formost

Hoe staat het met de formost Gerritjan?
heeft ie al gevlogen?
qua aanzien vind ik het echt een mooie kist, lijkt me ook een prima trainer alleen jammer dat de constructie wat aangepast moet worden, maar ja, net wat je zegt 150 euro is naturlijk ook niet duur en de aanpassingen lijken me niet zo heel moeilijk te realiseren.
ben benieuwd naar je maiden.
groeten Gertjan

Laatst bewerkt:
@gerritjan

Aha je gaat je kist dus invliegen op schiphol, ja dat is gaaf daar vlieg ik ook wel eens en inderdaat ruimte genoeg.

Succes met de maiden en laat het ons hier even weten hoe het is verlopen.

Vriendelijke groeten

Jaap Gaasbeek

maiden

Hoe staat het met de formost Gerritjan?
heeft ie al gevlogen?
qua aanzien vind ik het echt een mooie kist, lijkt me ook een prima trainer alleen jammer dat de constructie wat aangepast moet worden, maar ja, net wat je zegt 150 euro is naturlijk ook niet duur en de aanpassingen lijken me niet zo heel moeilijk te realiseren.
ben benieuwd naar je maiden.
groeten Gertjan

Gert jan
Het wachten is op de orbit eacu die is opgestuurd voor een update.
ik zal nog een paar weken geduld moeten hebben want het bedrijf is wegens vakantie nog 2 weken gesloten. gr Gerrit Jan

aecu

De orbit aecu is terug het duurde even . (vakantie tijd)
Het ziet er goed uit hij is op gedate van 2.9 naar 3.3 laatste software.
De para meters zijn gemakkelijk in te stellen.
Binnen kort meer over de aecu van orbit.

En meer over de eerste vluchten zender 2.4GHZ futaba alle servo,s nieuw futaba 3001s

turbine ecu orbit Hall sensor motor kj 66

Laatst bewerkt:
Aecu 3.3 Orbit

De kj66 loopt nu goed met als regeling de aecu van orbit.
De Hall sensor zag de magneet niet helemaal goed maar dat is opgelost.
Dus binnen kort de eerste vlucht met de formost van digitech.

Super GerritJan ,ja je kunt soms lang zoeken voordat je weet wat er aan de hand is.
Maar meestal is het een kleinigheid ,kon ook niet anders de turbine draaid immers goed .
dus zal je maiden zeker goed verlopen.
gr rene.

Beginners foutje ???

@Gerritjan

Gelukkig je hebt het gevonden( jihaaaaaaaa ), ik maakte me al grote zorgen en ik vond het al raar dat een man zoals jij die zoveel ervaring heeft, niet de kj goed aan het draaien kon krijgen.

Laten we het houden op een beginnersfoutje kan iedereen overkomen, een kleinigheidje hou je altijd niet waar !!!!

Heb je nu een aecu of een ecu of een acu van Orbit ???

Succes met je maiden, wel uut kieken he, tis ni zo sterk ding.

Met de vriendelijke groeten,

Jaap Gaasbeek

Laatst bewerkt door een moderator:
naam en taal gebruik.

heee jaap,maak je geen zorgen over gerrit z,n kunnen ,en oordeel niet over de formost,als ik 30jaar terug ga weet ik dat geen enkele kist die je had lang leven was beschoren.

Jammer dat je niet normaal op een bericht kunt reageren en alleen op andere berichten kunt roepen van toppy en nog eens toppy,laat eens wat meer over je zelf horen.
Normaal is het om als je iets te melden hebt netjes de mensen bij naam te noemen,zeker als je ze niet eens kent.

zo ik heb m,n zegje weer gedaan.

gegroet.

@Gerritjan

Heb je al meer info over je aecu, ecu of acu zal wel ecu wezen denk ik, je had eerder beloofd hier meer info over te vermelden ik en anderen zijn er erg benieuwt naar, over het hoe en wat van Orbit en hun ecu`s.

Ik heb zelf die van Projet 1x voor men Boomrang en 1x voor men testbank (of nieuwe turbinekist) en gekocht bij Medusa Medusa Miniature Turbines - www.plastikturbine.de is toppie spul hoor en niet duur en een geweldige support.

Laat het ons allemaal weten hier, we zitten op het puntje van ons stoeltje.

Vriendelijke groeten,

Jaap Gaasbeek.

Laatst bewerkt:
Aecu 3.3 Orbit

Het maakt niet zo veel uit hoe het genoemd wordt.
Orbit noemt het de AECU.(Autostart Engine Control Unit
Der turbine starte niet goed op .
Best wel goed om te weten waarom de turbine hand matig wel goed loopt en met de ecu niet.
De turbine is oke dat weet je door hem hand matig te testen dus daar hoeft je het niet te zoeken. ( EEN ECU KAN JE MOTOR VERNIELEN)
Wat heeft de regeling nodig om te kunnen werken.
temperatuur sensor en toeren tal sensor. POMP /START MOTOR/ KLEPPEN
Werken die naar behoren kun je de instellingen na lopen en bij stellen.
Bij mij werkte de toeren tal sensor niet goed ondanks dat ik bij lage toeren op de scoop een prachtige blok golf zag.
De sensor zag de magneet niet goed . Je kon zien dat het toeren tal niet constant op het display te zien was
De sensor is dichter bij de magneet geplaats het probleem was over.
De motor starte nu gelijk op en met een paar para meter aan passingen start en toert hij nu goed op.
De orbit is naar mijn mening een goed gebruiks vriendelijke ecu.
Je hoeft niet zo veel in te stellen de ecu past zelf pomp en motor aan.
De minimale spanning pomp en maximale spanning moet je in geven ik moest dit laag zetten het op starten duurde anders te lang te veel brandstof buiten branden
De Formost staat af getankt te wachten op de eerste vlucht.
The electronic turbine controller Orbit Jetronic AECU (Autostart Engine Control Unit) has been
developed especially for MW54, KJ66/70mm and similar model jet turbines with a typical rotor
speed of 30,000 up to max. 160,000 rpm. The desired parameters are very easily programmed.
On each start-up, the control unit automatically calibrates the fuel pump, for example, to
compensate for air pressure fluctuations or different fuel types. This guarantees a safe,
maintenance-free operation. All settings are automatically saved in a ((non-volatile)) memory
chip. Regarding EMC (electro-magnetic compatibility), the microcontroller can be used in
model aircraft without any restrictions. It is equipped with a flash memory that can be easily
updated to allow future software functions and expansion possibilities.

Laatst bewerkt:
info

Nou GerritJan,een hoop info,daar hebben we wat aan.
Je hebt een goede aankoop gedaan,dat wordt vast weer een mooie maiden day!!
Groetjes Rene.

@Gerritjan

Bedankt voor de beknopte en complete uitleg toppie hoor eg toppie van je.

Jij weet veel van en over turbine`s maar ik mis hier op het forum het hoe en wat over jou turbine en helemaal foto`s daarvan, zoals je weet ben ik er ook 1 aan het maken maar dat project ligt al zeer lange tijd stil, ik heb er maar een paar uurtjes aan gewerkt, wel heb ik hier op het forum laten zien met heel veel foto`s en uitleg hoe ik hem maak en vele turbine bouwers hebben daar hun voordeel mee gedaan met mijn foto`s en uitleg hier op het forum, namen noem ik niet hier, maar de bedankjes via pbtje`s heb ik natuurlijk bewaart en soms vertellen ze het zelf hier op het forum en noemen ze mijn naam of niet, dat geeft veel voldoening en daar doe ik het voor.

Ik kon toendertijd een complete kist incl zender kopen voor een leuke prijs (altijd te duur natuurlijk), dan ben je gek als je dat laat lopen niks mis mee, het blijft natuurlijk veel geld ma ja ik had nog ergens iets in een oude sok zitten hihihi.

Als je een complete set koopt dan is alles al voor elkaar dan kun je na het een en ander verandert te hebben snel turbine vliegen niks mis mee toppie toch en dat wilde ik, turbinevliegen en dat doe ik nu WOW met een een hulp van Ger Kovaks die start en land men kist nu alleen even ma het vliegen op zich gaat toppie hoor valt me erg mee turbinevliegen met een Baby Boomerang groot zat hoor, past in men Benz in de kofferbak hahaha.

Ik doe het liever rustig aan met het turbinevliegen tis altijd jammer als je denkt te kunnen vliegen en je crasht dan, door stomme fouten daar heb ik geen zin in.

Ik ben helaas te druk met allerlei andere dingen, die ook leuk zijn of niet, maar dat moet toch wel allemaal gebeuren, tuurlijk zal ik weer aan men zelfbouw turbine beginnen maar wel als ik er weer zin en tijd voor heb, voorlopig vlieg ik heerlijk met mijn gekochte turbine kist, is niks mee toppie toch.

