FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is de IAe.33 Pulqui II. Zie verder hier: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2002/06/stuff_eng_profile_pulqui.htm

profile_pulqui_02.jpg

profile_pulqui_05.jpg

Ik moet nog even een nieuwe foto zoeken, ik heb er al één in gedachten maar daar moet ik nog een goed bruikbare foto bij zoeken.
Even geduld a.u.b.

??? Kan ik niks van terugvinden op het Net.
Heb je een leuke URL voor ons?

Niek kennende kan hij dat ook even uit zijn duim hebben gezogen om ons te neppen ;)

Nee, ik nep niemand! En nee, het is geen Fokker vliegtuig.
Dit is een bestaand vliegtuig dat heel af en toe nog steeds vliegt en er bestaat er nog slechts 1 van. Het waren er oorspronkelijk 4 met de nummers 1, 2, 3 en 4.
Dit vliegtuig is opgebouwd van de overgebleven delen van de kisten nummer 3 en 4 waarbij de meeste bruikbare delen van de nummer 4 kwamen dus heeft men deze kist het nummer 4 gegeven.
Twee kleine details: Oorspronkelijk bouwjaar 1922/1923, gerestaureerd 1955/1956. Motor: 398cc, 2 cylinder, 3pk!!!!!!!

English Electric Wren motorglider

The ultra light motor glider was designed by Bill Manning, English Electric's aircraft designer. Serialled J6973 the first of three Wren's flew from Ashton Park, near Preston, England, on April 5, 1923. After a restoration in the mid-fifties G-EBNV was handed over to The Shuttleworth Collection on September 15, 1957.

5713L.jpg

bdoets zei:
Het registratienummer?
4 ????

bart
wat heb ik geschreven.....:lol:

bart....
je kan toch het registratie nr zien.....
effe googelen.....

ernst is voor 100 % juist.....
:wink: :wink: :wink:
ps: een tip.......... 3 pk = pi kW....... 8O 8O 8O

steffe

Mijn eerste idee is, Horten natuurlijk.
Maar die richtingsroeren zijn on-Horteriaans...

Het is inderdaad de E.E. Wren. Een prachtig voorbeeld van een ultralight uit de jaren twintig! Toen al was men bezig om een vliegtuig te bouwen dat met zo min mogelijk brandstof een zo groot mogelijk afstand moest afleggen. Dit type won die wedstrijd in 1923 in Lympne in Engeland.
Dit toestel is dus gerestaureerd in de vijftiger jaren waarbij onderdelen van de twee overgebleven toestellen zijn gebruikt. Toen de kist weer vliegklaar was in 1955 is men nog bijna een jaar bezig geweest voordat het echt de lucht in ging. De motor leverde gewoon niet voldoende vermogen. Pas toen een ouwe rot in het motor vak de motor onder handen had genomen kreeg men er voldoende vermogen uit om heel voorzichtig en met een kleine lichte piloot in de "cockpit" de kist echt in de lucht te krijgen. De grootste hoogte die men er toen ooit mee heeft kunnen berijken is ongeveer 1800 voet (550m). Om daar te komen had men ruim een half uur nodig! :roll:
Nu "lanceert" men het toestel met een stevig stuk elastiek zoals wij ook modelzwevers lanceren. Het is een appart iets om een aantal mannen een rol elastiek op de baan te zien neerleggen. Met een autootje wordt het elastiek gespannen en aan een haak van het vliegtuig vast gemaakt. Dan wordt de motor gestart, gewoon met de hand net als een modelmotor een flinke zwieper aan de prop en na een paar plofjes begint de motor zacht te pruttelen. Alles contoleren en langzaam vol gas zetten. Oliedruk ok? Temperatuur ok? Brandstof voldoende? met de motor volgas wordt de borging van het elestiek losgetrokken en vrij langzaam begint het vliegtuig vaart te maken. Na enkele tientalle meters wordt de "vliegsnelheid" al berijkt en komt het vliegtuig los. De vlieger stijgt op tot ongeveer 1 á 2 meter en vliegt tot net over de helft van de baan. Dan gaat het gas weer dicht en land het vliegtuig voorzichtig. Dat was de "vlucht".
Men is verschrikkelijk voorzichtig met dit unieke vliegtuig en alleen onder de meest uitmuntende omstandigheden probeert men nog wel eens om er hoger mee te komen en een echt circuit te vliegen. Helaas heb ik dat nooit meegemaakt maar ook die hopjes over de baan zijn al leuk om te zien. Het bewijst dat het oude beestje nog steeds echt kan vliegen en dat zelfs nog mag ook.
Als je zelf dit vliegtuig en meerdere zoals deze wilt zien moet je eens naar Old Warden gaan. Op het vliegveldje daar staat de Shuttleworth collection in een aantal hangars. Unieke vliegtuigen met elk hun eigen verhaal en zo goed als allemaal in vliegklare conditie! Slechts enkele MOGEN niet meer vliegen maar zouden dat nog wel kunnen. Er zijn ook nog enkele die NOG niet kunnen vliegen maar die zullen in de loop van de tijd ook gerestaureerd worden om uiteindelijk weer te kunnen en mogen vliegen.

steffe zei:
ps: een tip.......... 3 pk = pi kW....... 8O 8O 8O

steffe

Volgens mij is 3pk gelijk aan 2,237099615KW! 8)
Ik gebruik nog vaak de pk en zeker in dit soort gevallen waar, volgens mij dan, de KW gewoon niet bij hoort :roll:.
Als je in die tijd bij een motor technicus aan zou komen met "Die motor is slechts 2,237099615KW. Is dat wel voldoende"? Je zou weggestuurd worden met de opdracht om je mond met motorolie te gaan spoelen want het motor vermogen druk je uit in pk's! :roll:

Ernst Grundmann zei:
quote="steffe"]ps: een tip.......... 3 pk = pi kW....... 8O 8O 8O
steffe

Volghens mij is 3pk gelijk aan 2,237099615KW! 8)
[/quote]

oeps.....:oops: :oops: :oops:
Ernst......je hebt gelijk....8O 8O 8O
ik heb een foutje gemaakt met mijn rekentoestel
1 pk = 735,49 Watt

ik heb de fout gezien....
de toets van PI (op mijn rekentoestelletje) staat naast de toets van =
tja....dikke vingertjes en kleine toetsen op het rekentoestelletje....
...of een leesbrilletje kopen..... :wink: :wink: :wink:
............

groeten
steffe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back