De volgende stap is het ontwerpen en bouwen van de demper. Het is een simpel ontwerp, praktijk zal uit moeten wijzen wat het effect is en of hij niet te veel tegendruk opbouwt. Ik heb het ontwerp aan een aantal deskundigen (waaronder een bekende uitlaatbouwer) laten zien en van wat ik begrijp zou het moeten kunnen werken zo. Ik had eerst staalwol in de kamer rond de geperforeerde buis zitten, maar ik kreeg van iedereen terug dat dat op den duur vol gaat zitten met olie, en dat het zonder ook voldoende dempt. We gaan de gok wagen!
De demper wordt 100% RVS. Een dunwandige geperforeerde buis vinden bleek onmogelijk. Dus bij Toni Clark een dunwandige buis van 15 mm doorsnee en 0,5 wanddikte besteld met het idee deze zelf te perforeren. Sjabloontje gemaakt met CAD en eromheen geplakt, boren maar! Maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan... dat valt nog niet mee zeg! Ik verwachtte al dat de buis zijn ronde vorm zou verliezen, dus heb er een 14 mm rondhout in gedaan, maar die komt natuurlijk muurvast te zitten door de braampjes van alle boorgaatjes...

daarnaast bleek een 4 mm boor te dik en een 2,5 mm boor gleed weg. De oplossing? Alle gaatjes (230 stuks) voorboren met de 4 mm boor (klein tikje om te markeren) en vervolgens volledig doorboren met de 2,5 mm boor. Daarna heb ik met een 12 mm houtboor het rondhout er helemaal uitgeboord van twee kanten, en de binnenkant met een vijl netjes gemaakt.
Na 460 keer een gaatje boren met de kolomboor, en wat vijlen en schuurpapier verder, ben ik best trots op het resultaat:
Op naar de volgende uitdaging: de uitlaatpijp zelf. Een 40 mm RVS pijp vinden lukt, maar allemaal 1,5 of 2 mm dik en dat is geen optie. Geprobeerd om zelf een 0,5 mm RVS plaat te rollen naar 40 mm, wat lukte, maar het TIG-lassen bleek onbegonnen werk (ook met backing gas). Het materiaal is erg dun en hoewel een tweede poging al beter ging toch opnieuw een zoektocht op internet naar een kant-en-klare pijp. Uren zoeken, niets gevonden. Totdat ik op het idee kwam een thermosfles of iets dergelijks te zoeken. Tot mijn verbazing vond ik een espresso-thermosfles van 45 mm met voldoende lengte! Meteen besteld en de gok genomen dat de binnenwand wel eens 40 mm doorsnee zou kunnen zijn als de buitenmaat 45 mm is. Ik heb de fles netjes opengeslepen en wat bleek? Exact 40 mm, met een wanddikte van 0,32 mm! Prachtig!!
Vervolgens twee schijfjes uit 0,5 mm RVS plaat geslepen en met schuren en geduld netjes naar exact de juiste maat gebracht:
Vervolgens in het midden een 15 mm gat geboord (kleiner geboord en naar de juiste grootte gefreesd en het laatste stukje geschuurd). Het begint al ergens op te lijken:
Ik kan zelf nog niet hardsolderen en heb ook het materiaal niet, dus ben super blij met de hulp van mijn clubgenoot:
Vervolgens de onderkant van de uitlaat in de juiste hoek geslepen, verdient nog wel wat aandacht en een schuurpapiertje maar het effect is er. Zo komt ie ongeveer:
Zo ziet het er van onderen uit. Het binnenwerk moet nog vastgesoldeerd worden in de buitenwand, maar de passing is in ieder geval alvast perfect:
En zo ziet het uit als je er schuin inkijkt. Het pijpje zit dus mooi verstopt, van de zijkant heeft de uitlaat de vorm van de originele schaaluitlaat, maar functioneel is het een demper:
En dit is hoe hij uiteindelijk in de kist komt, de potloodlijn op de zijkant van de testbok geeft de juiste hoek aan:
Ik heb overigens ook een extra uitlaatpijpje gekocht bij Roto, er zitten twee verschillende pijpjes bij, omdat de hoek niet hetzelfde is vanuit beide cilinders, maar ik wil wel graag twee dezelfde, juist om ze bij elkaar uit te laten komen.
De uitdaging wordt nu om de verbinding te maken aan de bovenzijde. De demper kan maar aan maximaal 1 uitlaatpijpje vastgesoldeerd worden, en moet met een flexibel stuk of overzetbuisje (zoals de originele demper ook vastzit) aan de andere uitlaatpijp. Dit omdat de pijpjes in de cilinder geschroeft worden in tegenstelde richting. Bij het vastzetten verandert de geometrie dus. Duimen dat dit gaat lukken, wat zou dat gaaf zijn!
Hier nog een kort filmpje van het resultaat tot nu toe: