FORUMLEDEN en Techniek: ……”equipment”

Nou dat kan meevallen hoor, als het alleen om druk gaat en niet om flow hoeven ze niet zo groot te zijn.

Is wel waaar, maar deze machine moet een behoorlijk grote slag maken, dus heb je ook een behoorlijke pompcapaciteit nodig. Maar ik zat inderdaad met wat anders in m'n hoofd, en had niet gedacht dat dit een spindelmachine zou kunnen zijn. Onze hydraulische vermoeiingsmachines (van 10 tot 100 ton) moesten dit met een behoorlijke frequentie leveren (1 tot 25 Hz), en dan heb je een hele grote pompcapaciteit nodig.

Spindelmachines gebruikten wij ook, maar dan voor "langzame" en heel nauwkeurige proeven, en meestal in trek. Zo'n grote spindelpers had ik nog nooit gezien. Is qua regeling natuurlijk veel beter beheersbaar dan hydrauliek.

Groet,

Ad

Nou om dan maar direct door te gaan:

Wat is dit?? Wordt heel veel gebruikt aan boord van schepen in allerlei vormen en maten.
ding4-1.jpg

Lijkt mij een gyroscoop?

Groet,

Ad

EDIT
Om meer precies te zijn: gyroscopische rol stabilisator?

Ik kan deze niet vinden, maar dat zegt waarschijnlijk ook iets over mijn zoekcapaciteiten. Toch maar eens een proefles bij Ron aanvragen.......

Laatst bewerkt:
Doet me denken aan een computermuis/trackball, maar een muis is geen productie-equipment, en ik kan ook geen link leggen met schepen.

Volgens mij is dat inderdaad een muisbol die gebruikt word in een navigatie computer van een schip,

Zie foto:
full

Is de grote rode bol op de nav comp die je links van de besturings paneel staat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou dat kan meevallen hoor, als het alleen om druk gaat en niet om flow hoeven ze niet zo groot te zijn.

Deze heeft 50000 ton smeedkracht:
476_400.jpg

Spindelpers?

Voor de volledigheid moet ik vermelden dat het een
Koppeling - spindelpers is met een maximale perskracht van 315 MN.

sp31.jpg

Deze pers maakt het mogelijk om bij een hoge vervormingkrachten en korte contacttijd het smeedstuk te vormen. Met deze technologie zijn de twee voordelen van een hydraulische pers en een smeedhamer gecombineerd zonder de nadelen van die twee technieken.

Deze pers staat in Kapfenberg (Oostenrijk) bij Böhler.

boehler.jpg

http://www.metalform.de/periodica/00000793.pdf

Johannes

Ron was de eerste die gelijk had. Het is inderdaad 1 van de eerste versies van een trackball. Wordt bijna overal aan boord gebruikt, waar een scherm is ingebouwd zit ook een trackball. Scheelt weer muispads!

Ron aan jou de eer!

@Ariel, zo'n spindelpers diet het toch "rustig" aan?? Ik bedoel het is maar goed dat ze die 315000 Ton niet in een klap neer laten komen. Dan woon je er op 10 kilometer afstand nog niet lekker!

Ron was de eerste die gelijk had. Het is inderdaad 1 van de eerste versies van een trackball. Wordt bijna overal aan boord gebruikt, waar een scherm is ingebouwd zit ook een trackball. Scheelt weer muispads!

Ron aan jou de eer!

@Ik bedoel het is maar goed dat ze die 315000 Ton niet in een klap neer laten komen.

Is wel een factor 10 lager (315 MN = ± 31.500 ton). Die kunnen inderdaad heel beheerst werken. Wij hadden spindelmachines die met een microns per minuut konden verplaatsen.

Trackball, wel apart ja. Ik heb ooit eens met een computer gewerkt met zo'n ding, heb er nooit aan kunnen wennen, evenmin als aan zo'n touchpad ding op laptops. Geef mij maar een gewone muis, een kinderhand is gauw gevuld.......

Groet,

Ad

Nou om dan maar direct door te gaan:

Wat is dit?? Wordt heel veel gebruikt aan boord van schepen in allerlei vormen en maten.
ding4-1.jpg

Ik zou opnieuw de link ergens moeten zoeken, maar ik herinner me exact deze foto tegengekomen te zijn in verband met computertechnologie, en daar werd dit apparaat getoond als allereerste prototype van een trackball. Als ik me goed herinner dateert dit ding van ergens in de jaren 40 van de vorige eeuw, maar de toepassing waarvoor het werd ontwikkeld weet ik niet meer.

ik denk dat Ron effe gaan skieen is......
misschien brengt hij een stukje equipment mee uit een of ander ski gebied?

:cool::cool::cool::cool:

steffe

Back