FORUMLEDEN en Techniek: ……”equipment”

Rook en smeltproces is wel goed.
Het totale proces is niet zo spectaculair, zelfs bekend bij de geïnteresseerde techneut.

Maar kom er eens op.
Vroeger maakte ik wel eens grapjes over dit proces, maar het is nu geen grapje meer.

Johannes
 
blauwe rook komt uit een "verbrandingsproces".....
ariel had al de opmerking gemaakt van....wrijving.....

kombinatie: wrijving en verbranding.....



ik denk dat we hier te maken hebben met een kontruktie machine dat door wrijving van "materialen" er een zeer hoge temperatuur bereikt wordt zodat deze "materialen" kunnen smelten....
materialen? .... metalen, kunststoffen, organische en anorganische stoffen ....?




zie....

Kenmerken
Voorwerpen worden aaneengelast door ze met druk tegen elkaar te laten wrijven, waardoor de onderdelen plastisch-vervormbaar worden. Doordat het materiaal niet echt smelt, vertoont het proces overeenkomsten met het smeden.
Wrijvingslassen wordt met name toegepast bij metalen en thermoplastische kunststoffen.
Proces

De warmte die nodig is om de onderdelen te lassen ontstaat door wrijving. Twee onderdelen worden krachtig tegen elkaar gedrukt terwijl de onderdelen ten opzichte van elkaar bewogen worden. Eventueel is ook mogelijk dat beide onderdelen bewogen worden. Dat bewegen kan op verschillende manieren:
Rotatielassen

Twee werkstukken worden ingeklemd. Het ene werkstuk blijft stil staan, het andere wordt snel rondgedraaid. Soms wordt daarbij een vliegwiel gebruikt. De werkstukken worden vervolgens krachtig tegen elkaar aan gedrukt. Op het moment dat de uiteinden van de werkstukken plastisch zijn geworden, stopt de rotatie acuut en kan de lasverbinding afkoelen. Zo nodig wordt daarna de ontstane braam verwijderd.
Bij varianten van dit proces worden oppervlakken niet kops tegen elkaar gedrukt, maar worden twee conische vormen in elkaar gelast (bv. bij wrijvings-stiftlassen), of zelfs nog complexere vormen (bv. 'friction plunge welding').
Lineair en circulair wrijvingslassen

Dit proces vertoont grote gelijkenis met het rotatielassen, maar hier draait het werkstuk niet rond maar trilt snel heen en weer of in kleine cirkeltjes. Voordeel hierbij is dat ook niet-ronde voorwerpen kunnen worden gelast, en dat deze voorwerpen niet snel om hun as hoeven te draaien, wat bij asymmetrische vormen tot balansproblemen kan leiden. Deze machines zijn complexer en duurder dan rotatielasmachines. Een voorwaarde bij dit proces is wel dat de werkstukken de grote dwarskrachten kunnen verdragen.
Wrijvingsoplassen (Friction surfacing)

Bij dit proces wordt wrijving niet gebruikt om twee voorwerpen aan elkaar te lassen, maar het roterende staafvormige werkstuk wordt in zijn geheel omgevormd om een coating te vormen op het andere werkstuk.
Toepassingen

Met wrijvingslassen zijn allerlei buis- en staafvormige voorwerpen, eventueel van verschillende aard, aan elkaar te verbinden. Het toepassingsgebied is zeer groot. Voorbeelden zijn de auto-industrie (o.a. velgen), machinebouw, ruimtevaart, nucleaire industrie, elektronica, huishoudelijke apparatuur. Bij wrijvingslassen van kunststof valt te denken aan de fabricage van dashborden, bumpers, speelgoed etc. Het is recent zelfs mogelijk gebleken hout te lassen met wrijving, door gebruik te maken van de smeltbare bestanddelen uit houtvezels. Als deze techniek op grote schaal ingang vindt in de meubelindustrie zou dat grote hoeveelheden lijm kunnen gaan besparen<SUP id=cite_ref-0 class=reference>[1]</SUP>.
voor- en nadelen

