vleugel aan het maken.
Binnenkort meer

Groeten, Ramses
.
 
He Ramses gaat lekker zo , vind die cockpit kappen erg netjes zo . Ga ik ook zo doen denk ik , bedoel het frame zo maken met alu tape .

:) gr ronald
 
.
Bedankt Ronald! :)

.
Afgelopen week niet veel gedaan, maar toch wel steeds een beetje aan de drijvers gewerkt.
De drijvers waren flink gedeukt en eentje was tijdens de laatste crash bij Johnny gekraakt:

full


Eerst de drijvers repareren, dan strak maken en dan eventueel nog wat details erop

Groeten, Ramses
.
 
.
Eerst de drijvers gerepareerd en de ontbrekende stukken ingelijmd dmv epoxy.
Daarna de onderzijde van de drijvers tot de step voorzien van 2 lagen 80 grams glasweefsel dmv Glista:

full


De gehele bovenzijde voorzien van 1 laag 25 grams glasweefsel:

full


De onderzijde van de drijvers achter de step voorzien van 1 laag 50 grams glasweefsel:

full


Aan de stompe achterzijde van de drijvers stukjes blauw schuim gelijmd dmv epoxy:

full


In vorm geschuurd en voorzien van een laagje epoxy:

full


Daarna de drijvers in de grondlaag gezet en na droging alles waterproof geschuurd:

full


Door middel van trimming tape, vier styreen profielen en een heleboel druppeltjes PVAc lijm wat detail aan de oppervlakte aangebracht:

full


Toch weer ruim 2000 klinknagels erbij op de Fokker... o_O
Het resultaat:

full


Aan de hand van de weinige foto`s die ik van de Fokker T.VIII W(G) heb, de details bepaald.
Niet geheel schaal, maar wel een impressie daarvan... ;)

full


De onderkant van de drijvers heb ik kaal gelaten, deze worden straks zwart geschilderd als bij het origineel.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Indrukwekkend! Zowel qua constructie als cosmetisch een hele upgrade voor de drijvers.. echt prachtig werk aan deze kist :).
 
Back
Top