Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

Zou dat verkoold hout voor te bewerken zijn met één of ander goedje, zodat het makkelijker te verwijderen is?

Geen idee Ron, nog geen ervaring mee. Wat me wel opvalt, ik heb vaker gelaserd hout besteld (zelf altijd via Laserbeest uit Delft) en de randen zijn dan wel ietsje bruiner geworden, maar nooit verbrand en zeker niet verkoold. Eigenlijk ook zonder verder schuren direct te verwerken. Bij dit snijwerk zijn de randen zo ver verkoold, dat na het schuren mijn handen én houten onderdelen helemaal zwart zijn. Op dat hout zal lijm niet goed hechten, dus schuur ik het voor een deel weg, maar helemaal weg gaat niet lukken. Ik heb nog niet naar de dunnere platen en naar het balsa gekeken, wellicht is het daar minder.
 
.
Hoi Robert,

Ik verwacht dat naarmate de platen dunner worden ook de bruine randen minder worden.
Berry heeft namelijk ook het hout voor onze Club Tiger 2's en de Sea Fury's gelasered en dat was met laag vermogen gedaan, weinig verbrand. Dat was wel veel dunner balsa en lite-ply.
De stukken welke je nu uit de plaat hebt gehaald zijn namelijk de dikste gelaserde stukken voor de Fokker en ik dacht bijna 1,5 cm dik multiplex! Daar is meer vermogen voor nodig geweest, vandaar ook meer verbrand.

Succes!
Groeten, Ramses
.
 
Dat denk ik ook Ramses, met zo'n dik hout is het lastig het hout niét te verbranden, al was het ook bij één plankje van ~ 2 mm dik, ik denk een uitschieter, want de staartvlakken lijken véél beter! De rest moet ik nog uitpakken, het is een aardige stapel voorgesneden hout [emoji16][emoji41][emoji1360]
 
Het vliegtuig multiplex bevat veel lijm. Hier heeft een laser veel moeite mee en daardoor dus de verbranding . Beter is om dit soort hout te laten frezen .
 
Klopt Serge, maar dit was gewoon triplex. Het vliegtuigmultiplex wordt als ik het goed begrepen heb inderdaad nog gefreesd. De rest van het hout is overigens perfect, klein beetje schuren met korrel 240 is voldoende.

---

Afgelopen dagen nog wat meer tijd besteed aan het lossnijden van de multiplex delen ter voorbereiding van de bouw:

013-cutting-plywood-tabs.jpg


En het lozenge katoen van GTM in schaal 1:3 is binnen!! Wat een prachtig materiaal is dat! Zal nog even in het plastic moeten blijven zitten, want het zal nog even duren voordat ik het nodig heb...

014-lozenge-arrived.jpg


Na drie avonden snijden en schuren zijn alle multiplex delen los, geschuurd en mooi schoongemaakt, klaar voor het verlijmen. Nu kan ik verder met het balsa, wat nog meer onderdelen zijn, maar denk ik wel wat sneller gaat.

015-all-ply-sanded.jpg


Ook ben ik bezig geweest om uit te vogelen hoe de cockpit eruit moet gaan zien. Algemene beeld is volgens mij dat die het dichtst bij een D.VII zit, maar ik denk dat er een paar belangrijke verschillen zijn. De hoogtemeter zit in de D.VII aan de struts, maar die heeft een V.23 natuurlijk niet. En ik vermoed dat de tacho niet op dezelfde plek zit en dat de metertjes dichter bij de piloot iztten, omdat de V.23 duidelijk niet dezelfde opening tussen de Spandau geweren heeft, en als ze op dezelfde plek zouden zitten als in de D.VII, dat de cockpitrand dan het zicht op de meters blokkeert. Daarom denk ik dat de meters in het ovaal afgeronde paneel direct voor de piloot ziten. En de magento switch zit wellicht links van de piloot, zoals in de D.VIII en de Dr.1. Dit verdient dus nog wat meer uitzoekwerk, en ik krijg ook nog meer info van Ramses hierover.

Verder heb ik denk ik mijn piloot en Spandau kits gevonden, maar eerst moet ik meer duidelijkheid hebben over de cockpit layout, voordat ik verder ga met bestellen.
 
Ik ben inmiddels klaar met het uitsnijden van alle onderdelen, maar deze moeten nog wel geschuurd worden. Dat wordt de volgende stap. Het aantal onderdelen is enorm, maar voor de grootte van de kist valt het ergens ook wel weer mee. Hier de meeste spanten, ribben en shear webs (hoe noem je die in het Nederlands?):

016-everything-cut-out-1.jpg


En de dunne triplex onderdelen, dikkere balsa spanten en rompzijkanten:

017-everything-cut-out-2.jpg


Alle shear webs gesorteerd. Wat ben ik blij dat Ramses deze in de kit heeft gestopt, want dat had me behoorlijk wat tijd gekost om alles zelf op maak te snijden:

018-sorting-shear-webs.jpg


En de ribs zijn gesorteerd. De onderdelen moeten de tafel delen met mijn Valiant, ik moet helaas wat puzzelen met de beschikbare ruimte, zeker bij zo'n grote kisten, maar tot nu toe gaat het prima!

