FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is het prachtige piepkleine schiereiland met een onstuimig verleden.

034ad.jpg

De oprichter van deze vliegtuigfabriek was piloot en bestuurde het vliegtuig wat voor het eerst in Engeland een bom liet vallen.

Was wel lastig zoeken, maar de hint naar de 3 koningen gaf resultaat.
Dit was echter de foto die ik vond, bijna onherkenbaar verbouwd:
6094L.jpg

Maar het was de ongewone vorm van de vleugelstijlen (voor die tijd) die de doorslag gaf.
De latere naam (die van de stad) was "Rostock"

Max.

1927 begannen die Caspar-Werke mit der Entwicklung eines Transportflugzeuges, das neben zwei Piloten acht Fluggäste in einer geschlossenen Kabine befördern konnte. Als Antrieb diente ein BMW VIU-Motor mit einem Vierblattpropeller. Der Name Priwall leitete sich von der gleichnamigen Halbinsel ab.
Der Erstflug der C 35 fand im April 1928 statt. Im folgenden August übernahm die Lufthansa den Prototyp und taufte ihn auf den Namen Rostock. Nach Entfernung der Kabinenfenster wurde er bis zu seiner Zerstörung im Juli 1930 als Frachtflugzeug eingesetzt.

Bij nader inzien toch niet zo onherkenbaar, maar de neus/motor zit verborgen achter de piloten(?) die er net inklimmen. Of zijn het monteurs die aan de motor werken?
En het staartvlak lijkt vergroot te zijn.

Max.

Voor de kenner een makkelijke (maar dat is altijd zo ;))
60876533.jpg

En voor mij ook, want ik hoef niets weg te moffelen.

Max.

De ontwerper was trouwens ook grondlegger van de modelvliegsport in ons land.

En met die makeover werd er iets terug gebracht naar het eigenlijke ontwerp. De eerste vorm was namelijk een idee van de fabrikant. Desalniettemin had de fabrikant gelijk, want de makeover bleek nadelig voor de prestaties.

De meeuwenvleugel was een concessie aan het laagdekker ontwerp, omdat de fabrikant niets van laagdekkers moest hebben.

Ik vond 'm voor de makeover leuker.

Laatst bewerkt:
Ach,

Zal ik het dan maar zeggen? Het is een Koolhoven FK.53 Junior. Dat Henri deze aan zich voorbij liet gaan was al hint genoeg... ;)

Groeten,
Marco
:bye:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back