Dat is vreemd... heb al jullie berichtjes gemist. Thanks Serge, goed om te weten dat viertakt rond die grootte haalbaar is onder de 80 dB! En inderdaad Johannes, zeker genieten, weer lekker bouwen

.
Wat betreft het motorschot Ramses: de Roto 85fsi is precies zo lang als de huidige Valach + afstandhouders + motorschot. Dus als ik een uitsparing in het motorschot maak, en daar achter tegenaan een (kleiner) 2e motorschot lijm (en schroef) ben ik er. Zal het binnenkort eens laten zien. Lijkt me redelijk eenvoudig te doen zonder grote aanpassing aan constructie. Ik twijfel alleen nog of een grotere 1-cilinder niet mooier klinkt en beter te koelen is dan 2x 42 cc...
En thanks Ramses! Ik vind het echt super dat ik je kan helpen met het fijnslijpen van de kit van de V.23, en vind het heel gaaf dat ik het eerste prototype mag bouwen!!
Momenteel nog druk bezig met delen schuren (randen van laserwerk) en delen lamineren:
Het duurde even voor ik de juiste techniek gevonden had, maar heb het nu aardig onder de knie. Het stapelen van reeds gesneden delen vraagt aardig wat precisie. Hier een onderdeel dat opgebouwd is uit drie lagen. Erg strak gelukt, kanten mooi haaks (let wel, voor de uiteindelijke kit is dit niet nodig, maar gezien wat wijzigingen in het prototype nu wel even een noodzakelijke stap):
Vervolgens moeten de delen aan elkaar. Hoe ik ook m'n best deed, die Z-verbinding is erg lastig om 100% zuiver te krijgen, en ik wil ook niet te veel wegschuren, omdat ik dan inlever op de buitenmaten. Dit is zo'n beetje het hoogst haalbare:
Ik gebruik zo veel mogelijk aliphatic houtlijm, maar daarvoor moeten de delen wel goed op elkaar aansluiten. Vanwege de kleine imperfecties in deze verbinding heb ik gekozen voor Bison Konstruktielijm. Die is licht vullend en bruist een beetje. De gedachte was dat die de oneffenheden mooi opvult. Blijkt dat deze lijm zich zelfs een weg baant door de poriën van het balsahout, zoals je kunt zien op deze foto! Dat moet wel een sterke verbinding opleveren:
En na het schuren van de contouren is dit het eindresultaat. Erg licht en sterk, en mooi vlak gelukt!
Na dit onderdeel moet ik former 0 en beide romp/cockpit zijdes nog opbouwen. En tijdens het drogen van de lijm schuur ik steeds wat onderdelen die niet verlijmd hoeven te worden. Ik kijk uit naar het opbouwen van de romp, maar geniet nu al net zo van het voorbereidende werk!