Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

Het idee van Henri is naar mijn mening het beste.

Pas ik toe bij de hoogteroeren van de Bird Dog.

Een mal: zou je moeten proberen, maar . . .

Succes!


jan.
 
een hardhouten mal maken, die je als brug over het roer zet, met een boorgat in het midden.
Eventueel een stalen of messing buisje er in, om uitlubberen tijdens het boren te voorkomen.

:thumbsup:

Deze hulpstukken worden ook gewoon verkocht door Robart (van de penscharnieren):
Maar is inderdaad eventueel ook eenvoudig zelf te maken.
416078_1.jpg



.
Puik werk weer Rob, genieten :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Thanks Ramses!

Ja, die jig ken ik, maar als ik nu zie hoe sterk de boor de neiging heeft om weg te lopen van de harde kern, hoe stevig ik hem ook vasthoudt, denk ik dat dit hulpstukje ook niet gaat helpen. Dat wordt makkelijk weggeduwd door de boor. Bij een volledig balsa voorlijst (of uit hetzelfde materiaal in ieder geval) een prima hulpmiddel, maar voor deze toepassing wil ik iets hebben wat ik (samen met het roer) vast kan klemmen op de werkbank, zodat het onderling niet schuift, en bijv. voorkeur een langer busje. Vanavond eens puzzelen en kijken wat ik kan maken.
 
Precies.

Het hulpstuk van Robart is voor massief balsa bedoeld.

Ik zou zeggen: klein gaatje boren, en dat met een freesje (rattestaartje?) langzaam op de goede plaats op de goede grootte maken.

Succes!

jan.
 
Heel mooi Han, slim dat je dat vooraf ingebouwd hebt! Die ga ik onthouden voor een volgende keer :)

Vanavond bij de bouwmarkt een messing buis gehaald van 6 x 0.5 mm. Een blokje van goede kwaliteit multiplex gezaagd, op de kolomboor gecentreerd en haaks een gat geboord en daar het messing busje in geperst (wat extra lengte is handig voor het haaks houden van de boor). En een dakje erop voor het inklemmen:

297-hinge-drill-jig.jpg


Met een lijmklem op de werkbank geklemd met het roer ertussen (althans, hier nog het teststukje):

298-drill-jig-test.jpg


Ik moest natuurlijk naast het oude gat boren, maar zo kun je wel mooi een doorsnede zien, het bewijs dat de boor mooi rechtdoor loopt!

299-jig-test-result.jpg


En dit is het resultaat, veel strakker en perfect gecentreerd:

300-improved-drilling-result.jpg


Blij mee, nu hopen dat het messing niet te snel slijt en mijn drill jig lang genoeg mee gaat om alle scharnieren zo zuiver te boren.
 
Haha da's waar :D, al moest ik hem er echt inpersen met de lijmklem, dus ben benieuwd of ik dat er nog fatsoenlijk uit krijg. Maar waarschijnlijk is dat niet nodig. Morgenavond begin ik met verse concentratie aan de echte stuurvlakken.
 
De gaten zijn geboord, uitlijnen met het hulpstuk was eenvoudig en het resultaat is super strak! Ook het overzetten van de scharnierposities van stabilo naar hoogteroer is perfect gelukt, dus de scharnier zitten echt mooi op één lijn met gelijke afstand en wringen niet. Het laatste scharnier rechts op de foto mist nog zoals je ziet:

301-elevator-hinge-drilled.jpg


Ik kwam er namelijk bij het boren van het laatste gat in het hoogteroer pas achter dat dit natuurlijk niet gaat werken op die positie..:

302-difficult-position-for-drilling.jpg


In de bouwmarkt geen langere houtboor gevonden. Heb zelf wel een 6 mm slangenboor, maar in de bouwmarkt is dat ook meteen de kleinste diameter. 5 mm niet kunnen vinden. Online ook lastig, er staan wel wat extra lange houtboren op Amazon, maar de reviews beloven niet veel goeds (lage kwaliteit, gebogen, niet goed gecentreerd etc.). Toch maar een setje besteld omdat ik niet echt een andere oplossing zie. Kan makkelijk eerst op het teststukje proberen. Hopelijk morgen binnen, dan kunnen we weer verder (want afschuinen voorlijst doe ik liever pas na het boren).
 
