FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die vlag op de staart, welke kleuren zijn dat? Is het een Zuid-Amerikaans land???

De vlag op de staart is trouwens niet van het land zelf, maar van het land waar ze toendertijd, na WWII, waren ingelijfd. Hun eigen vlag ziet er heel anders uit.
Heb je nu een beter idee in welke hoek je het zoeken moet?

Nog een (slechte) foto van de kist in de landing:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als eerst keek ik op de site van:
Vintage Sailplane Association (VSA)
Ilindenka (The only Macedonian Sailplane)

Het openen lukte niet dus heb ik niet verder gezocht.
Ik heb niet de moeite genomen om ilindenka te googlen.

Dit toestel ilindenka miste nog in mijn zwever verzameling.
Bedankt dingetje :thumbsup:

Door mijn verhuizing heb ik voorlopig geen tijd om mee te doen.
Ik kijk wel af en toe mee ;)

Johannes

Key heeft 'm goed, die site kende ik trouwens niet.

Voor wat betreft die oude link die niet meer werkte (hij staat o.a. ook op Classic Sailplanes), daarvoor ga je naar de Wayback Machine en daar vind je 'm nog:

http://web.archive.org/web/<wbr>20040609191920/www.mbaero.com.<wbr>mk/SLIKI.htm

Je moet soms geduld hebben want de wayback machine draait niet op de meest moderne hardware.

Ik kwam deze zwever trouwens ook puur toevallig tegen, juist omdat het een 'broken link' was ben ik verder gaan spitten. Beetje gemeen misschien ;-)

Die Ilindenka has trouwens best goede prestaties voor die tijd (1955) met een glijgetal van 1:36. Qua uiterlijk had ie wel iets weg van de Libelle Glasflügel, maar itt tot de Glasflügel die (zoals de naam al doet vermoeden) helemaal uit composiet materiaal was opgebouwd, was dit Macedonische ontwerp nog helemaal klassiek opgebouwd in hout.

Hier nog wat foto's:

http://yu-sailplanes.proboards.com/index.cgi?board=moderne&action=display&thread=11

Laatst bewerkt:
Als je dit dan weer ziet, wat maken ze tegenwoordig toch een aartslelijke vliegtuigen.....
Met auto's is het al net zo.....

Dit was een prototype, en dat is het ook gebleven ,er is er daarna nog een gevolgd maar ze zijn nooit in produktie gegaan.
Deze fabriek heeft tijdens WO 2 wel veel bekende vliegtuigen in licentie gebouwd .

Iedereen met verlof?
of is het echt zo moeielijk.
Het zijn trouwens onder andere hurircans die gebouwd en hersteld werden door de fabriek

Joh, ik ben alle britse vliegtuigbouwers die ik op wikipedia doorgelopen, en ik heb niets gevonden. Misschien nog een hint? Het is toch geen monospar he?

Aan de motorgondels te zien zou ik zeggen dat het iets van De Haviland is, Engels dus, geen idee welke (nog)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back