FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe dan ook, ik vind het een leerzaam en enorm boeiend draadje!
Binnen één jaar heb ik in dit draadje meer over vliegtuigen geleerd dan al de jaren ervoor.

Johannes

Ja ja ... moest even zoeken, hoor!

trivia17.jpg

Het was één van de eerste vliegtuigen die in staat was om enkele passagiers mee omhoog te nemen.

Laatst bewerkt:
Kende jij dit toestel max?
Nee, dit was een voorbeeld van puur geluk. Ik meende franse uniformen te herkennen ( aan de vorm van de petten), en tikte op Google in: "Leveque avion". Waarom juist dat woord weet ik eigenlijk niet eens, maar tot mijn stomme verbazing kwam op de eerste pagina resultaten een Breguet voor die erg op de opgave van Henri leek, maar dat was een watervliegtuig met ster- of rotatiemotor. Toen ben ik op "Breguet" gaan zoeken, en voila!:o:D

Laatst bewerkt:
Overigens had dit toestel wel een bijzondere vleugelbevestiging. Er was geen poging gedaan om er een starre constructie van te maken, maar in plaats daarvan scharniert de vleugel aan de verticale struts, en komen de spandraden pas strak als de vleugel lift krijgt. De romp hangt dan letterlijk aan de spandraden.

Doet me denken aan een Frans zelfbouwtoestel met een caravan-interieur... maar die had gewoon een stabilo, niet zo'n pou-du-ciel geometrie...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back