FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
OK, het is een toestel van Canadese makelaardij, gemaakt voor militaire toepassingen :D

Het (onbemande) toestel is bedoeld om vracht te vervoeren in oorlogsgebieden en kan gestart worden vanaf een rijdend voertuig, maar ook gedropt worden vanuit een vliegtuig.

Had niet verwacht dat ie zo moeilijk zou zijn, met deze info zou het wel moeten lukken denk ik!

Succes! :cool:

Ho, Ho , Ho

:x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas:

Beste kollega's van dit draadje
Ik wens je hierbij mijn beste kerstwensen ....

In deze dagen is iedereen waarschijnlijk druk aan het feesten....:bday::bday::bday::bday::bday:
(Ik kreeg zopas een tip van Mijnheer Rob, )

Daarom, laten wij even een tussendoortje door.
Vroeg of laat zal de moeilijke opgave van Rob toch gevonden worden :zon::zon::zon::zon:....

Om dit draadje weer snee te geven (zoals bij de schaatsers....)....de eerste die dit leest mag weer een plaatje lanceren voor een TUSSENDOORTJE van een vreemde kist (maar moet wel de naam weten heeee....;););))..

veeeel kerstgroeten
Steffe

ps: @ Rob: ook mijn beste kerstwensen

Laatst bewerkt:
Parafoil

Het is een SnowGoose.

Deze kan zelfstandig missies uitvoeren, zoals goederen afzetten dus landen en weer opstijgen, of propaganda folders droppen.
Bereik ongeveer 300 KM, snelheid 50 KM per uur.

Kostte wel wat zoekwerk. Er is de laatste jaren veel geexperimenteerd met dit soort parachutes.

Allen fijne dagen (gehad?) en een interessant 2008 gewenst.

Groeten
Eric

Correct Eric :thumbsup:

Het gaat hier inderdaad om een CQ-10A SnowGoose, belangrijkste details al gegeven :D Liefhebbers kunnen dit Acrobat PDF document nog eens bekijken.

cq-10a-4.jpg
SnowGooseAirLaunchReady.jpg

Length 2.90 m (9 ft 6 in)
Weight max: 635 kg (1400 lb); empty: 270 kg (600 lb)
Speed 61 km/h (38 mph)
Ceiling > 5500 m (18000 ft)
Range 300 km (160 nm) (34 kg (75 lb) payload)
Propulsion Rotax 914 piston engine; 81 kW (110 hp)
SnowGooseTwoHummers.jpg

De Goose heeft overigens ook nog een klein broertje, Sherpa, een niet aangedreven parachute systeem, waarbij het doel programmeerbaar is.

Eric is aan zet!

Uiteraard ook allemaal een fijne 2e kerstdag! :xmas::xmas::xmas:

Nieuwe opgave

Ik heb niet gezocht of deze al langs is geweest.
Maar het is wel een aparte kist! Daar houden we toch van?

26094772f07aa4452.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Terwijl ik de opgave van Eric zat te bekijken... was opeens het plaatje weg!
Een tijdje later keek ik eens of het al terug was... plaatje nog steeds weg, maar het antwoord van Roel staat er nu wél.
Merkwaardig...
Bart

@Clum: Wel eens een "bootje" van 25 kilo op je tenen gehad?:puppydogeyes:
Op het moment dat dit ding op volgoende snelheid komt, vliegt 't.

Je zegt toch ook niet tegen een PBY5 Catalina dat 't een boot is, enkel en alleen omdat ze in ruste in het water ligt?
Of tegen een PBY5A Catalina dat het een auto is, omdat ze in ruste op wielen staat?
(Bovendien: protesten dienen in schoonschrift, dun op, dik neer, met kroontjespen schriftelijk ingediend te worden bij de ballotagecommissie...)

Dus... volgende opgave:
124773bd1b427be.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is volgens mij een Sagem Sperwer (Sperwer B) met bewapening (2 spike LR raketten)

Onderstaande info van NIET bewapende versies :xmas:

800px-SPERWER_B_P1220856.jpg

<edit>
Linkje van gemaakt, plaatje is wel erg groot... Plaatje

Hier wat meer info van de versie die de Nederlandse troepen in gebruik hebben (niet bewapende versie).

