Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

Thanks Ralf, die modelbrouwer static ken ik inderdaad, fijne referentie voor het kleurenschema, zo wil ik 'm ook afwerken. Altijd weer mooie inspiratie, dank voor het delen :). En inderdaad, het zijn mooie kisten voor de modelbouw, jouw Fokker vlot al aardig, wordt een hele mooie kist!

Zeker Ramses! Was leuk elkaar weer gesproken te hebben, ik ben flink aan het doorwerken om snel weer aan het bouwen te zijn :). Vandaag 2e paasdag heerlijk gevlogen, good to be back :yes:.
 
Hello Robert
I am following your progress on this model very closely and, joined the website so that I can post. Sorry, I do not speak Dutch and hope that writing in English is not a problem.
are you still building this model?
I tried to contact Ramses regarding the availability of a short kit but did not get a response. Can you tell me if he still offers a short kit for sale, please?
Best Regards
Joshua Harel
 
Hi Joshua,

English is no problem. I'm going to continue building this model ASAP. Due to a relocation I had to take a break from flying and building for a while, so this build was postponed. This summer I worked hard on building my new workshop, which I've just nearly finished, and I've been flying a lot. When the new workshop is fully ready, I will continue where I left off :)

By the way: if you want to follow my build in English, you can do so on RCScaleBuilder.com

regards, Rob
 
Eindelijk, mijn nieuwe hobbyruimte is klaar! Nog niet helemaal uit over de indeling qua werktafels, en een stevig en flexibel ophangsysteem voor m'm vliegtuigen staat ook nog op het lijstje, maar ik kan weer bijna verder met bouwen! Super blij mee! Volledig geïsoleerd, goede verlichting (13.000 lm op 13 m2 a 4.000 K!), goede elektrische verwarming en meer ruimte dan eerst. Zoals je hierboven hebt gezien heb ik alles zelf opgebouwd in een 'kale' garage, van de wanden, schuifdeur en kozijn, tot de elektrische bedrading, verlaagd plafond met ingebouwde verlichting, afzuiging en tot slot een mooi vinyltje op vloer.. was toch nog een hele klus!

Hier wat plaatjes van het 'eindresultaat' (nog wel zonder vliegtuigen):

028-workshop-finished-1.jpg


029-workshop-finished-2.jpg


030-workshop-finished-3.jpg


031-workshop-finished-4.jpg
 
.
Prachtige hobbyruimte Rob! :thumbsup: :thumbsup:
Heb je erg fraai gemaakt, dat er veel moois mag ontstaan!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Inderdaad heel blij met m'n nieuwe bouwruimte, was veel werk maar heb nu veel profijt van zo'n fijne ruimte.

en..... yeah ik ben weer gestart met bouwen!

Vorig weekend een nieuwe bouwtafel geregeld en gemaakt, groter en steviger dan de vorige, en met 230 x 95 cm nu ook groot genoeg voor de Fokker:

032-new-table.jpg


De eerste stap is nu om alle nieuwe onderdelen uit te snijden die ik van Ramses ontvangen heb. Ik had wat probleempjes ontdekt in het prototype wat ik aan het bouwen ben, een logisch onderdeel van prototypes, en fijn dat ik Ramses kan helpen bij het verder perfectioneren van deze super mooie kit! Als eerste een nieuwe plaat multiplex, omdat de vleugelbuisdiameter en de dikte van de plaat niet helemaal klopten, waardoor niet alles in elkaar paste. Met deze nieuwe onderdelen past alles perfect:

033a-recut-parts.jpg


Daarnaast bleek het dikkere balsa van 1/2" en 3/4" niet zo blij met de laser: de zijkanten waren helemaal scheef weggeschroeid, waardoor ze niet meer in elkaar pasten. Ramses heeft een mooie oplossing bedacht, en de onderdelen in meerdere dunnere plankjes balsa laten snijden. Ook deze zijn nu perfect gelukt, al is het aantal onderdelen wel explosief gestegen :).. ik heb vanavond maar liefst 110 nieuwe onderdelen uitgesneden, en ben pas net over de helft. Maar gelukkig is het uitsnijden van lasergesneden onderdelen een fluitje van een cent, dus dat is helemaal geen probleem. De nieuwe stapel houtjes van alleen de nieuwe onderdelen, klaar om geschuurd en geplakt te worden:

034-halfway-recut-parts.jpg


Heel blij met deze elegante oplossing en de nieuwe perfect passende onderdelen Ramses! En bedankt voor je geduld tijdens de bouwpauze i.v.m. mijn verhuizing.
 
