Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 13 nov 2017.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk Robert! :thumbsup:
    En erg fraaie foto`s ook!

    Groeten, Ramses
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Was gezellig vanavond Rob!
    En wat een mooie nieuwe bouwruimte, erg fijne ruimte waar nog veel moois zal ontstaan :thumbsup:

    Al het voorbereide werk voor de Fokker als eerder beschreven is uitermate strak en nauwkeurig!
    Fijn zo boven de tekeningen en houten onderdelen e.e.a. samen doorgenomen te hebben.

    [​IMG]

    Op de tekening mist bijvoorbeeld één of meerdere doorsneden van de staartvlakken.
    Voor de ribben van de staartvlakken was ik uitgegaan van stroken, welke je later in vorm snijdt/schaaft/schuurt.
    Maar het is net zo makkelijk die als rib uit te tekenen en voor te snijden, dat ga ik aanpassen.

    Hulde voor het zeer strakke werk en de uitgebreide feedback Rob!
    Bijna start bouw! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2019
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Ramses! Het was zeker gezellig! En dank voor de complimenten, ik doe m'n best om de kit zo mooi mogelijk te bouwen :). Het voorbereiden duurde even, maar ik heb nu de mijlpaal bereikt dat alle onderdelen uitgesneden, geschuurd en gelamineerd zijn! Dat betekent dat ik zo'n beetje kan beginnen aan het bouwen, nog even bedenken welke volgorde het beste is.

    Van mij ook nog even een fotootje van het resultaat van de voorbereidende fase van de kit. Maar liefst 380 (!) onderdelen:

    [​IMG]
     
    Bitchin, E.hof, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Korte update: ik heb nog niet veel interessants om te delen qua foto's, maar wel lekker bezig de afgelopen week. Druk geweest met uitpluizen tekening vleugels, zaken passen, meten en uitrekenen. Alle onderdelen op de weegschaal gelegd (iets te veel hout, maar dan kan het alleen maar meevallen) en kom nu op een geschat gewicht van ~ 15 kg. Georienteerd op piloot en heb ook al wielen gekocht (via Modelbouwforum!): mooie Mick Reeves 10" wielen. Beter en lichter dan de Dubro's die ik eerst in gedachten had. En nog mooier schaal ook!!

    Daarnaast heb ik een knoop doorgehakt over de motor, aangezien het gewicht iets hoger uitkomt dan ik eerst had gedacht, en de Valach nogal hoog is en het dan erg krap wordt voorin, ben ik nu voornemens voor een ROTO 85 FSI te gaan (2-in-lijn 4-takt). Net iets meer cilinderinhoud, lagere bouw en hopelijk betere passing. En het is nog schaal ook, cilinders in-lijn :). Heb heel lang getwijfeld en gepuzzeld, ook nog even over elektro, maar denk echt dat dit het mooiste bij de kit past! Alleen nog even uitzoeken hoe ik het met de uitlaat ga doen (liever geen 2 dempertjes erin, maar een Y-stuk en 1 grotere demper).

    wordt vervolgd..!
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    owww heel benieuwd naar je bevindingen met die prachtige motor!
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Geef de motor tijd om in te lopen. Klepspeling in 0,10 en uit 0,15.
    Na inlopen beide op 0,10 zetten.
    Olie een volsyntheet pakken, liefste valvoline. Castrol is niet zo best. En mengen 1 op 45.
    Mijn roto 85fs loopt er heerlijk op, draait met plezier een 24x12 tweeblad op mijn corsair.
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    klinkt goed Serge! dank voor de tips. Er zit overigens ook een goede handleiding bij de motor, en de waarden daarvan wijken iets af van wat je voorstelt:

    Handleiding zegt 1:40 i.p.v. 1:45
    Motul 800 wordt aanbevolen (en zelfs gezegd geen garantie als je wat anders gebruikt...)
    Klepspeling wordt geadviseerd 0,10 in en 0,20 uit
    Hoe lang laat je hem inlopen? manual zegt 30 minuutjes (iets meer) en na 2-3 uur gebruik pas kleppen stellen

    Dit wordt mijn eerste benzinemotor. Vroeger wel wat klein nitro spul gevlogen, maar de laatste 7 jaar alleen elektro-ervaring, dus zie mezelf wel als newbie op dit terrein. Dat wil zeggen dat ik graag tips ontvang zoals deze, maar ik ben ook genegen om juist de handleiding van de fabrikant zelf te volgen..

