FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Monoplan Guyard

Envergure : 11.00 m Longueur : 8.00 m
Surface portante : 18.00 m²
Equipage : 1
Masse à vide : kg Masse totale : 225 kg
--------------------------------------------------------------------------------
Motorisation : 1 Anzani 5 cyl de 50 ch
Vitesse maximale : 100 km/h
 
xxxmx9.jpg
 
Burgess-Dunne
bdunne.jpg


Burgess-Dunne
Cet hydravion sans empennage aux ailes en flèche du Corps d’aviation canadien est le premier avion militaire canadien acheté pour le tout premier service aéronautique militaire nouvellement formé au Canada le 16 septembre 1914. Puisqu’il n’existe aucun aéronef au Canada à cette époque, le tout nouveau commandant du Corps d’aviation, E.L. Janney, se rend au Massachusetts où il conclut l’achat de l’avion. Il le fait transporter jusqu’au lac Champlain à partir duquel un pilote américain l’attend pour le piloter jusqu’au Canada, Janney n’étant pas encore pilote qualifié. Le Burgess-Dunne quitte le lac Champlain pour la ville de Québec (Québec) où il arrive le 29 septembre après plusieurs jours de retard. Il est par la suite envoyé outre?mer le 30 septembre à bord du S.S. Athenia.
Photo des FC
 
Brochocki BKB-1

The BKB design concept began with Stefan Brochocki’s interest in gliding in his native country of Poland in pre-war days He had become inspired by the silhouette of the Horten glider and, over time, he came to realize aspects of the Horten that could be improved upon. But it was not until 1953 that he began to put his ideas on paper in the form of a design.
In Canada, in the 1950's, Stefan belonged to various gliding clubs, in particular the Montreal Soaring Council, which flew out of Hawkesbury, Ont. near the Quebec -Ontario border, just on the edge of the Laurentian Mountains. Stefan was disappointed by the lack of suitable aircraft to fly. Many of the gliders were old and in need of repair, and there were too few of them to fill the needs of the local gliding enthusiasts. It seemed that gliding in that area was not exactly on the cutting edge of the sport. With his ideas in mind of improving on the inspirational Horten, Stefan set out to design a new glider which would suit the needs of his club.

1002.jpg
 
Mwah... die heeft stermotoren, drijvers onder de vleugels, en ronde vleugeltips, geen afgeknotte...
Ik heb nog niks gevonden dat er op lijkt.
Bart
 
OOps... ik ontdek opeens dat de Goose zijn drijvers kon opzwenken naar de vleugeltips, en dat er ook een versie is geweest met turboprops...
Grumman-Goose-turbine-full.gif


Ik weet niet of Vinze nog in de buurt is, maar wat mij betreft is-ie voor jou Jan!
Bart
 
Ik weet niet of Vinze nog in de buurt is, maar wat mij betreft is-ie voor jou Jan!
Tenzij je zogauw niks hebt, in dat geval heb ik er nog wel een...
Bart
 
ik heb hem staan als een

McKinnon G-21 Turbo Goose

maar de turbine goose reken ik ook goed


groet,


vinze
 
Misschien heeft-ie wel een aangepaste naam? Ik was de verwijzing naar antillesseaplanes kwijt, maar ben door Bart weer op het spoor gezet:

Doctored-Sea-Plane.jpg


Bart gaat verder, ik heb geen plaatjes meer...
 
Jan, telkens als ik naar iets op zoek ben dan kom ik ook andere vliegtuigen tegen die ik aardig vind om hier als opgave te plaatsen. Die sla ik dan meteen even op onder een volgnummer in mijn directory "gekke vliegtuigen" en schrijf op een papiertje het volgnummer met de naam, en ev. de naam van de site waar het vandaan komt... handig joh! Zo zit je nooit zonder...
Bart
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top