Vanavond de laatste onderdelen uitgesneden en begonnen met lamineren:

035-started-laminating-parts.jpg


De nieuwe gelamineerde onderdelen passen perfect!

036-fitting-parts.jpg


... en tijd om de constructie uit te pluizen en te doorgronden. Qua volgorde denk ik dat ik start met de romp, dan de staartvlakken en als laatste de vleugels.

037-rollling-out-the-plans.jpg


Als ik zo de tekeningen uitrol toch steeds weer onder de indruk van de grootte en de looks van de kist! (en niet te vergeten het detail in de tekening en hoe netjes ze uitgewerkt zijn)
 
Vanavond verder gegaan met lamineren van onderdelen. Ik gebruik alleen maar Aliphatic (secondelijm vind ik niks, en epoxy nog niet nodig gehad). Dat betekent wel dat ik maar ongeveer 5 onderdelen per avond kan lijmen. Ik heb nog te weinig klemmen om veel onderdelen tegelijk te doen, en het is een precies werkje om alles perfect uit te lijnen en te zorgen dat niets gaat schuiven onder de druk van de klemmen.

Ondertussen aan het overdenken of m'n motorkeuze goed is. Ik wil voor een Valach 70 gaan, maar ben niet helemaal zeker of dat wel genoeg is. Origineel is ie getekend voor een DLE 85, maar dat lijkt me dan weer sterk overpowered, en tweetakt is voor mij uitgesloten. Als ik zie dat mijn Valiant met 8,5 kg en 275 cm span power te over heeft met een 30 cc setup, dan denk ik dat dit wel moet passen (gegeven het feit dat ie zwaarder wordt, meer schaal(details) en net iets groter). Maar de Fokker DVIIs worden vaak met een 60-80cc tweetakt gevlogen.. en dan is 70 cc viertakt weer weinig. Ik zou wel graag een inline viertakt willen (Roto 85 cc, Valach 120), maar ben een beetje bang dat ik die niet onder de 80 dB krijg (maximum bij een van mijn vliegclubs). Electro zou natuurlijk kunnen, maar een kist als deze vraagt om een heerlijke knorrende viertakt, niet?

Heeft iemand van jullie suggesties? Gewoon voor de Valach gaan? Of een kractiger of twee-in-lijn motor?
 
Ik heb zelf een roto 85fs op mijn corsair. Hierop heb ik een 24x12 tweeblad prop. De uitlaat is nagenoeg niet gedempt, maar een verzamelpijpje. Hiermee zit ik op 81 DB
 
maar een kist als deze vraagt om een heerlijke knorrende viertakt, niet?

WEL! :D;)
Persoonlijk denk ik dat de 70cc Valach (of equivalent) genoeg zal zijn, zeker voor louter schaalvliegen.
Maar wil je liever wat meer vermogen dan kan de constructie dat ook zeker aan!
Voor een in-line motor (erg gaaf!) zou je wel de positie van het motorschot moeten veranderen.

Heel blij met deze elegante oplossing en de nieuwe perfect passende onderdelen Ramses! En bedankt voor je geduld tijdens de bouwpauze i.v.m. mijn verhuizing

Gezin en huis gaan voor de hobby Rob, alle begrip!!

