Force Feedback?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door gecko265, 7 sep 2010.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Het hoeft echt niet veel te kosten anders. Omdat het nieuw is wellicht wel maar qua electronica zou het nog geen 50 euro zijn :) De ontwikkel kosten moeten er alleen weer uit.........
     
  2. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Ja duh! Dan hoeft software helemaal niets te kosten, qua materiaal alleen gegevensdrager + verpakking. De ontwikkel kosten moeten er alleen weer uit.... ;)
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Er werd geroepen dat het duur zou zijn en alleen voor de vliegers met veel geld. Dat is dus echt niet zo. Er is denk ik gewoon geen behoefte aan.... Ook is het te complex denk ik qua software want je hebt v mixers edg en je zou de servo's dan terug moeten leiden tot de inputs, maar dan heb je ook nog schuiven en schakelaren die overal invloed op kunnen hebben.
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Softwarematig zijn trims en mixers geen probleem. Je meet immers de assen die direct invloed hebben en niet de resultaten van de servo's. Ook de krachten bepalen is niet zo schokkend. Een rekstrookje op een alu servohevel is voldoende informatie om de "stress" te meten. Gecombineerd met een 3D acceleratieopnemer geeft alle info die je nodig hebt. Hoeveel tegenkracht je moet geven is een optelsom van 1+1=3. ;)

    Feit blijft dat de feedback slechts een beperkte hoeveelheid is en het niet loont om het te maken. Ontwikkelkosten zullen best aardig zijn, vooral het testgedeelte. Opnemers zijn nu niet de meest makkelijke componenten is een ruwe omgeving als de modelbouw. Het "hufter proof" maken gaat al snel richting Milspec omgevingen. :D
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Assen meten heeft dus geen zin in een vliegtuig. Hevels met sensoren is ook echt geen optie, veel te complex en duur. Servo stroom zou een goede sensor kunnen zijn, alleen een aanpassing in de ontvanger nodig. Servo type opgeven en het aantal en klaar. Gain is ook een simpele optie. Je wil echt de krachten op het roer / servo voelen en geen g krachten op het toestel, niet op de knuppels tenminste.
     
  6. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Gamen met een 3D tv en een forcefeedback stuur maakt het juist alleen maar realistischer.. Dus waarom niet in de modelrijerij / vliegerij/ vaardij.. ;)
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik voel een winter projectje aankomen ;) Alleen welke winter :(
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    het meten van servowaarden enzo zou ik geen heil in zien. Je krijgt dan altijd met een vertraging te maken en daardoor onnauwkeurigheid.

    Wat je kunt doen is de beweging (versnelling) aan de stuurknuppel meten en dan een geprogrammeerde tegendruk geven. Als je de knuppel hard naar links gooit werkt hij hard tegen, doe je het zacht dan werkt hij bijna niet tegen. Op die manier simuleer je force feedback zoals dat bij een simulator ook gedaan wordt.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2010
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ja maar daar heb je niets aan. Wat ik wil is "voelen" wat het roer doet net als in het echt. Het liefste moet de knuppel ook bewegen als je het roer beweegt :) De kracht die je uit oefent op de knuppel zou door de servo moeten worden geleverd als koppel op het roer, dat is ideaal :)

    Als je langzaam vliegt moet het sturen heel makkelijk gaan, als je snel vliegt moet het veel zwaarder gaan. Zo gaat het in het echt ook.
     
  10. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    En ik vind het vliegen nu soms al vermoeiend.. haha.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Dan zet je de forcefeedback gain wat lager :)
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dat is te programmeren. Dan relateer je de kracht ook aan de positie van de gasknuppel. Tijdens een versnelling werkt het weliswaar niet volledig realistisch, maar het is wel een stuk eenvoudiger.

    Wat je ook toe kunt voegen is dat hij rekening houdt met het 'verleden'.
    Als je bijvoorbeeld tijdens een rol naar links ineens rechtsom stuurt moet hij een tijdje door blijven duwen naar links.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Je simuleert dan een toestel onder standaard omstandigheden, dat is geen forcefeedback helaas. Ik wil echt voelen wat het toestel doet, niet wat het misschien zou kunnen doen.

    Combineer dit met FPV en het voelt erg echt aan. Dan nog een feedback van de ligging van het toestel in zo'n beweegbare cabine en je vliegt "echt". Leuk voor de luchtmacht :) Geen dure simulator nodig, gewoon een klein vliegtuigje.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik hoor het al, je moet nodig eens naar een landelijke LB dag komen :D
    25 sept. Almere is de volgende.....
     
  15. HanZie82

    HanZie82

    Lid geworden:
    10 jan 2009
    Berichten:
    38
    Force Feedback is dus niet een tril functie. Daar zit echt heel veel verschil tussen.

    En zoals misschien gezegd is, is Force Feedback veel verbeterd in de jaren.
    De duurdere modellen doen het echt goed, in tegenstelling van wat ik heb gelezen.

    Ik heb namelijk ook wel een wat enthousiaster in een auto gereden en mijn stuurtje thuis voelt bijna hetzelfde!


    Maar jullie hebben het steeds over vliegtuigen maar dit zou ook makkelijk te doen moeten zijn op een autootje. Iets om de (stuur)positie te meten van de voorwielen (nog voor de servo saver het liefst) En dan bijvoorbeeld een servootje in de zender die dan de 'Feedback' terug stuurt naar de stuur knuppel of je stuurtje als je een pistool zender gebruikt.
     
  16. gecko265

    gecko265

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Hoogvliet
    dat is eigenlijk ook waarom ik het topic heb gestart. voor auto's niet voor vliegtuigen, maar op zich zou het met dezelfde techniek kunnen worden gedaan..

     

Deel Deze Pagina