FORUMLEDEN en Techniek: ……”equipment”

De astap heeft een platte kant op het uiteinde.
Dat betekend dat het voorwerp wat erop gezet kan worden een vaste positie krijgt.
Ook zitten twee groeven in de astap die volgens mij nodig zijn voor een kogel koppel mechanisme.
Het opgezette voorwerp kan dus draaien, samen gekoppeld met de astap.
Het voetstuk heeft ik denk vier aparte uitsteeksels.
Nu kan ik niet zien of bij deze uitsteeksels de sleuven door en door open zijn.
Is dat wel zo dan kan een riem doorheen.
Maar de geometrie doet mij erg denken aan een bajonetsluiting.

De twee zichtbare inbus schroefkoppen zullen wel voor de demontage nodig zijn.
Wat de twee witte draden moeten weet ik niet. Ze hebben een knik en dat kan om verschillende redenen gedaan zijn.....

Een spannend voetstuk!

Johannes

beste kollega's

ik was een paar dagen op verlof.....
JJJ

@jitse: bovenop een bevestigingsstuk plaatsen.......ok

@Ron: neen....geen tandenborstel.....

|@jitze: voetblok / ankerblok: ok een juiste zienswijze

@ariel:
- voorwerp erop zetten: OK
- koppel mechanisme: ok
- het opgezette voorwerp kan erop draaien: ok
- een voetstuk: ok

jitse en ariel zijn bezig aan het spurten als joop soetemelk .....:cool::cool::cool::cool:
en komen bijna samen aan in de eindmeet....

220px-Joop_zoetemelk.JPG

(ps: het plaatje van onze schitterende wielrenner heeft wel niets te maken met de zoekopdracht)

steffe

enne...de zoekopdracht heeft wel te maken met......windkracht....)

nog even de tijd gehad om iets na te lezen.....

bij nadere beschouwing is johannes juist....
" een spannend voetstuk" (met heel wat randinformatie.....:))

inderdaad
het is het voetstuk voor de bevestiging van de mast op een surfplank.....

dus....
johannes....
het is aan U

groeten
steffe

hallo ron
inderdaad....het was een zeer eenvoudig toestel....
(wegens tijdsnood had ik het in dit draadje geplaatst)
maar het is wel een deel van equipment....(maar dan wel een zeeer eenvoudige toepassing....)

zie het start item:
Een draadje over equipment (mechanische onderdelen en machines) <O:razz:</O:razz:
maar wel: …..voor toepassing in de marine (zeilschepen, oorlogschepen….), onderzeeers, vliegtuigen, raketten, ....enz…...

Nieuwe opgave

Dit is een belangrijke machine, zeker voor de vliegtuigindustrie.

Vele jaren geleden was ik op een seminar bij dit bedrijf.
Doen hat deze machine het erg druk, de wachttijden waren bijna twee jaar. Inmiddels hebben ze geïnvesteerd in een tweede nog betere machine om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen.

Waar staat deze machine, hoe heet ze en wat kan ze?

machineg.png

Johannes

iets met Dieptrekken??

een vormgevingstechniek waarbij metaalplaat onder mechanische druk wordt omgezet in een "3D-schaal"
een manier om metaal naadvrij te vormen.

steffe

iets met Dieptrekken??

Ik denk dat het meer een test/beproevings-faciliteit is, niet iets voor produktie.
Het is in ieder geval geen "gewone" vermoeiingsmachine, die ken ik ondertussen wel. Maar het zou een beproevingsmachine voor grote 1:1 componenten kunnen zijn.
Die bovenkant ziet er wel uit of het een drukvat is (heeft veel weg van de deksels van kernreactordrukvaten), maar dan vraag ik me af: wat wil je onder hoge druk beproeven? Daar heb ik nog geen idee van, en moet daar nog eens over nadenken.

Groet,

Ad

Lijkt wel een soort van zandpers om modellen te maken waar ze later weer gietstukken in maken

Bij Fokker Aerostructures hebben ze een rubberpers. Dat is een apparaat met een grote rubberstempel die een plaat aluminium om een mal heen drukt en zo in 1 klap 3D vormt. Klinkt overigens simpeler dan het is ivm plooiingen e.d.

Dit apparaat heeft daar wel wat van weg, echter zou het dus een nieuwe techniek moeten zijn. Mogelijk perst dit apparaat van boven en onder tegelijk?

Smeden/persen van aluminium rompspanten die vervolgens verder uitgefreesd worden, m.n. de zwaarbelaste spanten waar de vleugels aan hangen. Persen maakt het metaal sterker.

Anderzijds: twee jaar wachten op toegang tot een druk bezette test-faciliteit kan ik me nog beetje indenken, mits erg vroeg in het design process, maar voor productie tamelijk funest.

Hoe heet zo een pers?
Inmiddels hebben ze een tweede krachtpatser met nog meer perskracht.

Johannes

Anderzijds: twee jaar wachten op toegang tot een druk bezette test-faciliteit kan ik me nog beetje indenken, mits erg vroeg in het design process, maar voor productie tamelijk funest.

Inderdaad, en zulke zware smeedpersen zijn er legio. Indertijd behoorden de smeedpersen van de RDM waarmee uit stalen ingots ringen voor kerncentrale drukvaten (diameter 4 tot 5 meter, wanddikten tot tot zelfs meer dan 300 mm) tot de zwaarsten ter wereld, maar ondertussen hebben Japan Steel Works en bijvoorbeeld Hyundai zeker zulke zware.

Het sterker maken (verstevigen) valt bij aluminium relatief nogal mee. Dat is bij staal en ook sommige koperlegeringen veel sterker. Het sterker maken van (de meeste) aluminiumlegeringen berust veel meer op warmtebehandelingen (precipitatie harding).

Maar de beschikbaarheid vind ik nog het vreemdste.

Groet,

Ad

EDIT
Jitze heeft dan toch denk ik gelijk. Koud persen vraagt natuurlijk wel een grotere kracht, maar het verbaast mij dat er niet veel meer persen met deze capaciteit zijn.

Interessant is de weten wat de maximale perskracht van deze machine is.
Dan is deze pers snel gevonden op internet.

Toen ik deze machine in werking zag was het de sterkste pers wereldwijd.
Maar de tweede machine gaat daar ruim overheen.

Volgens mij heeft een chinees bedrijf nu dezelfde machine gekocht.
Kan eigenlijk niet missen.

Alle grote industrielanden hebben soortgelijke persen in de productie, maar deze was
tot ca. 2007 de krachtigste.

Johannes

Interessant is de weten wat de maximale perskracht van deze machine is.

Het grappige is dat waar ik van zei dat het op een drukvat leek, het in wezen waarschijnlijk een grote hydraulische cilinder is. Daar moeten wel een paar flinke hydraulische pompen aan te pas komen!!

Groet,

Ad

Toevoeging
Ik word er ondertussen wel steeds meer aan herinnerd dat mijn persoonlijke ervaringen behoorlijk antiek worden!!!

Nou dat kan meevallen hoor, als het alleen om druk gaat en niet om flow hoeven ze niet zo groot te zijn.

Deze heeft 50000 ton smeedkracht:
476_400.jpg

Spindelpers?

Back