FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Grootvader bij dezelfde wegwijzer :p
Midden van de dertiger jaren.

wegweiser1.jpg

Johannes

Het gaat om dit type.
Niet om de militaire versie zoals op het eerste plaatje. :)
Foutje van mij. (leverd mij zeker strafpunten op ;))

Geen Voisin, wel warm. ;)

070es.jpg

Johannes

Maar als je de één hebt gevonden heb je ook de ander gevonden. :p
Het gaat om de bijnaam en het toestelnummer. :)

Johannes

....weet je wel hoeveel uren mij dit gekost heeft!!!:hammer:
mij ook, maar hier is ie:

Das berühmteste Flugzeug (August) Eulers ist die Flugmaschine Nr. 33 – der „Gelbe Hund“. Mit diesem Flugzeug wurde am 10. Juni 1912 ab Frankfurt die erste deutsche Luftpost transportiert.

Das berühmteste Flugzeug Eulers ist die Flugmaschine Nr. 33 ? der - Foto - FOCUS Online
http://august-euler-museum.de/ae-museum-05.html

En dat door het simpel ingeven van "Flugzeuggeschichte"

Laatst bewerkt:
Ha, die Max! :thumbsup:

En ik dacht dat Henri deze zoekterm gaat gebruiken... heeft het al eerder bij mij met succes gedaan.

Het is de moeite waard om de geschiedenis over Euler de lezen.

Max heb je nog een nieuwe opdracht ergens klaar liggen? ;)

Johannes

Nieuwe opgave, hopelijk is ie nog niet eerder voorbijgekomen (ik heb écht gezocht :o)
72346146.jpg

Laatst bewerkt:
Ik vind het maar een mislukt ogend toestel. :confused:
Doet me sterk denken aan de fiat multipla ook zo een ..... :-(

Johannes

Sorry forummers, vandaag vond de firma Ziggo dat ik even geen internet nodig had (sjonge, dat is afzien :neutral:)

Banner plane (reclamesleepvliegtuig) is goed, maar het is geen mengsel van twee toestellen.

Ik vind het maar een mislukt ogend toestel. :confused:
Doet me sterk denken aan de fiat multipla ook zo een ..... :-(

fiatmultipla.jpg

Hoe kun je dat nu zeggen Johannes!

Maar ik neem aan dat je de versie van de 21e eeuw bedoeld. Het is allemaal een kwestie van smaak, ik houd wel van een autobouwer die van de gebaande paden durft af te wijken. Ik vind de Multipla zeker niet lelijk. (maar mijn vrouw denkt daar héééééél anders over :rolleyes: )

Max.

Kom op, mensen, zo moeilijk is 'ie niet!
Er is er maar één van gebouwd, hier in Nederland.

Ik denk dat ik wel een hint voor jullie heb.

Skylight, als ik me goed herinner.

De Hollandair Libel

In 1957 ontwierp Hoekstra samen met J.G.Veldberg van de Nationale Luchtvaartschool (NLS) een sproeivliegtuig in opdracht van het Eerste Groningse Landbouw Sproeibedrijf, wiens vorige sproeivliegtuig gecrasht was. Dit nieuwe ontwerp kreeg daarbij de naam "Libel". In slechts zes maanden tijd werd het zweefvliegtuigachtige toestel gebouwd in de werkplaats van Hollandair rn maakte op 19 juli 1957 onder de gereserveerde registratie PH-NGX zijn eerste vlucht. Het toestel was ontworpen als landbouwsproeivliegtuig en kon door zijn zeer lange vleugel, waardoor het mogelijk was om zeer langzaam te vliegen, voorzien worden van sproeitanks met een totale inhoud van 300 liter. Ook bestond de mogelijkheid om in de romp verdelgingsmiddelen in poedervorm mee te nemen. In de cockpit, waarvan de zijkanten open waren, was slechts plaats voor één persoon.

De "Libel" was tot begin 1960 gestationeerd op Zestienhoven waar er diverse proeven mee werden gedaan. Uit deze proeven bleek dat het vliegtuig niet voldeed als sproeivliegtuig.
In februari 1960 werd de "Libel" verkocht aan het luchtreclamebedrijf Skylight, dat vanaf het vliegveld Hilversum opereerde. Het vliegtuig werd daarbij op 22 februari 1960 officieel ingeschreven in het Nederlandse register als PH-NGX op naam van J.Daams. Met de overdracht aan Skylight werd het toestel door de NLS op Zestienhoven voorzien van een deHavilland 'Gipsy Major' motor waarbij de oorspronkelijk ingebouwde Lycoming motor werd verwijderd.

Tot de zomer van 1964 werd de Hollandair "Libel" door Skylight gebruikt voor het slepen van reclamespandoeken waarvoor het toestel uitstekend geschikt was. Met een sleep bleef het toestel bij 40 km/uur nog in de lucht.
In juni 1965 belandde het toestel tijdens een storm in de bomen rond het vliegveld Hilversum, nadat het van de grond was losgeslagen. De kist werd daarbij dusdanig beschadigd dat het toestel moest worden afgeschreven en de regsitratie werd op 10 februari 1966 verwijderd uit het register.

Johannes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back