FORMOSA F3A van GWS super kissie

  • Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik heb ook een formosa besteld die ik vlug hoop te kunnen gaan halen. Nu had ik wel een aantal vragen waarop ik een antwoord hoop te vinden.
Ik ben geen electrospecialist, ik vlieg tot nu toe enkel met sp400 motortjes, dus mijn excuses als er een paar idiote vragen bij staan.

1)Is het mogelijk de formosa redelijk te laten vliegen met de bijgeleverde motor in combinatie met pakketjes van 7 cellen (500AR’s of HE Cell 1100). Van deze pakketjes heb ik er namelijk redelijk wat liggen. Kan dat lukken of zijn deze te groot / te zwaar ? Ik weet wel dat de prestaties niet super zijn maar valt er nog prettig mee te vliegen?
2)Kan de standaardmotor ook 8 cellen aan zonder dat ik hem opstook? Ik heb ook nog 2 pakketen 8x600 AE’s

3)Welke regelaar is hiervoor geschikt ( is 10A voldoende of op de limiet)? Kunnen jullie me er eentje aanraden die goed in de lokale handel te vinden is en ik niet weet ik waar moet bestellen met een Visa kaart? Is er een verschil in regelaar voor NiCa/NiMh en LiPo’s of maakt dat niets uit?

4)Qua servo’s heb ik MSX-3 en graupner C-261 (9gr servo’tjes) Kan ik die gebruiken of beter wat lichter kiezen?

5)Ik ben van plan hem zon der landingsgestel te maken. Is het doenbaar te landen in een weiland met hoger gras of op gazon zonder dat de tandwieltjes van de vertraging de geest geven met een buiklanding? Ik heb me laten wijsmaken dat deze vrij fragiel zijn. Het is namelijk om thuis te vliegen boven een weiland, ik kan wel eventueel op mijn gazon landen.

6)moet de standaard motor best eerst getimed worden en nat inlopen of blijf ik er beter met mijn fikken af?

Ik wil hem graag eerst wat vliegen met de bijgeleverde aandrijving en later overschakelen op wat krachtigers. Ik had aan een AXI 2212-34 gedacht, en dan ook LiPo’s aan te schaffen. Kwestie van de investering wat te spreiden.
Alvast vriendelijk bedankt

Kurt
 
1,2 Is wel iets zwaarder (50g denk ik), maar kan wel. Met 8 cellen dan kleinere prop nemen. Reken niet op lange levendsduur. Zwaarder = meer gas nodig.

Propeller
EP9070 / EP8060

Battery Required
7N~8NAAA730mAh (Ni-MH)


3 10A zou voldoende moeten zijn. 350 motortje mag niet eens zo hoog.

4. 9g servo's OK.

5.. Gebruik dan wel een propsaver. Als prop met elastiekje vast zit kan die wegbuigen.

6. Droog inlopen. Paar uur op 2 cellen.
 
5. Ik laat de Formoa altijd op de buik landen, door de propaver gaat er niets kapot mits je natuurlijk wel tijdig de motor uit zet :wink: .
 
Bedankt voor de antwoorden, nu weet ik al wat meer. Ik ben gisteren het bouwdoosje gaan halen.
Rob, ik had nog een vraagje voor je. Ik wil hem eerst vliegen met de bijgeleverde motorset, en later ombouwen voor een AXI 2212-24. Moet ik voor ik begin te assembleren hier al rekening mee houden kan ik die achteraf redelijk gemakkelijk veranderen? Hoe heb jij je axi bevestigd
 
Ik heb parallel aan de voorkant een verhoogd schotje geplakt, daar doorheen 4 kunststof boutjes gelijmd die zo'n 30 mm naar voren steken en de Axi op een kruis gemonteerd (zijn standaard setjes voor, als je die koopt neem dan degene met asje 3/3.2 mm voor op de andere kant aangezien je een propsaver wilt monteren, de standaard set heeft een dikke as met schroefdraad voor bv APC props). Het kruis wordt aan het eind van de boutjes tussen 2 schroefjes vastgezet en zo is iedere domping etc. eenvoudig in te stellen. Deze ophanging voldoet maar is niet erg crashbestendig omdat de kunststof boutjes (gewichtsbesparing) redelijk snel kunnen knappen. Dat is mij vanochtend helaas gebeurd :cry: .

Wil je dus ombouwen dan hoef je voor deze bevestiging alleen het stokje te verwijderen.

Zijn er lieden met andere bevestigingen voor de Axi? Het liefste gebruikte ik de standaard as maar kon geen goede verstelbare bevestiging verzinnen.
 
Ik vraag mij af of je met de Formosa voor je brevet zou kunnen vliegen, niet qua figuren maar qua type kist...
 
qua figuren geen probleem, qua type kist een discussiepunt: is íe onder de 500 gram dan is het wettelijk geen modelvliegtuig en hoewel het de zelfde vaardigheden vereist als vliegen met een zwaarder model is het voor de juristen zoiets als je rijbewijs proberen te halen in een skelter.

meer praktisch ingestelden vinden dan natuurlijk dat de vaardigheden die getoond worden de doorslag zouden moeten geven...
 
