Weer even terug naar de demper. Het voorste uitlaatpijpje moet nog op maat gemaakt worden en bevestigd aan de demper. Ik kan dit helaas niet uit één stuk maken omdat de uitlaatbochten in de cilinders geschroefd worden, en de hoek niet evenwijdig is. Het idee is om de voorste bocht los te houden van de demper en de delen met een teflon pijpje te verbinden. De voorste bocht is al in de juiste richting gebogen, nu heb ik hem ingekort, misschien mag ie nog wat korter maar hier kan ik in ieder geval alvast mee vooruit:
Nu de volgende uitdaging: hoe maak ik een gat dat precies past om het pijpje? Ook hier komt de uitlaatbocht niet recht op de demper, in zo'n beetje alle richtingen, en wordt het gat dus niet rond. En de plaats is cruciaal, er zit geen enkele speling in de constructie. En het was aardig wat werk tot nu toe, dus ik heb maar één kans om het goed te doen. Na wat puzzelen kwam ik op het volgende idee: een tape-je met de lijmkant naar buiten om de uitlaatbocht geplakt en daar vervolgens een voor een een tandenstoker op geplakt die precies de demper raakt:
Toen ik rond was nog een tape-je om de buitenkant heen om alles te verzegelen, eraf schuiven, en we hebben een aardige mal:
Overgezet op papier, nog een keertje gepast, en daarna in precies deze hoek een pijpje geslepen. Dit is slechts tijdelijk, om het gat af te kunnen tekenen:
Met een stukje rondhout als kern het tijdelijke pijpje erop geschoven, zo kan ik hem precies tegen de demper aanschuiven en zit ie mooi in een rechte lijn met de uitlaatbocht:
En vervolgens met stukjes tape de contour van het pijpje afplakken:
Pijpje weghalen en voila, een in 3D afgetekend gat dat het snijvlak tussen de demper en de uitlaatbocht aangeeft:
Vorm overnemen met stift en we kunnen gaan slijpen:
Wat moed verzameld, gat uitgeslepen volgens afgetekende vorm, en dan steeds beetje bij beetje het pijpje passen, gat aanpassen, nog een keer passen etc. Na de ervaring van de verbinding aan de andere kant ging dit redelijk vlot:
Alles weer in elkaar gestoken, zit niet vast, maar blijft al goed zitten zo. Best tevreden met het resultaat:
Ik verwacht dat deze verbinding makkelijker is om te solderen. Vorige keer was het 1 mm dik koper aan 0.32 dik RVS. Het extra stukje pijp voor deze verbinding is een 0.5 mm RVS pijpje, dat past wat beter bij elkaar en wordt gelijkmatiger warm. Ik ga het daarna ook nog wat inkorten, je wilt eigenlijk wel een millimeter of wat speling tussen de twee delen onder de teflon huls. Jammer dat die er nog overheen moet, helemaal uit metaal is mooier, maar het zit straks toch binnenin de kist en het is niet anders.