FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanuit een andere hoek.
042a.jpg

Dit toestel werd in 1934 geconstrueerd en gebouwd.

Nog een plaatje omdat het zo een prachtig toestel is ;)

Met dit ontwerp had de firma het idee een veilig toestel te construeren.
De aanschafprijs moest concurrerend zijn met een serie auto.
042bk.jpg

Het toestel werd in 1969 door een fransman gekocht.
Na twee beschadigingen en vanwege ouderdom werd in 1975 het bewijs van Luchtwaardigheid ingetrokken.
In 1985 was een bewuste Guido in het verrotte en verstoffte toestel gaan zitten en besloot deze rare oldtimer te kopen.

De naam van de fabrikant opgericht in 1919 is misschien niet zo bekend, maar hij heeft wel 23 behoorlijk verschillende vliegtuigen en vier verschillend vliegtuigmotoren ontwikkeld en gebouwd.

Vliegtuigen, motoren allemaal hebben ze dezelfde naam.
Uiteraard wel een uniek nummer.

Ook dit toestel hoort in het rijtje vergeten vliegtuigen.
Maar deze vliegt uitstekend.

Knap gevonden Henri!

Maar we zijn wel op een dwaalspoor gebracht, want de naam van de fabrikant past helemaal niet IN het logo! ;)

logosdp.jpg

Max.

Het logo deed me eerst aan Salmson denken en toen kwam ik vanzelf Potez tegen ... kende ik wel, maar wist niet dat die ook motoren maakten.

Nee, geen Farman Jabiru! ;)

De bouwer van dit vliegtuig stond aan de wieg van een airline en een bekende airliner. Hij heeft ook nog een revolutionaire, maar lelijke auto gebouwd.

trivia03.jpg

Laatst bewerkt:
De auto is William B. Stout's Scarab, en het vliegtuig is (ongelofelijk maar waar) de eerste Ford Trimotor uit 1926! De foto van Henri is ongetwijfeld van de binnenkant van de alom bekende latere variant.
De auto kwam ik al tegen bij een van de eerdere zoektochten, ik geloof naar de Curtiss.

Bill Stout richtte "Stout Air Services" op, een van de voorlopers van United Airlines. http://www.uahf.org/united_history_01.asp

Max.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back