De hoogteroeren hebben aan de binnenzijde een massief blok voor de ondersteuning van de hevels. Op tekening loopt de 3 mm rand door en valt het blok daarbinnen, maar mijn idee is om dit deel uit één geheel te maken. Dat is net zo stevig en veel makkelijker te bouwen - anders moet je het blok precies passend binnen de binnenrand krijgen, en kun je er daarna lastig bij met schuren voor een vloeiende overgang.
Ik heb eerst een blok gelamineerd uit twee lagen van 1/4" dik balsa (rechts op de foto), vervolgens de rechte hoek strak geschuurd, en dan op het hoogteroer gelegd om het af te tekenen en op maat te zagen, incl. de uitsparing voor de hevels:
En vervolgens netjes in vorm geschuurd. Hij is nog iets overmaat (0,5 mm) omdat ik hem nog niet vastgelijmd heb. Ik maak eerst alle vier de blokken, zo kan ik ze makkelijker vergelijken en aanpassen, en lijm ze daarna pas vast. Als laatste stap schuur ik ze dan exact passend:
De vorm is wat lastig omdat aan de buitenzijde de rand van 3 mm doorloopt:
Terwijl het blok aan de binnenzijde verloopt van ~ 13 mm (1/2") naar 3 mm:
Ik heb daar overigens een handig trucje voor bedacht wat ik vaak gebruik bij het schuren van complexere vormen. Ik plak alles wat ik wil behouden af met blauwe outdoor tape van TESA. Die laat geen lijmresten achter (de witte tape vind ik te agressief), laat zich makkelijker buigen bij rondingen, en - niet onbelangrijk - geeft een duidelijk contrast qua kleur met het balsa. Op deze manier kun je veel beter zien waar je moet stoppen tijdens het schuren dan bij een potloodlijntje, en je kunt ook nooit te ver schuren, want dan zit je op de tape:
Vervolgens schuur ik het blok grof in vorm op grof schuurpapier (korrel 80). Ik gebruik een simpel zelfgemaakt schuurblok, en beweeg meestal liever het werkstukje over het schuurblok dan andersom, geeft een strakker resultaat:
Het laatste stukje doe ik met steeds fijner schuurpapier voor een mooi glad resultaat. En omdat ik vier blokken moet maken vergelijk ik ze steeds met elkaar. Een handig hulpmiddel hierbij is de zichtbare lijmverbinding tussen de twee lagen, die moet een exact symmetrische vorm hebben op beide blokken, dan zijn beide verlopen identiek. Hier ben ik er bijna:
En daarna is het een kwestie van je cadeautje uitpakken, met een mooie strakke rand als resultaat:
Voordat ik ze vastlijm ga ik eerst de hevels op maat maken en testen, en dan zijn ook de hoogteroeren bijna af!