Voordelen

  • Snelle lastijd (doorgaans in de orde van seconden tot enkele tientallen seconden)
  • Hitte ontstaat exact op de plaats waar deze nodig is, dus efficiënt proces en kleine warmte-beïnvloede zone.
  • Ook geschikt voor hogesterktemetalen, doordat er geen echte smelting plaatsvindt. Daardoor wordt voorkomen dat zich kristallen gaan vormen die de sterkte van de las verminderen.
  • De lasnaad mag relatief 'vuil' zijn (roest, zink, chroom, verfresten), omdat verontreinigingen grotendeels vanzelf naar de buitenkant van de las worden gedrukt.
  • Het is mogelijk ongelijke materialen te lassen, bijvoorbeeld aluminium en staal, koper en staal. Dergelijke technieken worden onder andere gebruikt in de ruimtevaart en in de nucleaire industrie. Ook kan kunststof aan metaal gelast worden met deze techniek (voorbeeld: bij de fabricage van brillen).
  • Er komt geen of weinig lasrook vrij.
  • Geen beschermgas nodig, doordat de temperatuur relatief laag blijft.
Nadelen

  • Vrij dure machines nodig, zeker voor lineair of circulair wrijvingslassen.
  • Tenminste één van de voorwerpen moet tijdens het lasproces voldoende kunnen bewegen.
  • Rotatielassen is alleen geschikt voor het lassen van voorwerpen waarvan tenminste één van beide voorwerpen een cirkelvormige omtrek heeft.
  • Bij rotatielassen moet één van beide werkstukken met hoge snelheid rondgedraaid kunnen worden. Dat is lastig als ze groot zijn of zich daaraan 'uitsteeksels' bevinden. Bij lineair en circulair wrijvingslassen is dit geen probleem, maar is het wel nodig dat tenminste één van de te lassen voorwerpen de grote zijdelingse versnellingen verdraagt.
 
eventjes gegoogeld....


verbranding en blauwe rook......

kan komen uit onvolkomen verbranding van olie..., diesel en andere organische stoffen.....(hout in de algemene betekenis van het woord...dus ook ...papier...karton...., poly ethyleen....)

aan elkaar lassen van materialen die olie, diesel bevatten ??
een poly ethyleenleiding ? (HDPE leiding ???) (ipv spiegellassen of elektro moflassen?)






:cool: hout kan men niet aan elkaar lassen....tewaar je een hout baget gebruikt....:)

echter....
:cool: Goud kan men WEL aan elkaar lassen....dan heb je een GouD baget nodig.........:)


steffe
 
Hout wordt al gelast, althans die hele lange plinten in mijn huis zijn "gelast" zeggen de mannen alhier. Als je ze omdraaid zie je inderdaad stukken waar "tanden" in elkaar grijpen en waar je toch echt kan zien dat hier hitte is gebruikt.
 
Deze techniek kende ik nog niet. Gaan we straks onze modellen toch ook nog lassen......

Groet,

Ad

Ja, waarom niet?

Snowboard des Schweizer Produzenten Nidecker S.A. mit einem geschweissten Holzkern
Die BFH-AHB arbeitet an der Weiterentwicklung des klebstofffreien Holzschweissens. Den Forscherinnen und Forschern ist es gelungen den Schweizer Snowboardhersteller Nidecker für eine Zusammenarbeit zu gewinnen. Die Idee, das umweltfreundliche Verfahren zur Herstellung des Snowboard-Holzkerns zu nutzen hat die Verantwortlichen von Nidecker überzeugt. Im vergangenen Winter haben die Fachhochschule und Nidecker gemeinsam ein Snowboard entwickelt und getestet, das im nächsten Winter auf den Pisten an&shy;zutreffen ist! Das Snowboard war bereits im Mai an der Ligna<SUP>+</SUP> in Hannover zu sehen.
holzsnowboard.jpg


Johannes
 
een nieuwe opgave.....

dit "item" wordt gebruikt in de "nautische" wereld....
trefwoorden: wind, water, kracht, snelheid .....
opgepast voor uw voeten en tenen !!!!......







full


:cool:


steffe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
steffe, kun je iets zeggen over de grootte van dit object?

Als hij groot is lijkt her alsof er bovenop een bevestigingspunt zit. Als hij klein is zou dat ook gewoon een connector kunnen zijn om sensoren aan te sluiten.
 
Het zal wel groot/zwaar zijn Jitze, gezien de waarschuwing voor voeten en tenen. Mijn eerste gedachte was klein, een elektrische tandenborstel.
 
Ja, zwaar was ook mijn eerste gedachte. Het leek me een soort voetblok/ankerblok. Maar het kan net zo goed dat de twee rondjes middenvoor gewoon inbuskoppen zijn.
 
Back
Top