019-sorting-ribs.jpg


Ik kon het niet laten om alvast een en ander in elkaar te steken. Het ontwerp spreekt echt voor zich, je hebt de tekening niet nodig om te zien hoe de onderdelen in elkaar passen, mede door de duidelijke nummering:

020-mockup-nose.jpg


En wat spanten erop gezet, je ziet de romp al ontstaan qua vorm:

021-mockup-nose.jpg




022-mockup-nose.jpg


Wat dat betreft is de kit echt super goed verzorgd en uitgedacht. Ik heb een paar kleine schoonheidsfoutjes gevonden, maar tot nu toe mag het geen naam hebben, zeker niet voor een prototype!!

De volgende stap is alle onderdelen schuren, en het verlijmen van de delen die uit meerdere sub-onderdelen bestaan. Daarna hoop ik dat de rest van het hout binnen is, zodat ik met bouwen aan de slag kan!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inmiddels klaar met het uitsnijden van alle onderdelen, maar deze moeten nog wel geschuurd worden. Dat wordt de volgende stap. Het aantal onderdelen is enorm, maar voor de grootte van de kist valt het ergens ook wel weer mee. Hier de meeste spanten, ribben en shear webs (hoe noem je die in het Nederlands?):

016-everything-cut-out-1.jpg


En de dunne triplex onderdelen, dikkere balsa spanten en rompzijkanten:

017-everything-cut-out-2.jpg


Alle shear webs gesorteerd. Wat ben ik blij dat Ramses deze in de kit heeft gestopt, want dat had me behoorlijk wat tijd gekost om alles zelf op maak te snijden:

018-sorting-shear-webs.jpg


En de ribs zijn gesorteerd. De onderdelen moeten de tafel delen met mijn Valiant, ik moet helaas wat puzzelen met de beschikbare ruimte, zeker bij zo'n grote kisten, maar tot nu toe gaat het prima!

019-sorting-ribs.jpg


Ik kon het niet laten om alvast een en ander in elkaar te steken. Het ontwerp spreekt echt voor zich, je hebt de tekening niet nodig om te zien hoe de onderdelen in elkaar passen, mede door de duidelijke nummering:

020-mockup-nose.jpg


En wat spanten erop gezet, je ziet de romp al ontstaan qua vorm:

021-mockup-nose.jpg




022-mockup-nose.jpg


Wat dat betreft is de kit echt super goed verzorgd en uitgedacht. Ik heb een paar kleine schoonheidsfoutjes gevonden, maar tot nu toe mag het geen naam hebben, zeker niet voor een prototype!!

De volgende stap is alle onderdelen schuren, en het verlijmen van de delen die uit meerdere sub-onderdelen bestaan. Daarna hoop ik dat de rest van het hout binnen is, zodat ik met bouwen aan de slag kan!
Ziet er inderdaad goed uit Robert
Succes met de bouw
Jan

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
 
Yes, dat moet zeker nog gebeuren. Dit was even droog oefenen om te zien hoe e.e.a. in elkaar gaat.

Ik heb nog geen idee wat waar allemaal moet lopen, dat wordt nog een puzzel. Gelukkig kan ik om de hoek boren maar ik ga er niet van uit dat nodig te hebben [emoji12]
 
Even een korte update. Ben nog steeds vrijwel dagelijks met de Fokker bezig, maar momenteel even aan het puzzelen op een paar kleine problemempjes in het prototype samen met Ramses. Het design klopt als een bus, maar sommige onderdelen lijken net wat te klein en / of te dik. Dit lijkt mis gegaan te zijn in de inchconversie en bij het lasersnijden. Ik hoop dat zodra deze opgelost zijn, en ook de rest van het hout binnen is, ik lekker wat meters kan gaan maken.

Voor nu wat onderdeeltjes samengevoegd alvast. De getande verbinding werkt echt perfect, makkelijk te lijmen zo (ik heb hiervoor witte Aliphatic houtlijm gebruikt):

023-assembling-parts.jpg


024-first-batch-assembled-parts.jpg
 
Helaas ligt de bouw nog heel eventjes stil, maar ik hoop niet voor lang. Er bleken zoals gezegd wat onderdelen te klein, en wat onderdelen te dik. Ik heb alles uitgezocht en dat deel wat niet klopt wordt opnieuw gesneden! Het is overigens geen foutje in het ontwerp van de kit, maar deels door inch-conversie en deels door het laseren van dikker balsa, wat door verbranding meer gekrompen is dan verwacht en dan bruikbaar. Maar de oplossing is onderweg!

