FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ugh,

Je hebt daar wel lang over gedaan ;)
Jajajaja :-D

Ik zal het tempo even verhogen, deze mag geen probleem zijn:

Image23.jpg

Groeten,
Marco
:bye:

Rogožarski IK-3 :o

Ik had net een grote mond over het tempo van Crouze.
Nu moet ik wel laten zien dat het sneller kan ;)

Da's een Moisant bi-plane, het eerste geheel metalen (aluminium) vliegtuig ontworpen en gebouwd in 1909 door John B. Moisant ... wat ik er over vinden kan is dat het voor geen meter vloog (te weinig lift van de vleugels) ....

Ja dat is goed :thumbsup:

Een vliegtuigbouwer met vooruitziende blik.
Aerodynamisch gezien is het ontwerp een blunder, maar bouwtechnisch niet slecht.

035ajd.jpg

John Moisant (at right) was an American pioneer aviator who built the first all-metal construction plane and was first to fly a passenger across the English Channel.

John Moisant was born in Illonois to French Canadian parents. They moved to El Salvador where the family fortune was created growing sugar cane. Upon a request from the Nicaraguan president to investigate airplanes, Moisant went to an airshow in France, where he took flying lessons from Louis Blériot. He won a number of aviation races and contests. He designed, built and flew the first metal aircraft, an experimental aluminium plane, in 1909.

Dirk,
Moisant bi-plane?
Ik mis nog wat :confused:
Hiermee kom je niet weg!
Graag de volledige benaming van dit toestel :mrgreen:

Dirk,
Moisant bi-plane?
Ik mis nog wat :confused:
Hiermee kom je niet weg!
Graag de volledige benaming van dit toestel :mrgreen:

erg veel "feitjes" zijn er niet te googelen over dit stukje blik ...

De één noemt het een "bi-plane" en de ander een "monoplane" en het schijnt nog een naam gehad te hebben ook "L'Ecrevisse" (rivierkreeft) ... aandrijving een Gnôme 50 PK rotatie motor ... alle blik bij elkaar woog (leeg volgens zegge) 550 Engelse ponden wat 250 kg is ... vleugel oppervlak 29 sq.yards = 25 m² ...

Maar hoe vaak en hoe ver het gevlogen heeft ??? en wat er verder mee gebeurt is .... ???

Ja, zo werd die genoemd vanwege zijn uiterlijk "L'Ecrevisse" (rivierkreeft)

Ik ben benieuwd naar de volgende.

Vond dit nog op eenin Google gecached forum:

According to Opdyke, it is reported to have made several short flights, but had a tendency to turn over on the ground. It was painted red and called L'Ecrevisse.
He built a second with some of the same parts (fuselage and undercarriage?) but more conventional wings, that was not much better. Don't know if this had metal wings.

Dirk, je bent soms verrassend snel met het juiste antwoord.
Maar met plaatsen van een nieuwe opdracht is het maar afwachten.

Ik heb nog "iets" kunnen vinden met een verhaal erachter ... wordt wel steeds moeilijker iets origineels te vinden ...
lang-terug.jpg

Graag met het hele verhaal erbij ... ;-)

Laatst bewerkt:
Vickers REP monoplane No. 1

vickersrepmonoplane00.jpg

Oorspronkelijk zou Douglas Mawson als eerste piloot over de zuidpool vliegen. Maar al bij de eerste testvlucht in Australië vloog de luchtvaartpionier en avonturier het toestel in puin.
De avond voor deze crash heeft Mawson nog uitbundig feest gevierd. Dat is niet slim als je de volgende dag moet vliegen.
Het vliegtuig werd op wens van Mawson toch nog naar Antarctica vervoerd. Hij wou het toestel met skies eronder als trekker gebruiken voor zijn slee. Maar door de extreme temperaturen bezweek de motor. Nadat Mawson in 1929 tijdens zijn tweejarige expeditie oponthoud in het eeuwige ijs nog een keer naar het wrak was teruggekeerd gaf hij in 1931 definitief op. In 1975 werd het wrak nog eens gezien bijna volledig ingesloten door het ijs.
Bij een historische lage waterstand bij Cape Denison werd een deel van het wrak zichtbaar. Een timmerman heeft bij toeval tijdens een wandeling deze onderdelen gevonden. Deze gevonden delen waren vrijwel zeker rompdelen van de Vickers. In Australie worden deze delen nu onderzocht.

Da's weer goed :( ... ontworpen in Frankrijk door de Fransman Robert Esnault-Pelterie (vandaar REP of R.E.P.) en gebouwd in Engeland door Vickers als eerste vliegtuig van deze firma (Vickers bestond al sinds 1828 ) ...

Per toeval meteen de juiste trefwoorden gekozen.
Het is een airplane, kan niet missen.
Ik keek naar het onderstel, hm... heeft iets van vickers
Welk jaar zal het zijn? gokje... 1912.

Dus Google afbeeldingen: airplane vickers 1912

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back