Vriendelijke groeten Jaap Gaasbeek

formost nog niet gevlogen

Nee de formost heeft nog niet gevlogen.
De turbine starte goed op maar bij gas geven was hij heftig aan het schommelen in toeren.
Maximale spanning lager en na veel starten en proberen ging hij eindelijk beter lopen.
De pomp is ook geschikt voor 16kg motoren ik denk dat dat het probleempje nog is.
De opbrengst is te groot .
Ik heb nu in de leiding naar de motor een smoorventieltje geplaats kan ik iets knijpen.
Misschien heeft iemand een beter idee ik zou het graag horen.

GJ,

Om te kijken of dit het is (mogelijk hunten van de regeling) zou ik even geen smoorventieltje in de toevoer zetten. Ik weet niet welk pompje je gebruikt, maar die dingen kunnen (zeker als ze weinig gebruikt zijn) behoorlijke druk op bouwen, dus stroom trekken.
De fetjes in de Orbit zijn niet altijd even de beste in het kader van hoge stromen aan kunnen.

Ik zou in de toevoer een T stukje zetten en middels een regelingetje wat kero retour tank laten afvloeien. Kan de pomp zijn druk kwijt en de hoge opbrengst is dan ook minder.

Vroeger (aiai) was dit ook een soort maximaal beveiling indien de pompregeling defect ging en de pomp ( van die Kavan dingen) max ging draaien. Ging de motor niet over zijn nek.

Even in de oude bak zoeken....

groet,
Jacques

@Gerritjan

Inderdaat als de opbrengst van de pomp te hoog is, is het moeilijk om bij de turbine het toerental te regelen, het is dan een te grove regeling en dat is moeilijk onder controle te krijgen en zal zekers problemen op gaan leveren tijdens het vliegen.

Ik heb een pomp gekocht bij Medusa hier de link.

Medusa Power - Miniature Jet Engines - Webshop - Standardkraftstoffpumpe Medusa XP 450 012

77 euries is niet duur en is gelijk ontstoord en een stekkertje er aan en klaar ben je, het is wel weer 77 euries dat wel, maar je hebt er ook wat voor.

Jij mag mijn pompje wel even lenen en uitproberen hoor ( veel wijzer zul je er niet van worden het probleem is bekent dus), ik heb hem nu nog niet ingebouwd is dus nieuw in het doosje, maar niet lang meer, ik weet waar je woont en dat plaatsje vinden wij TOPPIE om te vertoeven, staan we vaak met onze camper TOPPIE toch, heerlijk genieten van het leven van mijn wel verdiende snipperdagen, die ben ik aan het op maken jihaaa TOPPIE toch, ja tis triest dat anderen nog moeten werken en klooien om wat te verdienen, maar ik heb het al verdient en geniet ervan jihaaaaaaaaaaaa TOPPIE TOCH

Met de vriendelijke Groeten
Jaap Gaasbeek

Laatst bewerkt:
De turbine starte goed op maar bij gas geven was hij heftig aan het schommelen in toeren.
Maximale spanning lager en na veel starten en proberen ging hij eindelijk beter lopen.
De pomp is ook geschikt voor 16kg motoren ik denk dat dat het probleempje nog is.
Ik heb nu in de leiding naar de motor een smoorventieltje geplaats kan ik iets knijpen.

Gerritjan ik zou even de flightworks pomp proberen,als je er wat aan hebt breng ik hem je wel ,voordat je geld uitgeeft wat niet nodig is.
ik hoor het wel.
gr Rene.

Laatst bewerkt:

Hoi Gerrit Jan.

Ik ga ervan uit dat je de Hausl pomp hebt? soms gaat dit pompje varieren in toerental, ik heb dit ook gehad en dit resulteerde in een paar flameout's (leer je in ieder geval goed dead stick landen :wink:)
De oplossing is mijnsinziens gemakkelijk, dit varieren in toerental werd in mijn geval veroorzaakt doordat de tandwieltjes in het pomphuis iets te strak zaten, en bij sommige toerentallen ging varieren in opbrengst, en dan heeft de AECU of ECU het effe moeilijk.
Gewoon de pomp openmaken de tandwiel loopspoortjes uit het pompdeksel huisje wegpolijsten en de pomp testen op lichte loop.
PS dit bij 2 pompjes gedaan en ze werken nog steeds perfect (vorig jaar ruim 500 liter petro weggekachelt).
Bypassen is mijnsinziens een symptoom bestrijding en geen bron aanpak.

Succes in ieder geval met de aanstaande Formost maiden.

Groet Ger.

hausl pomp

Het is inderdaad een hausl pomp.
Ik zal de aan loop sporen voor zichtig weg poetsen en dan eens weer proberen.
De maximale spanning had ik in gesteld op 2 volt de turbine draaide hier ongeveer 110 k op.
Dus de pomp opbrengst is aan de ruime kant.
Bedankt voor jullie hulp.

Back