FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Spitfire.jpg


Hij is het niet, maar ik zit wel in de buurt...

(Spitfire trainer)
 
Het is inderdaad een beetje lastige foto dus hier een andere foto. Deze is van een ander vliegtuig en van een andere hoek. Het type is wel recies de zelfde als de eerste foto.
Het is geen P51 Mustang en ook de Spitfire is fout. Ergens zijn jullie wel een heel klein beetje warm maar niet meer dan dat.

misteryaircraft9avh7.jpg
 
geen spitfire trainer maar mischien een spiteful trainer?

in iedergeval , een spitfire met een gehele bubble canopy is dacht ik een spiteful of seafire ???
 
oeps, foutje als hij al geweest is
Maar ik was hem nog niet tegen gekomen sins ik het draadtje volg , sorry :oops:

Dan maar een andere een niet te moeilijke lijkt me . Volgens de zoek functie is hij nog niet genoemd op het forum
Voor zover ik weet vliegen er van dit type maar 2 rond in europa
laIMG_2205.JPG
 
Het is inderdaad een MD 600 Notar en wel een speciale deze (N511VA) heeft meegedaan in de James Bond film "die another day"
is nu eigendom van een Nederlander die in Belgie woont

Hughes 630 is voor mij een onbekende (het lijkte me dezelfde als de MD600) maar MD heeft het patent op het Notar systeem)
Misschien heeft Hughes een paar heli's afgebouwd toen de productie van McDonnell Douglas stil kwam te liggen en voor het MD werd ?????
of het zijn misschien in elkaar gevloeide bedrijven.

[web:ced28670f8]http://avia.russian.ee/helicopters_eng/mcdonnel-630.php[/web:ced28670f8]
 
Het vliegtuig wat ik als opgave heb gegeven is dus gevonden, het is inderdaad de Fiat G59-4B.
Met de P51 en de Spitfire waren jullie een beetje warm omdat deze kisten dezelfde motor hadden, de Rolls Roys Merlin. Het proto type van de G59 had net als de P51 eerst de Allison motor.
Ook de Macchi was een beetje warm omdat deze ook uit Italië komt.
De Fiat G59 was een bijzonder vliegtuig omdat het het laatste gevechtsvliegtuig ter wereld was met zuigermotor. Het vliegtuig is NA de tweede wereld oorlog ontwikkeld uit de Fiat G55. De eertse vliegtuigen van dit type werden pas in 1951 in gebruik genomen en hebben tot 1965 dienst gedaan. Behalve Italie heeft ook Sirië er een flink aantal gehad.
De 4B was de tweezits versie waar er de meer van zijn gemaakt dan van de eenzits versie. Het was een aanvals en verkenningsvliegtuig dat vrij veel "geleend" had van de P51 en de Spitfire.
Er vliegen nog slechts enkele kisten van dit type. De laatste foto, die met die panterprint (geen tigerprint want dat zijn strepen), vliegt rond in Australië en is privé eigendom. Dit kleurschema is overigens wel een origineel schema wat de Italianen gebruiken voor hun vliegtuigen die in de Afrikaanse woestijnen vlogen, zoals de Macchi. Of de Fiat G59 ooit in deze kleuren is gepoten weet ik niet, ik denk van niet want na de tweede wereldoorlog had Italië geen kolonie meer in Afrika.
 
mys131.jpg


Bijzonder aan dit toestel is dat hij een dubbele aandrijving (zuigermotor & primitieve straalmotor) heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top