FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
geenyz3.jpg

Nu wel weer

Sam Burgess' Allison Turbo-prop powered "Texas Jungmeister". A scratch built Jim
Swick/ Frank Price/ Sam Burgess aircraft later modified again to use an M14P.
The aircraft holds several time-to-climb records.

Een turboprop Bucker Jungmeister 8O 8O

Prop-er doe jij maar, ik heb voorlopig geen inspiratie

Er van uitgaande dat ik het goede antwoord heb gegeven volgt hier de nieuwe opgave.
Van dit vliegtuig is er maar één gebouwd dat in 1940 is getest. Tijdens hogesnelheids taxitests ging het mis en door een bult in de baan (grasbaan) ging het vliegtuig ongewilt de lucht in. Hangend aan de prop en met open cockpit wist de piloot het vliegtuig in de lucht te houden en rond te vliegen om te landen. Helaas ging het toen mis en kwam het vliegtuig met een smak op de grond waarbij het zodanig vernield werd dat aan repareren niet werd gedacht. De tweede wereldoorlog was ondertussen begonnen. De piloot bleef gelukkig ongedeerd.
Dit vliegtuig had een speciale versie van de sterkste vliegtuig zuigermotor die ooit gemaakt is in de neus staan. Deze motor was toen al 2450pk aan het einde van de oorlog was de productie versie al 3050pk. Na de oorlog is hij verder ontwikkeld tot niet minder dan 4000pk. De motor is in een tweetal vliegtuigen gebruikt die tot de snelste en sterkste toestellen uit de tweede wereldoorlog behoorden.
Sorry dat de foto maar klein is maar er bestaan kennelijk geen grotere van, ik heb ze in ieder geval niet kunnen vinden. Er is wat aan gephotoshopped om het registratie nummer weg te poetsen.

Napier Heston racer.....
Fantatisch, die oude racers..

En dit is de motor:

En voor de bouwers onder ons..

Misschien een leuk idee om eens wat toestellen te bouwen die in dit draadje
voorbij zijn gekomen. Het is nog winter....

Helemaal juist Frodo,
Wat een beest van een motor. Niet minder dan 24 cylinders in een H vorm. Een inhoud van 37 liter en 2450pk continu bij ongeveer 3800omw/min. Het gewicht van dit beest was om en nabij een ton (1000kg)!!!
Ooit in de jaren 80 heb ik in Engeland de hele procedure gezien die nodig was om deze motor te starten. Het was een koude dag ergens eind september en ik snap niet dat deze motoren in de oorlog gebruikt zijn.
Het vliegtuig (een Hawker Tempest) had de hele nacht in de hangar gestaan met een thermo deken om de motor. De olie was met een verwarmingssysteem op rond de 80°C gebracht en met een elektro pomp door de motor rond gepompt. Men vertelde mij dat dit nodig was omdat de motor anders vrijwel niet aan de gang te krijgen was. De koude (dikke) olie veroorzaakte gewoon veel te veel weerstand. Dat komt door de enorme hoeveelheid bewegende delen die in de motor zitten. Kijk maar eens naar de onderstaande opengewekte tekening.

Nadat al die hulpmiddelen waren verwijderd werd een externe voedingsbron aangesloten. Iemand stapte in de cockpit en liep een checklist af. Daarna werd de motor een aantal keren rond gedraaid met de startmotor maar zonder brandstoftoevoer en met de ontsteking uit. Na maximaal 5 keer rond te zijn gegaan moest de oliedruk een bepaald minimum hebben berijkt anders kon men niet verder gaan.
Oliedruk in orde dan de ontsteking aan en weer de motor ronddraaien met de startmotor. Na 2 of 3 keer rond te zijn gegaan werd de brandstof toevoer opengezet. Na nog een keer of twee rond te zijn gegaan begonnen de eerste plofjes hoorbaar te worden en kwamen er rookwolkjes uit de uitlaten. Helaas bleef het daarbij, de motor sloeg niet aan.
Men moest stoppen omdat anders de startmotor te heet zou worden en ook omdat de motor volgens één van de mechanichiens verzopen was.
Om dat te verhelpen moesten alle bougies uit de cilinders om schoon en droog gemaakt te worden. Dat zijn maar liefst 48 bougies! Men was daar wel even mee bezig en om te voorkomen dat de motor te veel zou afkoelen ging de thermo deken er weer omheen.
Voor de bougies er weer in konden moest de motor een aantal keren rondgedraaid worden om de overvloed aan benziene uit de cilinders te krijgen. Zelfs zonder compressie had de startmotor er een flinke kluif aan om de motor rond te krijgen.
Alle bougies er weer in en het hele ritueel begon opnieuw. Dit keer lukte het wel en ploffend, rammelen en rokend begon het beest vuur te spuwen. Na een paar minuten was alles op temperatuur en liep de motor als een naaimachine zo mooi maar wel met veel meer lawaai.
Men heeft toen een hele reeks tests gedaan met de motor en de prop en de motor heeft zeker een half uur gedraaid. Helaas begon het te donker te worden en moest men stoppen.
Er werd even flink gas gegeven en je kon de blauwe vlammen uit de uitlaten zien komen tegen de steeds donker wordende lucht. Daarna werd de brandstof toevoer afgesloten en kwam de motor rustig tot stilstand.
Ik heb daar echt staan genieten en nu baal ik dat ik toen geen filmapparatuur had. Ik heb wel een korte opname van het geluid dat de motor maakte toen men even flink op toerde. Toch verzekerde de mechanichien mij dat ze nooit boven 2/3 gas uit waren gekomen.
Het is jammer maar ik heb dat toestel daarna nooit meer gezien en ook nooit zien vliegen. Het lijkt mij prachtig om dat nog eens mee te maken. Wie weet gebeurt dat ooit nog eens.

vraagje ??????

zijn der in die 133 bladzijdes nou nog dezelfde dingen langs gekomen ?
want om ut nou zelf te onderzoeken beetje lullig
om alles door te bladeren he >??? :P :P

mvgr

armando

Ernst

dit is nu eens een prachtige uitleg zeg. :D
en..... onze nederlandse taal...

je krijgt van mij alle punten :worship:

groeten
steffe

armando zei:
vraagje ??????

zijn der in die 133 bladzijdes nou nog dezelfde dingen langs gekomen ?
want om ut nou zelf te onderzoeken beetje lullig
om alles door te bladeren he >??? :P :P

mvgr

armando
Dat is best weleens gebeurt maar dat valt degene die dat vliegtuig de eerste keer heeft geplaats direct op. Dan wordt er gewoon een volgende opgezocht. Maar als jij een vliegtuig in gedachte hebt dan moet je gewoon met de zoekfunctie de naam opzoeken. Als hij al eens is voorgekomen dan zou hij tevoorschijn moeten komen.

Overigens Frodo, heb je al een volgende opgave?

Steven, de Miles lijkt er wel op.
Maar het is geen Miles Magister.

Er ligt een Renault motor in.
Franse vliegtuigbouwer.
Jaren 30.

Een kuiken van een bepaalde roofvogel draagt dezelfde naam..

frodo zei:
Steven, helemaal goed.

Ik heb net een cnc-kitje van dit toestel binnen.
Ongeveer 90 cm span en speed 400 met vertraging of borstelloos
als aandrijving.

draadje op rc-groups

Next....

Mooi kistje!

komt er ook een bouwverslag van?

@ Steffe

Caudron C.690M
Caudron C.714 Cyclone

Dat zijn de laastste in mijne bijbel, ze lijken er wel een beetje op maar dan houd het toch op....

was dit een echt bestaant model dat Herge getekent heeft?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back