    Wat gebruik je als brandstof? De nieuwe E10 lijkt me niet zo geschikt, en Euro stinkt ook nogal.. ik wil daarom graag Aspen gebruiken (ook schonere verbranding).
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Brandstof de 98 pakken. Valvoline wordt door falach geadviseerd. En heeft de eigenschap zeer lang te smeren en verbrand niet bij ontbranding zoals belray doet (wat overigens voor tweetakt perfect is). Motul heb ik geen ervaring mee. Castrol wel en daar ben ik niet lovend over.
    Je motor is pas ingelopen na een liter of 20 en na 50 liter helemaal perfect.
    Ik heb wel de menbraam naalddruk verlaagd naar 1,3 bar, dit ivm de lage puls druk geleverd naar de carburateur. Hierdoor start de motor beter en heb je geen rare motor uitvallen na gas dicht doen na volgas zoals een Wingover.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik heb mijn motor 2 liter op de grond laten draaien en de rest in de lucht.
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dank voor de goede tips! Is het simpel uit te leggen hoe je die naalddruk aanpast?
    En wanneer heb je je klepspeling aangepast? Na die 2 liter op de grond maar voor het vliegen neem ik aan?
    En wat doe jij met je olieafvoer? Gewoon buisje onder de romp uit of opvangen in klein reservoir met sponsje?
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooie bouwdraad! Ik volg hem
     
    ramses en bipeflyer vinden dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Klepspeling in het begin om de twee draai uren controleren tot je merkt dat je eigenlijk de voelermaat er voor Jan geslacht er tussen schuift. Dan zijn de kleppen ingeslagen. Daarna als je merkt tijdens het starten dat de compressie verschilt tussen de cilinders.
    Menbraam naald druk. Ik zet een injectie spuit met daaraan op een 't stuk een Mano meter op de brandstof inlaat. Ik verwijder de druk referentie plaat met menbraam. Ik druk nu de spuit In een vloeiende beweging in tot de naald met een puf opent hier stopt de druk. Oploop op je manometer dit is de openings druk. Onder het wipe zit een veertje. Het wipje gelijk aan het hoefijzertje houden. Veertje verwijderen en met nagelknippertje rustig een klein stukje van de veer verwijderen, let op iedere keer een klein stukje tot je op de juiste druk zit, kan rustig een 20 tot 30 herhalingen van de procedure zijn.
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik heb voor de olie ee 'n vaatje gemaakt van een foto busje. 1 pijpje cilindrisch in het midden tot halverwege het busje. Dit is de lucht uitlaat. Inlaat vanaf de motor naar busje ergens aan de kant van het pijpje direct stoppend waar hij binnen komt. Een derde aansluiting die op de onderste punt komt, dit is us je afzuiging. Welke je tijdens de vlucht afdopt..
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    dank voor de gedetailleerde uitleg Serge!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Toevoeging ...
    Fotobusjes heeft niet iedereen meer. Er bestaan ook kleine pillenpotjes die je ervoor kunt gebruiken.
    En je kunt deze tanknippels ervoor gebruiken.
    [​IMG]
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks, goeie toevoeging Henri!
     
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Hij is binnen!

    [​IMG]

    Alsof hij ervoor gemaakt is:

    [​IMG]

    Komt mooi uit zo achter de koelopening en onder de schaal kleppendeksels:

    [​IMG]

    Ik wil het liefst een enigszins schaaluitlaat, maar het is een beetje de vraag of dat lukt met de ruimte die er is. Dus ga eerst de neus opbouwen en gaandeweg de puzzel compleet maken.

    [​IMG]
     
    tjarko, E.hof, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Plaatje zeg
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Heerlijke motor.
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant

Deel Deze Pagina