Verhaal behorend bij opgave DOWA 81
Rüber machen mit der DOWA 81
Met de DOWA 81 was Dr.-Ing. Gerhard F. Wagner uit Dresden van plan om samen met zijn vrouw en drie kinderen (17, 16, en 6 jaar oud) uit de toenmalige DDR te vluchten.
Het vliegtuig heeft nooit gevlogen omdat de familie één dag voor de geplande start in hechtenis werd genomen. Zij werden veroordeeld van wegen "voorbereiding tot verboden grensoverschrijding " tot een forse vrijheidsstraf.
De familie werd uiteindelijk naar één jaar hechtenis door bemiddeling van Oostenrijkse politicus naar West-Duitsland afgeschoven.
Tijdens de gerechtelijke procedure heeft de Staatliche Luftfahrtinspektion der DDR het vliegtuig getest en voor vliegwaardig bevonden.
Gerhard F. Wagner was van plan om eerst een proefvlucht te maken zonder passagiers in de verlaten Braunkohlentagebau Nonnewitz bij Leipzig. Daarna meteen de vlucht over de toenmalige binnenduitse grens tot Hof.
Om het bouwen van het toestel geheim te houden, zijn uitsluitend
gangbare werkstoffen gebruikt.
Gedemonteerd is het langste deel 4 meter zodat transport met een gewone autoaanhanger mogelijk was. Als aandrijving dienden twee toenmalige gangbare tweetakt DDR Motors.
Één zo een MZ 250 had een vermogen van 14 kW bij 5400 omw/min.
De versnellingsbak werd verwijderd en een propeller gemonteerd. Bij één motor moest de draairichting veranderd worden zodoende draaiden de propellers tegengesteld.
De wielen van de motor werden gebruikt voor het landingstel.
Vanaf 1981 verbleef het vliegtuig in het Traditionskabinett van de Stasi.
In 1990 was het te zien op de tentoonstelling van "Flucht-Mobile" in het museum voor Deutsche Geschichte. Daarna werd het weer aan de oorspronkelijke eigenaar teruggegeven.
Vandaag staat het waarschijnlijk kleinste vliegtuig voor vijf personen in bruikleen bij het Deutschen Museum.