Arjen zei:
....is íe onder de 500 gram dan is het wettelijk geen modelvliegtuig.....

Das dus niet juist ....

Elk modelvliegtuig hoe klein ook is een modelvliegtuig volgens de "wet luchtvaart / regeling modelvliegtuigen" in de categorie ander luchtvaartuigen (Other Aircraft) lees de tekst maar na ..... in de Modelbouw-FAQ's staat deze ...

Artikel 1 (gebruik/veiligheid) en artikel 2 (constructie/veligheid) zijn wel degelijk van toepassing......net als artikel 6 (RC) ...

Alleen artikel 5 , paragraaf 1 (waar NIET gevlogen mag worden is niet van toepassing) ...... deze is pas van toepassing voor niet lijbestuurde modelvliegtuigen met een massa van meer dan 0,5 KG........
 
Gewicht > 500 g redt ie dus niet, 380 g vliegklaar :cry: ... Moet ik dan toch die Cessna 152 nog eens in elkaar plakken :x .
 
@ Rob,

ik had nog een vraagje voor je. Ik ben afgestapt van het idee om de formosa met de originele motorset uit te rusten. Ik heb mijn motor AXI2212/34 + regelaar besteld en heb deze normaal dit weekend
Jij vliegt met dezelfde motorisering, kan hij daarmee behoorlijk meskant doen, of moet ik het richtingsroer vergroten? In dit draadje was een link gegeven naar een site met tips voor verbeteringen.
Je schijnt wat problemen te hebben met het vlieggedrag op je rudder, ik ben benieuw naar je oplossingen. Ik ben nog niet begonnen met de bouw, dat zal voor binnen een weekje of 3 zijn.
Heb je nog tips waar ik op moet letten, nu je er al even mee vliegt komen er misschien een aantal zaken boven water die voor verbetering vatbaar zijn.


Nog een vraagje, hoe werken jullie die af? Er zitten allemaal kleine puntjes op, schuren jullie die weg?

@ Moos: lukt dat goed met oracover? kan je de bout hoog genoeg zetten zodat het nog plakt en het schuim niet wegsmelt?
Ik heb nog veel restjes monocote en solarfilm, die moet je minder heet erop strijken, misschien dat ik daarvoor ga.

Ik ga de motor proberen te monteren zonder de radial mounting kit, ofwel ga ik er zelf een proberen te fabriceren uit printplaat of zoiets.
 
Ik heb het model niet afgewerkt, alleen de paar grote rondjes bijgeschuurd zodat ze niet meer uitsteken. Ik zou als de romphelften nog niet verbonden zijn het accuvak vast passen/op maat maken afh. van je dikste accu. Meskant wil niet goed, verliest hoogte; ik heb de rudderuitslag nog niet maximaal, daarmee wil ik het nog eens proberen. Model kan met deze motorisering prophangen en vliegt niet snel, precies zoals ik het wil :wink: . Ik heb de stuurstangen vervangen door koolstof, pas goed op waar je deze uit de romp laat steken want dat kwam bij mij volledig verkkerd uit met de roerhoorns. Zal nog over meer tips nadenken...
 
Hoi Kurt,

Ik heb dan wél oralite gebruikt.
Minder hitte op je strijkbout, wat het schuim ook ten goede komt. De regelaar stel ik dan in op de helft. Vraag niet hoe heet die is (temp).

Kleven/hechten doet ie zeer goed. Ik zou zeggen probeer het eerst op een soort gelijke piepschuim. Als de strijkbout te hoog staat, merk je dan, dat de folie niet meer glad strijkt, maar gaat rimpelen.

De rede waarom ik geen Monokote of dat andere gebruik, is dat deze de 'lelijke' neiging heeft, bij eventuele correctie, de kleur- lijmlaag loslaat.

Even iets anders. Ik vlieg de mijne met een Hacker 4:1.
Zonder enige modificaties op roeren, vlieg ik meskant probleemloos, nog mooier, meskant loopings :wink:
 
@Moos

Ik heb deze combi in mijn X-Free zitten en tot nu toe met een APC 9*4,7 = volgas 10 tot 11 A. Gister even een 10*4,7 APC gemonteerd en kwam op ± 15A. Mijn vraag, hoe houden jouw 1500 Kokam´s het uit met deze prop (stroom)?
:D
 
Hallo Eelco,

Ik denk dat ik zo een 50+ keer laden erop heb zitten(3s1p,1500 HD's), maar dan ongeveer steeds bij laden van ~978 mAh. Ik vlieg ruim 12 min, maar dan niet alleen maar volgas!. Soms vind ik het wel leuk om kaars recht de lucht in te gaan of in het andere geval de knife edge looping te doen, maar dan voor een paar seconden of ~5.

Kan het ook liggen aan de stroomlijn van jou Xfree?. Lees dan, meer luchtweerstand dan de Formosa. Die is vrijwel overal bij de lijnen afgerond.

Moos
 
Back
Top