FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lijkt het nu nog steeds op een Miles?

nietkijken2.jpg
 
Ik vind 'm wel wat weghebben van een twinbeech of beechcraft... :?
Deur zit daarvoor echter op de verkeerde plek (zou achter moeten zitten), die typische antenne kan ik ook niet plaatsen....

Moeilijke...
 
Een paar tips:

wel typische de haviland moters....
De Haviland-motoren wél, maar geen De Haviland-toestel. (sorry, ik had even over jouw post gelezen)


Verder:
Er is slechts één exemplaar van gebouwd, heeft bestaan van 1938 tot 1940.
De voorgestelde (maar nooit gebouwde) militaire uitvoering zou een intrekbaar landingsgestel hebben gekregen.
 
tgeeft me toch een gevoel dat de kist (niet de motors) van duitse origine is, ik zie hier zo wat Stuka eigenschappen in in deze kist, raar, maar waar, toch als je kijkt naar de wielkapjes, en de knik in de vleugel... :D
 
Raar maar vooral niet waar, jouw Stuka-theorie Samuel ;)

De ontwerper heeft de kunst voornamelijk geleerd van Franse en Britse vliegtuigbouwers, en is naar verluidt zelfs nooit in Duitsland geweest.
(naar verluidt, geschiedenisboekjes en ik weten het ook niet voor 100% zeker.)
 
Schiet niet echt op zo...

Een té moeilijke opgave is blijkbaar niet goed voor het draadje, of is iedereen gewoon op skivakantie? :rolleyes:


Even alles nog een keer op een rijtje:

nietkijken1.jpg


nietkijken2.jpg


nietkijken3.jpg


Geen Miles, geen Beech, geen De Haviland.
Wél De Haviland-motoren, maar geen De Haviland-toestel.

Verder:
Er is slechts één exemplaar van gebouwd, heeft bestaan van 1938 tot 1940.
De voorgestelde (maar nooit gebouwde) militaire uitvoering zou een intrekbaar landingsgestel hebben gekregen.

Bijkomende tip:
Van een Nederlandse constructeur (nu wordt het wel écht gemakkelijk ;) )
 
Bijkomende tip:
Van een Nederlandse constructeur (nu wordt het wel écht gemakkelijk ;) )
[/SIZE][/SIZE]


idd ;)

Koolhoven FK-57

De Koolhoven FK-57 was een zogenaamd tourismevliegtuig. Het was een tweemotorige 4-persoons middendekker, met Gipsy Six series II motoren van 205 pk elk, die waren voorzien van constant speed propellers. Het vliegtuig werd ontworpen voor een particulier, directeur Kok van de Shell. Het had de registratie PH-KOK.

De PH-KOK vloog voor het eerst op 20 juni 1938. Op 22 september van dat jaar vertrok het toestel vanaf Ypenburg naar Indië. Na meer dan 7000 km keerde men op de 24e vanaf Karachi terug, vanwege de toenemende politieke spanningen in Europa. Op 28 september landde het toestel weer op Ypenburg. Tot 1940 werd het toestel verder alleen gebruikt voor korte vluchten binnen Europa.

De FK-57 had een vast landingsgestel. Koolhoven bood overigens ook een militaire versie aan, met intrekbaar landingsgestel. Hij verwachtte dat deze uitvoering het toestel zeer geschikt maakte voor de voor training van piloten op meermotorige vliegtuigen. Die training had toen nog plaats op de inmiddels wel antiek te noemen Fokker F-7b/3m. Maar aangezien voor dit doel net 5 stuks Focke-Wulf 58 Weihe waren geleverd, kwam hier niets van terecht.

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de PH-KOK door de LVA gevorderd. Het toestel kreeg de code 978. Het overleefde de meidagen van 1940 niet.

Jaar :1938
Functie : tourisme- of zakenvliegtuig
Bemanning : 4
Motor : 2× De Havilland Gipsy 6 205 pk
Topsnelheid : 280 km/u op 3000 m hoogte
Bereik : 1800 km
Startgewicht : 2360 kg
Spanwijdte : 13,3 m
Lengte : 8,9 m
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top