Ik heb ooit 's van die lange houtboren in een grabbelbak gevonden ... die waren inderdaad ook wat krom, maar ze kunnen wel 's handig zijn.
 
Dank voor de goede suggesties allemaal. Baptist in Arnhem was ik helemaal vergeten, al ooit eerder als tip gezien maar niet aan gedacht, en via Google kwam ie ook niet naar boven. Super mooi wat ze daar allemaal hebben, die ga ik onthouden!

Gisterenavond kwam de bestelling van Amazon al binnen, een setje van 7 boren van 30 cm voor 13,-, dat kan niet veel zijn. En dat is het ook niet :confused:. Maar goed, het zijn maar 2 gaatjes, het is zacht hout en ik heb een goede boormal die zorgt voor centreren en richting (want de boor zwabbert los alle kanten op), dus het ging eigenlijk nog heel goed, maar ik zou ze echt nergens anders voor (durven) gebruiken. Je hoorde het hout ook meer splinteren dan dat de boor snijdt. Dus heel rustig boren door de mal. Dat werkte. Voor nu kan ik door en heb ik de gaten netjes en op de juiste plek.

Ik heb gisteren ook meteen de nieuwe prop geboord en op de Roto gezet, weer klaar om te testen en verder in te lopen. Daarna ga ik de firewall maken o.b.v. het resultaat van de bok en dan kan ik de romp in elkaar gaan lijmen!
 
Dat had ik begrepen ja, maar niet waarom (je toelichting bestond uit puntjes :D):

Een mal: zou je moeten proberen, maar . . .

Het werkt uitstekend en fixeert zowel positie als richting. Je ziet ook dat het gat veel scherper en strakker is daardoor. De boor krijgt geen kans om te bewegen (een beetje zoals een kolomboor vs. uit de vrije hand boren). Het is ook geen nieuwe uitvinding ofzo, deze techniek wordt veel toegepast bij houtbewerking voor het boren van bijv. schuine gaten of deuvelverbindingen.

Eerst een klein gaatje boren, in ieder geval bij houtboren, maakt het daarna lastiger voor de grotere boor om zich te centreren, en een houtboor heeft dat ook niet nodig (bij metaal is dit anders en kan dit wel nuttig zijn is mijn ervaring). Ik heb voor de volledigheid nog wel geprobeerd (op m'n proefstukje) wat het effect van deze methode is op de ply kern met balsa liggers eromheen. De boor bleek echter ook op die manier te gaan zoeken en van het midden af te schuiven.

Een belangrijk bijkomend voordeel van het malletje bij scharnieren boren, is dat ze nu ook allemaal exact op dezelfde hoogte, en dus exact op 1 lijn zitten, wat uit de losse pols nog niet zo eenvoudig is.
 
Zo laag mogelijk. Exacte toerental weet ik niet, want heb een handboormachine met variabel toerental gebruikt waarbij je de snelheid bepaalt door de knop verder of minder ver in te drukken. Gewoon rustig aan en op gevoel ;)
 
Voor diegene die zich afvragen waarom het hier zo stil is: ik heb een tussendoortje opgepakt, een project dat ik al lang op mijn verlanglijstje had staan.. ik had zin in een kleiner kistje met wat sneller resultaat en lekker helemaal scratch built o.b.v. een oud RCME plan (overigens 1e keer voor mij op deze manier). Na de laatste post hierboven was het vakantie, en daarna ben ik gestart met de ELF20:

https://www.modelbouwforum.nl/threads/elf-20-david-boddington-rcme-1988.278917/
 
This project was started November 2017. It is now May 2022. Myself and probably a few others are interested in buying a kit but Ramses will not release it until you are done :(
Can you offer a thought as to when you will finish this build, please?
 
Back
Top