FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Henri :thumbsup:

Focke Achgelis Fa 330


The Focke Achgelis Fa 330 Bachstelze (“Wagtail”) was a type of rotary-wing kite, known as a Gyroglider or Rotor Kite. They were towed behind German U-boats during World War II to allow a lookout to see farther, giving the submarines a better chance of escape in a war that was becoming increasingly dangerous to them.
 
Terug naar m'n grote liefde ... oude airliners. De registratie heb ik verwijderd, de dwaalsporen op de kaart niet. ;)

trivia43.jpg
 
TIP:
De title onder op de kaart ook effe weg halen , anders is het wel erg simpel.
Als je die in geeft bij google vind je de originele kaart met registratie I-.... als je die vervolgens googled (afb) dan kom je bij de fabrikant/type :sleepy:
 
Yep,

Op deze afbeelding zie je pas, hoe mooi ze is :D
En of, jammer dat het nooit iets geworden is met dit toestel. Het goede nieuws is: het enige gebouwde exemplaar bestaat nog steeds, in redelijke staat op het vliegveld van El Paso, wachtend op een koper (ik vrees waarschijnlijk tevergeefs).

Een leuk artikel uit 1982 verteld over pogingen om het toestel weer vliegwaardig te maken (het is uiteindelijk gebleven bij één vlucht) én geeft een uitgebreide geschiedenis van de McDonnel 119 / 220:

AVIATION HISTORY - Steve's Web Page


Groeten,
Marco
:bye:
 
Uch,

Hij heeft een heel rare naam voor een vliegtuig ;-)
Valt reuze mee, want de F-111 had helemaal geen officiele naam... "Aardvark" werd vaak gebruikt maar dan door iedereen behalve de mensen die echt met dit toestel te maken hadden! Beetje vergelijkbaar met de F-16, die heet dan wel "Fighting Falcon" maar dat zul je nooit in die kringen horen, "Viper" bijvoorbeeld wel. Zo is een F-18 "Hornet" bij de Amerikaanse marine een "Rhino", enzovoorts...

Enige uitzondering op de F-111 regel was de EF-111A variant, die had wel een officiele naam: "Raven".

In Australië (laatste jaar dat ze vliegen, daarna zullen de meesten gesloopt worden...snik) wordt de F-111 unaniem "Pig" genoemd.

Ik stap weer van mijn preekstoel... :teacher:


Groeten,
Marco
:bye:
 
Verhaal behorend bij opgave DOWA 81

Rüber machen mit der DOWA 81

Met de DOWA 81 was Dr.-Ing. Gerhard F. Wagner uit Dresden van plan om samen met zijn vrouw en drie kinderen (17, 16, en 6 jaar oud) uit de toenmalige DDR te vluchten.
Het vliegtuig heeft nooit gevlogen omdat de familie één dag voor de geplande start in hechtenis werd genomen. Zij werden veroordeeld van wegen "voorbereiding tot verboden grensoverschrijding " tot een forse vrijheidsstraf.
De familie werd uiteindelijk naar één jaar hechtenis door bemiddeling van Oostenrijkse politicus naar West-Duitsland afgeschoven.
Tijdens de gerechtelijke procedure heeft de Staatliche Luftfahrtinspektion der DDR het vliegtuig getest en voor vliegwaardig bevonden.
Gerhard F. Wagner was van plan om eerst een proefvlucht te maken zonder passagiers in de verlaten Braunkohlentagebau Nonnewitz bij Leipzig. Daarna meteen de vlucht over de toenmalige binnenduitse grens tot Hof.
Om het bouwen van het toestel geheim te houden, zijn uitsluitend
gangbare werkstoffen gebruikt.
Gedemonteerd is het langste deel 4 meter zodat transport met een gewone autoaanhanger mogelijk was. Als aandrijving dienden twee toenmalige gangbare tweetakt DDR Motors.
Één zo een MZ 250 had een vermogen van 14 kW bij 5400 omw/min.
De versnellingsbak werd verwijderd en een propeller gemonteerd. Bij één motor moest de draairichting veranderd worden zodoende draaiden de propellers tegengesteld.
De wielen van de motor werden gebruikt voor het landingstel.
Vanaf 1981 verbleef het vliegtuig in het Traditionskabinett van de Stasi.
In 1990 was het te zien op de tentoonstelling van "Flucht-Mobile" in het museum voor Deutsche Geschichte. Daarna werd het weer aan de oorspronkelijke eigenaar teruggegeven.
Vandaag staat het waarschijnlijk kleinste vliegtuig voor vijf personen in bruikleen bij het Deutschen Museum.

dowa81.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top