FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yep,

Ook niet moeilijk, wel altijd gezien als een van de "vergeten" types:

Image27.jpg

Groeten,
Marco
:bye:

Northrop N-23 Pioneer

The Northrop Pioneer was built as a 40-passenger commercial transport aircraft, powered by three 596kW R-957 Cyclone engines. From it was developed the C-125 Raider for the USAF, 23 of which were built with 894kW Wright R-1820-99 engines: 13 as C-125A assault transports and ten as C-125B Arctic rescue aircraft.

Inderdaad,

En van C-125's kom je dus zelden tot nooit foto's tegen...zoals:

300px-Northrop_YC-125B_Raider_USAF.jpg

Terwijl het voor naoorlogse amerikaans militaire begrippen toch een behoorlijk aparte verschijning is (ook al was het weinig succesvol).

Groeten,
Marco

Ik weet niet offie al voorbij gekomen is, maar ik kwam net de "flying barrel" tegen.

Ze waren er al vroeg bij met ducted fans. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Sven ik nodig je uit om mee te doen.
Maar dan moet je wel eerst een toestel raden.
Als je de knop zoeken gebruikt in de blauwe balk, kan je zien of het toestel al is geweest.
Voor verdere informatie kijk en lees de instructie aan het begin van dit draadje.

Dit passagiersvliegtuig was bekend onder drie verschillende namen.
Een bekende vliegtuigfabrikant heeft dit prototype ontwikkeld en gebouwd. Maar het volledige programma is overgenomen door een andere firma, kort voor de eerste testvlucht. Deze firma fuseerde met een andere firma. Onder een nieuwe firmanaam werd dit toestel in kleine aantalen geproduceerd. ;)

Moment van herkenning en even zoeken...

General Aviation GA-43.

Ontwikkeld en prototype gebouwd door de American Pilgrim divisie van Fairchild, deze werd vóór de eerste vlucht echter overgenomen door General Aviation. Productie vond niet plaats voordat General Motors, welke reeds eigenaar was van General Aviation, laatstgenoemde fuseerde met North American Aviation. Met als resultaat dat de GA-43 het eerste toestel is geproduceerd door North American.

Eén GA-43 is aan Republikeinse kant ingezet tijdens de Spaanse Burgeroorlog, vandaar mijn moment van herkenning... ;)

Ook op "floats":

000976.jpg

Groeten,
Marco

Laatst bewerkt:
HB-LAM, Passagiere vor dem Einsteigen, Flugplatz Wien

041am.jpg

Deze kist deed zijn trouwe dienst bij Swissair.
Swissair was van 1931 tot de liquidatie eind 2001 de nationale luchtvaartmaatschapij van Zwitzerland.

Marco, je weet het :thumbsup:

Een apart toestel moet ik zeggen.
Deze heeft een vreemd uiterlijk.
Of het komt door de foto.
Zeker een transporter?

Die foto komt me erg bekend voor, ik heb 'm ergens in een boek staan. Ik heb al voor mijn verzameling staan wachten tot het eruit sprong, maar nee.......:(

Als ik Marco goed begrijp is deze creatie een mislukking.
Het ziet er inderdaad lomp uit. De vliegeigenschappen zullen niet al te best zijn.
Over de sterkte van de constructie kan ik weinig zeggen.
Er is iets anders, maar wat.... het laat me niet meer los.
Maar een nachtje over slapen.

Laatst bewerkt:
Klopt als een bus...

Als ik Marco goed begrijp is deze creatie een mislukking.
Ja nogal.

Het ziet er inderdaad lomp uit. De vliegeigenschappen zullen niet al te best zijn.
Dat bleek ook zo te zijn.

Over de sterkte van de constructie kan ik weinig zeggen.
Die was marginaal, en dat is nog een understatement. Andere fabrikanten scoorde grote successen met de wijze van constructie, deze fabrikant sloeg de plank echter totaal mis.

Maar een nachtje over slapen.
Welterusten... :D

Groeten,
Marco

Het toestel is speciaal ontwikkeld voor het geval dat aluminium schaars ging worden. Gelukkig bleek dat niet het geval te zijn en bleef de schade "beperkt" tot twee crashes, (minstens) drie doden, 400 miljoen aan weggegooid geld en een aantal maanden verloren productie-capaciteit... :teacher:

Groeten,
Marco

:idea: Het heeft even geduurd ;)

Curtiss C-76 Caravan

The C-76 came about as result of an Army requirement for a transport aircraft to be constructed of mostly non-strategic materials. The C-76 was designed to meet this requirement and was of mostly wooden construction. Only about 25 of these aircraft were built before the program was canceled.

Zo zie je maar als ingenieurs gewend zijn construeren met metaal, moet je ze geen houten vliegtuig laten ontwerpen. Alle kennis was voorhanden.
Maar ontwerpers zijn eigenwijs. (Dat is maar goed ook want alleen zo worden grenzen verlegd).

De volgende ;)

042zk.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back