Gezien de keuze voor het snijden van de nieuwe onderdelen,... wel veel extra lamineer werk nu... o_O

Bedankt voor je continue feedback, zeer gedetailleerd en uitgebreid, ben ik blij mee!
Rob en ik hebben uiteraard buiten het verslag om regelmatig contact en hij houdt alles gedetailleerd bij.
Zo was het lasersnijden van de dikke houten delen geen succes en hebben we ze opnieuw in meerdere dunnere lagen gesneden.
Strak passende delen nu, maar wel veel laagjes plakken voordat er gebouwd kan worden.
In de toekomstige kit worden die dikke houten delen niet meer laser gesneden maar gefreesd (en dus geen laagjes plakken).
Ook bleek er bijvoorbeeld een driehoekig tapje aan een onderdeel te ontbreken.
Stom tekenfoutje mijnerzijds, maar Rob haalt die eventuele foutjes er met de bouw van dit prototype uit.
(zoals Tjarko eerder met het prototype van mijn ontwerp van de Sea Fury heeft gedaan, en ik bijvoorbeeld met het prototype van Bart zijn ontwerp van de Dornier Wal).
Fijn dat jij het Fokker V.23 prototype bouwt Rob!

En top dat je weer lekker bezig bent! :thumbsup:
Succes met het lamineer werk,.. bijna bouwen!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Dat is vreemd... heb al jullie berichtjes gemist. Thanks Serge, goed om te weten dat viertakt rond die grootte haalbaar is onder de 80 dB! En inderdaad Johannes, zeker genieten, weer lekker bouwen :).

Wat betreft het motorschot Ramses: de Roto 85fsi is precies zo lang als de huidige Valach + afstandhouders + motorschot. Dus als ik een uitsparing in het motorschot maak, en daar achter tegenaan een (kleiner) 2e motorschot lijm (en schroef) ben ik er. Zal het binnenkort eens laten zien. Lijkt me redelijk eenvoudig te doen zonder grote aanpassing aan constructie. Ik twijfel alleen nog of een grotere 1-cilinder niet mooier klinkt en beter te koelen is dan 2x 42 cc...

En thanks Ramses! Ik vind het echt super dat ik je kan helpen met het fijnslijpen van de kit van de V.23, en vind het heel gaaf dat ik het eerste prototype mag bouwen!! :D

Momenteel nog druk bezig met delen schuren (randen van laserwerk) en delen lamineren:

038-sanding-and-laminating.jpg


Het duurde even voor ik de juiste techniek gevonden had, maar heb het nu aardig onder de knie. Het stapelen van reeds gesneden delen vraagt aardig wat precisie. Hier een onderdeel dat opgebouwd is uit drie lagen. Erg strak gelukt, kanten mooi haaks (let wel, voor de uiteindelijke kit is dit niet nodig, maar gezien wat wijzigingen in het prototype nu wel even een noodzakelijke stap):

039-laminated-part.jpg


Vervolgens moeten de delen aan elkaar. Hoe ik ook m'n best deed, die Z-verbinding is erg lastig om 100% zuiver te krijgen, en ik wil ook niet te veel wegschuren, omdat ik dan inlever op de buitenmaten. Dit is zo'n beetje het hoogst haalbare:

040-gap-fitting-parts.jpg


Ik gebruik zo veel mogelijk aliphatic houtlijm, maar daarvoor moeten de delen wel goed op elkaar aansluiten. Vanwege de kleine imperfecties in deze verbinding heb ik gekozen voor Bison Konstruktielijm. Die is licht vullend en bruist een beetje. De gedachte was dat die de oneffenheden mooi opvult. Blijkt dat deze lijm zich zelfs een weg baant door de poriën van het balsahout, zoals je kunt zien op deze foto! Dat moet wel een sterke verbinding opleveren:

041-pu-glue-result.jpg


En na het schuren van de contouren is dit het eindresultaat. Erg licht en sterk, en mooi vlak gelukt!

042-former-1-finished.jpg


043-former-1-finished.jpg


Na dit onderdeel moet ik former 0 en beide romp/cockpit zijdes nog opbouwen. En tijdens het drogen van de lijm schuur ik steeds wat onderdelen die niet verlijmd hoeven te worden. Ik kijk uit naar het opbouwen van de romp, maar geniet nu al net zo van het voorbereidende werk!
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik bijna altijd die bruine constructie lijm, ik zaag alle delen met de hand, dat geef meer kiertjes :-)
 
Het was hiervoor eigenlijk nog nooit in me opgenomen voor modellen, gebruik die lijm voor de wat grovere klussen in huis, maar het gaat inderdaad prima :-).
 
