Het vliegtuig wat ik als opgave heb gegeven is dus gevonden, het is inderdaad de Fiat G59-4B.
Met de P51 en de Spitfire waren jullie een beetje warm omdat deze kisten dezelfde motor hadden, de Rolls Roys Merlin. Het proto type van de G59 had net als de P51 eerst de Allison motor.
Ook de Macchi was een beetje warm omdat deze ook uit Italië komt.
De Fiat G59 was een bijzonder vliegtuig omdat het het laatste gevechtsvliegtuig ter wereld was met zuigermotor. Het vliegtuig is NA de tweede wereld oorlog ontwikkeld uit de Fiat G55. De eertse vliegtuigen van dit type werden pas in 1951 in gebruik genomen en hebben tot 1965 dienst gedaan. Behalve Italie heeft ook Sirië er een flink aantal gehad.
De 4B was de tweezits versie waar er de meer van zijn gemaakt dan van de eenzits versie. Het was een aanvals en verkenningsvliegtuig dat vrij veel "geleend" had van de P51 en de Spitfire.
Er vliegen nog slechts enkele kisten van dit type. De laatste foto, die met die panterprint (geen tigerprint want dat zijn strepen), vliegt rond in Australië en is privé eigendom. Dit kleurschema is overigens wel een origineel schema wat de Italianen gebruiken voor hun vliegtuigen die in de Afrikaanse woestijnen vlogen, zoals de Macchi. Of de Fiat G59 ooit in deze kleuren is gepoten weet ik niet, ik denk van niet want na de tweede wereldoorlog had Italië geen kolonie meer in Afrika.