Onbemand verkennings- en/of spionagevliegtuigje.
De Sperwer wordt binnen de Koninklijke Landmacht ingezet voor het verkrijgen van gevechtsinformatie en doelopsporing. Het systeem stelt grondtroepen in staat over grote afstanden informatie te verzamelen, doelen op te sporen en te bestrijden. Feitelijk is de Sperwer als onbemand vliegtuigje in Nederland de opvolger van de Northrop KD2R-5 doelsleepvliegtuigjes die werden gebruikt om doelen (surface-to-air missiles) te slepen. De Sperwer kan tot ± 80 km vanaf het grondstation (Ground Control Station Group) zijn taak verrichten.

sperwer.JPG

Behalve Nederland beschikken de krijgsmachten van Denemarken, Frankrijk, Griekenland en Zweden over de Sperwer.
Specificaties:
<table align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" height="390"> <tbody><tr> <td valign="top" width="167">brandstof
</td> <td valign="top" width="392">mengsmering
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">doelkeuze
</td> <td valign="top" width="392">indien doel is gekozen, worden coördinaten via datalink doorgegeven, waarna binnen enkele seconden doel is vernietigd
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">gewicht
</td> <td valign="top" width="392">± 300 kg
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">kruissnelheid
</td> <td valign="top" width="392">180 km per uur
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">landing
</td> <td valign="top" width="392">m.b.v. parachute en airbags
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">lengte
</td> <td valign="top" width="392">3,6 meter
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">motor
</td> <td valign="top" width="392">2-cilinder, 2-takt, 65 pk
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">operationele vlieghoogte
</td> <td valign="top" width="392">300 tot 3.000 meter
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">positiebepaling
</td> <td valign="top" width="392">m.b.v. Global Positioning System
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">sensor
</td> <td valign="top" width="392">draaibaar opgehangen in gestabiliseerde (trillingsvrije) bol, genereert warmtegevoelige of zwart/wit beelden, zowel foto als video
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">spanwijdte
</td> <td valign="top" width="392">4 meter
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">vliegbereik
</td> <td valign="top" width="392">maximaal 90 km
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">vliegduur
</td> <td valign="top" width="392">4 à 5 uur
</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="167">voortstuwing
</td> <td valign="top" width="392">duwpropeller
</td> </tr> </tbody></table> De Sperwer wordt weggeschoten met behulp van een lanceerrail op een lanceervoertuig. Via de pneumatische drukinstallatie van het lanceersysteem – een uitvergrote katapult - wordt de Sperwer met 9,5 bar de lucht ingeschoten.
De Sperwer is ingedeeld bij 101 Remotedly Piloted Vehicle-batterij (101 RPV-batterij), gelegerd op de Luitenant-kolonel Tonnetkazerne in 't Harde. De eenheid is opgericht op 1 maart 1998 en op 1 januari 2002 operationeel gesteld. 101 RPV-batterij bestaat uit vier pelotons met elk één compleet systeem en in totaal 30 operationele Sperwers. Vier reservetoestellen zijn ondergebracht bij het Opleidingscentrum Vuursteun (OCVUST).

Bron : boekje pienter

Laatst bewerkt:
Je bent niet de enige...
Ik heb het in het 'Meldt hier de schoonheidsfoutjes van het nieuwe forum'-topic al gezegd, maar (nog) geen reactie.
Nee, het had niks met de nieuwe forumsoftware te maken; het was mijn gebrek aan ervaring met Firefox. Ik had per ongeluk iets geblokkeerd. Nu heb ik gevonden hoe ik dat weer moet de-blokkeren...
Bart

Thanks Roel :D Stiekum wel even naar op zoek geweest... :oops: bleek nog niet zo eenvoudig...

Ik was al op zoek naar een waardig opvolger... Onderstaande is geen onbekende in de luchtvaartgeschiedenis, eens kijken hoe moeilijk ie is na het verwijderen van alle hints die op het toestel stonden.......... :)

Succes :xmas:

prettige_feestdagen.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back