FORMOSA F3A van GWS super kissie

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
als ik die props wil bestellen via rctechnics zij dit dan deze props

178*89(7*3.5)
203*102(8*4)
228*119(9*4.7)

van gws dus 9x4 is voor op2cellen de andere voor 3cellen dus
bij sommige staat er wel direct drive en andere met reductie??maakt dit veel verschil op de fietsbel??

vandaag mijn formosa ingevlogen, het was er schitterend weer voor.
De kwaliteit van de bouwdoos vind ik wat minder (maar het kost dan ook niet veel) doch de vliegeigenschappen maken dit ruimschoots goed.
Ik hoefde nauwelijks te trimmen, enkel een tandje up (waarschijnlijk omdat het zwaartepunt wat ver naar voor ligt)
setup:
AXI 2212/34 met jeti 18 regelaar en GWS9x7
3s1p 1500mA Kokam
3x Hitec Hs55
420 gr vliegklaar

Dit geeft een vluchttijd van 20 a 25 min wat ruimschoots is.
Het is geen 3D kistje, maar een klein F3A-toestel dat toch met wat snelheid moet gevlogen worden. Ik ga nog wat experimenteren met andere propjes. Maar die spoed van 7" lijkt me echt wel nodig voor fijn te vliegen.
Klein beetje couplinks bij meskant, ik moet nog wat meer roeruitslag zien te krijgen, maar voor de rest weinig tot geen slechtere vliegeigenschappen. De klassieke figuren zijn geen probleem met dit kistje. Ik moet mijn batterij nog verder naar achter zien te krijgen, nu zit ij al recht onder het cockpitkapje. Veel verder naar achter zal niet lukken. En de servo van het richtingsroer heeft wat problemen bj het terugvinden van zijn middenstand. Misschien eens vervangen door iets degelijkers
Hopelijk is hij een langer leven beschoren dan mijn vorige die amper 3 minuutjes leefde.

Ik heb 'm ook met de axi 2212/34 en gebruik de APC 10x7. Werkt perfect. stroom blijft onder de 10Amp. Vol gas heb je nauwelijks nodig. Vertikaal ongelimiteerd.

ik wil de formosa met standaardsetup bouwen en met 10amp regelaar. maar zonder lipo's welke en hoeveel cellen heb ik dan nodig?

een 2de formosa wordt brushless met fietsbel 1260kv 15amp regelaar.hier heb ik 2c lipo 1500 en 3c lipo 1500 voor(hoelang zou vliegtijd ongeveer zijn met beide setups?

en bij de formosa met gewone setup kan ik daar dan ook lipo's op aansluiten? 2c gaan lees ik hier en daar 3c maakt motorke kapot?? is dit zo? ik heb wel een speed 300 7.5v liggen is dit zelfde als de 350motor die bijgeleverd is??

groeten!!

eclipse86 zei:
een 2de formosa wordt brushless met fietsbel 1260kv 15amp regelaar.hier heb ik 2c lipo 1500 en 3c lipo 1500 voor(hoelang zou vliegtijd ongeveer zijn met beide setups?

ik vlieg met dezelfde setup, met een 9*5 slowfly(graupner) prop, op een plank(+-400 a 450gr met accu) tot 40 min op 3c, dit is wel meestal maar half gas, meer dan genoeg om wat rond te vliegen, en 25 a 30min op 2c (wel volgas)

grtz

valt dus super mee! maakt die fietsbel veel verschil met de standaard aandrijving feitelijk?heb enkel met fietsbel ervaring dus weet nie van standaard setup.
kan de standaardsetup ook met aa batterijen gevlogen worden?mits het maken van een pack?iemand een linkje van hoe je zo een pack's maakt? en wat je nodig hebt?
bouwen jullie veel versterkingen in de formosa zoals op rcgroups? of is een carbon staaf in de vleugels voldoende en wat balsa in de romp?

Ik heb de mijne helemaal niet verstevigd, enkel de glasvezelstaaf vervangen door een carbonnen van gelijke afmetingen en lengte. Dit zou ik bij een volgende niet meer doen want carbonnen was amper 2gr lichter.
Verstevigen is niet nodig, het toestel is stock sterk genoeg om alles in de lucht te overleven. Ik heb geen balsa in de romp gezet (waar zou je dat doen trouwens?)
Zoals gezegd, ik vlieg met AXI2212/34 en dat is echt wel bruut vermogen.
Zo licht mogelijk houden, zonder al te veel verstevigingen. Als je crashed zal een verstevigde ook kapot zijn.
De cockpit bevestiging deugd niet, ik hou de mijne erop met een elastiekje binnenin.
Met de standaard motor of met de fietsbel heb ik geen enkele ervaring, dus daar kan ik niks van zeggen.

welja op rcgroups forum staat er ook iets van formosa
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=201537
en die kleeft carbon tape langs binnen en buiten.lijkt me wel stevig,maar hij is idd toch in brokskes. er staat nog ergens een topic ervban maar vind het nu niet met heeeeel mooie gespoten formosa's!! zal ook mijn best doen en de cap eventueel ook zelf vacuum trekken (zal zien formosa komt toch maar dit weekend binnen)

iemand ervaring met aa batterijkes in pack?bedankt he!!

messchien al bekende foto's
thumb_1%7E1.jpg

thumb_7.jpg

thumb_2.jpg

thumb_3.jpg

in afwachting formosa!! zijn wel uitverkocht zeker!!! binnen 2weken trerug in voorraad voor 44eurotjes

ik heb eens gekeken naar het draadje op RC-groups. Die stoppen er echt belachelijk zware motoren en accu's in (6s1p 2200). Ik vind het eerlijk gezegd echt belachelijk op zo'n toestelletje, door alle extra gewicht kan je goedmoedige vliegeigenschappen op je buik schrijven.
Met een AXI 2212 gaat hij al eindenloos vertikaal, zij vinden een 28xx blijkbaar nog een setup voor watjes.

zwaarder vliegt wel strakker en minder wind gevoelig over het algemeen ;) 3D is super licht, f3a is toch wat meer massa in je kist. maar 6s 2200 is wat overdreven inderdaad ;)

met mijn setup moet ik al niet aan 3D gaan denken, formosa is geen 3D kistje, en ik vlieg er dan ook "klassieker" mee.

en dan maken ze er nog brokken van ook:p

ik zal wel met fietsbelleke genoegen nemen.is toch meer bedoeld om te oefenen en op reis mee te nemen! greetz enneu alle info blijft welkom! tzal nog weekske of 2duren dus.
o en de buitenkant maken jullie daar ook iets moois van of gewoon de standaard decals? of doen jullie daar nog wat van beschermlaag op ofzo?? en velen gebruiken geen wielen? dan best de romp beschermen? of wat gebruiken jullie hiervoor om toch wat mooi te bekomen?

ik ga brushless dus dat is super, maar iemand van de club wou de standaardaandrijving gebruiken. nu hebben we wel nog een speed 300 en 330 liggen zijn dze te vergelijken met de standaard 350motor?? en welke vertraging zouden we dan moeten nemen???

groeten

Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb me een formosa aangeschaft om te oefenen ,origineel met 350 motor en vertrager. Wat kan ik erin steken van batterijen. 5 , 6 of meer???? aa 1.2 of andere?

Groeten Jo

iemand enig idee voor wat het wit staafje diend die kneedbaar is?? dit word bij de formosa geleverd.soort klei??? om gewicht toe te voegen?om gaaten op te vullen?? plamuren???

greetz

Back