FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
De fabrikant heeft meerdere toestellen ontworpen en hij noemt ze allemaal ......,
gevolgd door een getal en soms in combinatie met een letter.

Ja,

Ik weet het inmiddels weer. Maar de komende dagen geen tijd voor een nieuwe opgave, en ik wil Henri niet zijn zoekwerk ontnemen! :mrgreen:

Josip zal wel trots geweest zijn... ;)

Groeten,
Marco
:bye:

Ikarus IK-2

ikarus_ik-2-m.jpg

Ikarus 451

ikarus_451-m.jpg

Ikarus 452-M

ikarus_452-m.jpg

Ach, nou zie ik het ... :hammer: ... we waren nog bezig met die jet van twee bladzijden terug. Die was ik alweer vergeten. Ik dacht dat

Er was eens een romeinse dichter die schreef een beroemd verhaal waarin twee personen worden genoemd. Het vliegtuig heeft dezelfde naam als één van deze twee personen ;)

een nieuwe opgave was waarbij je afweek van de gebruikelijke manier. Vandaar dat ik vroeg of er geen plaatje bij was. En vandaar al die anderen die ik aan het opsommen was.

De Ikarus 452-M dus!

Ja sorry hoor, effe te veel aan m'n hoofd. :rolleyes:

Deze is niet eenvoudig.
Ik ga eerst wat trefwoorden bedenken.
Dat gaat het beste tijdens het bouwen van mijn eigen (model)vliegtuig.

Er waren niet zo veel fabrikanten die een soortgelijke staartvin toegepast hebben.
Deze spinner is voor die tijd vrijwel uniek.
Waar is de motor gebleven?

Ik heb nog andere foto's gevonden en de afbeelding vervangen. (Misschien moet je de pagina even refreshen met Ctrl+F5.)

Waar de motor is gebleven weet ik niet ... is misschien ook niet bekend.

Nog een aanwijzing: de fabrikant heeft veel rechtszaken gevoerd vanwege een belangrijk patent. Vanwege de eerste wereldoorlog werd het patent door de regering vrijgegeven en daarmee was deze kwestie opgelost.

Samen met zijn broer verwierf de fabrikant wereldwijde bekendheid. Zijn broer overleed negen jaar later.

Als ik nog meer tips ga geven wordt het simpel inkoppen.

The Wright Model L, the last airplane built by the Wright Company.

Met deze laatste hint wist ik direct waar ik moest kijken.
Bij de vorige hint (patent) begon het al de dagen.
Deze keer had ik geen tijd om de zoeken.
Ik ging vanuit dat iemand anders deze kans grijpt.
Maar helaas gemiste kans.

Ach,

Uiteraard de Baade 152.

Ontwikkeld door VEB Flugzeugwerke Dresden uit de door voormalige Junkers ingenieurs in Russische gevangenschap ontwikkelde Alekseyev 150 bommenwerper. Het naar hoofdontwerper Brunolf Baade genoemde passagierstoestel had een zeer onconventioneel uiterlijk, met name de schoudervleugel en het landingsgestel vergelijkbaar met die van o.a. de B-47 maakten het een aparte verschijning.

Het eerste prototype vloog in december 1958 maar verongelukte drie maanden later tijdens de tweede vlucht. Het tweede toestel met een iets conventioneler landingsgestel (voor zover het intrekken van de hoofdwielen in de motorgondels voor straalvliegtuigen conventioneel genoemd kan worden) was succesvoller en de Oost-Duitse overheid plaatste zelfs een order voor Deutsche Lufhansa (het latere Interflug, niet te verwarren met de West-Duitse Lufthansa). Onder druk van de Soviet-Unie werd echter al het werk neergelegd en alle toestellen gesloopt.

Op de foto het eerste onfortuinlijke prototype, te herkennen aan o.a. de glazen neus voor de bommenrichter...ehhh navigator!

Groeten,
Marco
:bye:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back