Afgelopen dagen heb ik onder andere former F0 aangepakt. Een hele stapel hout! 10 lagen elk uit drie delen, in totaal bijna 4 cm dik (2x 3/4" om precies te zijn). Ik houd een logboekje bij voor alle kleine dingetjes die ik tegenkom tijdens het bouwen van de kit, zodat Ramses hem verder kan perfectioneren. Zo vond ik in het stapeltje F0C-delen een ontbrekend nokje:

044-F0-cut-out.jpg


...en voor nu natuurlijk gewoon alle laagjes netjes opgevuld. Maar, aangezien F0 in een punt moet worden geschuurd, leek het mij overbodig de onderdelen die toch volledig weg zouden gaan vallen uberhaupt te gaan verlijmen:

045-F0-sorted.jpg


En dat bracht mij weer op het volgende: ik heb op de tekening alle laagjes opgemeten van F0, en vervolgens elke laag op de juiste maat gesneden (+1 mm aan elke kant, beetje marge is wel fijn):

046-measuring-F0.jpg


Waarna ik dit stapeltje balsa overhield. Ik kijk er nu al naar uit om dit balsa niet weg te hoeven schuren :) (of af te hoeven zagen):

047-excess-F0-balsa.jpg


En na een hele lange sessie laagje voor laagje plakken met houtlijm, is dit het resultaat:

048-F0-glued-to-F1.jpg


Ik heb het geheel direct op F1 gelijmd. Volgens de bouwtekening moest dat later pas, als F1 al aan de romp zit, maar ik kon geen reden bedenken waarom dit een nadelige volgorde zou zijn, en zo kan ik veel makkelijker alles vastklemmen, en blijven alle lagen van F0 mooi vlak (als je die 'in de lucht' lijmt trekt het tijdens het lijmen zeker krom):

049-nose-taking-shape.jpg


Voor schaal referentie, en gewoon omdat het een mooi onderdeel is, nog eentje dan:

050-F0-size-reference.jpg


Het bovenste laagje heb ik overigens zelf gesneden, die stond niet op tekening. Gaat bij het schuren vrijwel geheel wegvallen, maar toch nodig om de punt volgens tekening te krijgen. Ben heel blij met hoe recht alles gelukt is qua uitlijning. Onvoorstelbaar licht ook. En opgebouwd uit maar liefst 40 delen!

Heb ondertussen ook al aardig wat rompzijkanten gelamineerd, maar daarover later meer.
 
Het zijn wat veel foto's en er gebeurt nog niet veel spannends, maar toch leuk om te delen. Afgelopen dagen delen gelamineerd voor de rompzijdes, 3 lagen balsa:

051-laminating.jpg


Eerst op een plaatje triplex zodat ie mooi recht blijft, met klemmetjes. Na een half uurtje, lijm is dan wel droog genoeg maar nog niet uitgehard, haal ik hem eruit, en klem ik hem vlak op de bouwtafel, om zeker te weten dat alles recht blijft:

052-laminating.jpg


En da's goed gelukt, met minimaal schuren klaar voor het verlijmen van de verschillende onderdelen:

053-clean-laminates.jpg


En dan klemmen met de bruislijm:

054-clamping-parts.jpg


Erg tevreden met de passing:

055-nice-joint.jpg


Het resultaat na het lijmen, het wordt al wat:

056-after-gluing.jpg


En na het schuren van alle zijdes en uitsparingen, en het schoonmaken van de lijmrandjes, weer een onderdeel'tje' af:

057-after-sanding.jpg


Nu nog de andere kant van de romp, en ondertussen nog de laatste onderdeeltjes aan het schuren, en dan naderen we de eerste mijlpaal en zijn alle onderdelen klaar om te gaan bouwen!
 
Back
Top