Bijkomende tip:
Van een Nederlandse constructeur (nu wordt het wel écht gemakkelijk

)
[/SIZE][/SIZE]
idd
Koolhoven FK-57
De Koolhoven FK-57 was een zogenaamd tourismevliegtuig. Het was een tweemotorige 4-persoons middendekker, met Gipsy Six series II motoren van 205 pk elk, die waren voorzien van constant speed propellers. Het vliegtuig werd ontworpen voor een particulier, directeur Kok van de Shell. Het had de registratie PH-KOK.
De PH-KOK vloog voor het eerst op 20 juni 1938. Op 22 september van dat jaar vertrok het toestel vanaf Ypenburg naar Indië. Na meer dan 7000 km keerde men op de 24e vanaf Karachi terug, vanwege de toenemende politieke spanningen in Europa. Op 28 september landde het toestel weer op Ypenburg. Tot 1940 werd het toestel verder alleen gebruikt voor korte vluchten binnen Europa.
De FK-57 had een vast landingsgestel. Koolhoven bood overigens ook een militaire versie aan, met intrekbaar landingsgestel. Hij verwachtte dat deze uitvoering het toestel zeer geschikt maakte voor de voor training van piloten op meermotorige vliegtuigen. Die training had toen nog plaats op de inmiddels wel antiek te noemen Fokker F-7b/3m. Maar aangezien voor dit doel net 5 stuks Focke-Wulf 58 Weihe waren geleverd, kwam hier niets van terecht.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de PH-KOK door de LVA gevorderd. Het toestel kreeg de code 978. Het overleefde de meidagen van 1940 niet.
Jaar :1938
Functie : tourisme- of zakenvliegtuig
Bemanning : 4
Motor : 2× De Havilland Gipsy 6 205 pk
Topsnelheid : 280 km/u op 3000 m hoogte
Bereik : 1800 km
Startgewicht : 2360 kg
Spanwijdte : 13,3 m
Lengte : 8,9 m