Wat een beest....
Ja ik vond het ook wel spannend, toch nog weer een maatje groter dan ik gewend was... goede oefening voor de Fokker, die gaat echt nog wel een tikkie meer wegen (de Mamba komt uit op 10,5 kg met een 76 cc 2-takt, de Fokker hopelijk niet teveel boven de 15 kg met een 85 cc 4-takt). En natuurlijk ook een metertje vleugel meer, al is het er maar 1

Na een heerlijk weekje kampeervakantie in Nederland eindelijk weer tijd om te bouwen. Zoals gezegd moest ik een aanpassing doen aan de hoogteroeren, omdat het deel wat voor de scharnierlijn zit wat te breed was, waardoor de ribben van het hoogteroer niet uitlijnen met het stabilo. Deze rib moet dus zijn eigen lengte naar binnen, plus een beetje meer voor de ruimte tussen beide delen:

Ik heb dat als volgt opgelost. Eerst de diagonale rib heel voorzichtig doorgesneden en het kleine reststukje losgemaakt van de hoofdligger:

Vervolgens een extra rib gesneden en naast de oude gelijmd. Ik heb ervoor gekozen niet eerst de oude ribben weg te snijden, omdat ik op deze manier alles vlak en recht houdt. De ply kern trekt namelijk makkelijk krom zonder ribben en deze rib was 1 van de eerste die ik erop gezet heb om alles mooi vlak te krijgen. Op deze manier behoud ik de stevigheid en zet ik de ondersteuning over naar de nieuwe rib:

En dan de zaag erin! Ook hiervoor is de Proxxon ideaal, vorig jaar aangeschaft en gebruik hem eigenlijk voor vrijwel al het zaagwerk. Ik heb overigens wel over de lijn van de oude rib gezaagd en niet tussen de ribben in, zodat ik de nieuwe rib niet raak of beschadig:

Het resultaat, een plakje rib:

En na het lijmen van de nieuwe rib aan de onderkant en een schuurpapiertje ziet het er weer uit als nieuw, alleen de kleur van het gelaserde ply verraadt dat er wat veranderd is...:

Nu lijnen de ribben wel goed uit en zit het hoogteroer ver genoeg naar binnen:

En zoals je wellicht al zag heb ik nu ook de tussenstukjes vastgelijmd tegen de hoofdligger en ook de vulblokjes rondom de scharnieren gemaakt, iets taps toelopend zodat ze wegblijven van de bespanning straks:

Alles bij elkaar een avondje werk, vanavond mag ik nog een keer, het andere hoogteroer krijgt dan dezelfde behandeling!