Verder heb ik zojuist het overige hout in inch-maten ontvangen (balsa, spruce, latjes en plankjes), maar daar bleek helaas ook het een en ander te missen of af te wijken qua maat (0,5 inch i.p.v. 1,5 inch bijvoorbeeld!). Dus ik zal ook nog wat langer op dit hout moeten wachten, hopelijk is de oplossing daarvoor ook snel onderweg.

Tot die tijd vermaak ik me met wat voorbereidingen, uitzoekwerk voor de cockpit en motor, en duimendraaien ;) ...
 
Dankje, nooit van gehoord, 'verkasting'.. :-), maar nu ik er op zoek kom ik het vaker tegen inderdaad (vooral op MBF). Ken van veel termen alleen de Engelse benaming (uit Engelse tekeningen / fora en bouwhandleidingen).
 
Dankje, nooit van gehoord, 'verkasting'.. :-), maar nu ik er op zoek kom ik het vaker tegen inderdaad (vooral op MBF). Ken van veel termen alleen de Engelse benaming (uit Engelse tekeningen / fora en bouwhandleidingen).

Ik heb 48 jaar alleen maar met handboeken in het engels gewerkt zoals Douglas 7,8,en 9 en daarna aan helikopters zoals Sikorsky S61 en S76 dus ik begrijp wat je bedoeld.
En dan heb ik het nog niet eens over de Bolkov B105 de Aerospatial Dauphin of de Augusta helikopters.
Ik ben geboren Amsterdammer maar droom zelfs af en toe in het engels, ik denk beroeps deformatie![emoji1]
 
Vandaag heb ik de opnieuw gesneden onderdelen gekregen, dankjewel Ramses! Ook het laatste beetje hout in inchmaten is inmiddels binnen. En de Tufnol roerhoorns en het gefreesde cockpitplaatje zijn klaar. De kit is nu dus compleet!

Door de wat uitgestelde levering ben ik ondertussen met wat andere zaken bezig, dus de bouw laat nog even op zich wachten, maar ik kan in ieder geval verder zodra ik weer wat meer tijd heb.
 
Even een berichtje om te laten weten dat ik nog steeds sta te poppelen om de draad weer op te pakken! Afgelopen jaar heeft de Fokker geduldig moeten wachten... we hebben een mooi nieuw huis gevonden, gekocht, verhuisd en aardig wat verbouwd. En ik moest een nieuwe werkplaats bouwen in onze garage. Ik had gehoopt binnen een jaar weer aan het bouwen te zijn, maar dat was wat te optimistisch ingeschat. Maar zoals je kunt zien, de vaart zit er weer lekker in, en als bijkomend voordeel heb ik straks ook wat meer ruimte om te bouwen dan voorheen.

De nieuwe ruimte is ongeveer 360 x 360 cm, en ik bouw hem in onze halfsteense ongeisoleerde garage. Luchtspouw, dampkerende folie, isolatie, dampdichte folie en OSB. Misschien nog laagje gips maar weet niet of dat nodig is.

025-new-workshop.jpg


De leidingen voor elektriciteit zijn tijdelijk, zodat ik tijdens het verbouwen nog licht en stroom heb. Gaan natuurlijk allemaal netjes in de muur straks.

026-new-workshop.jpg


Een panoramafotootje van het geheel. Nog steeds niet heel groot als ik de ruimtes van sommige andere bouwers zie, maar nog altijd groter dan ik gewend was. Vast en zeker groot genoeg voor een paar mooie nieuwe projecten!

027-workshop-in-progress-overview.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf Robert dat je eerdaags weer aan het bouwen van de V23 toekomt :yes:!
360x360 dat is een meer dan behoorlijke hobbyruimte :), dat belooft nog veel moois.
Je moet er nou eenmaal tijd in stoppen maar dat is een investering in de toekomst moet je maar denken :thumbsup:

Als warmhoudertje vond ik dit bouwdraadje van Rob Hamann nog op modelbrouwers, misschien dat hij al eens gepasseerd is in Ramses zijn draadje of niet

diorama01.jpg


https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3...sid=a8e410b1be6754fd15caae2eec13a6ba&start=70

Als Anthony zelf toch eens geweten zou hebben dat zijn creaties zoveel plezier zouden geven aan de modelbouwers... :beer:

Groeten, Ralf
 
.
Wordt een prachtige bouwplek Robert! :thumbsup:
Succes met de afbouw, en was leuk je weer gesproken te hebben.
Volgende keer bij jou, kan ik je nieuwe bouwplek bewonderen.

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top