FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Hoi ,
Baggeraar is iederen weer te snel af.... aan u de keuze voor een nieuw "vraagteken".
Instrument:
The FDAI (Flight Director Attitude Indicator) or "8-ball" is one of the most important instruments in the spacecraft. Designers had originally intended to give the crew three separate displays to show their attitude; one each for roll, pitch and yaw. Being pilots, the crews quickly threw out the three displays for a development of the artificial horizon familiar from aircraft instrument panels.]
[In an aircraft, the Earth's horizon provides an obvious reference against which the artificial horizon displays attitude. In a spacecraft, such an obvious reference may not exist so the inertial platform at the centre of the IMU (Inertial Measurement Unit) provides one - a reference that is constant relative to the stars, known as an 'inertial' reference. The basic function of the FDAI is to display the spacecraft's attitude with respect to the orientation of this platform. Pitch and yaw can be read off the ball directly; roll is shown by a pointer around the edge of the 8-ball. Three meters around the display show the rate of rotation around the three axes. Three additional orange needles in front of the ball graphically display the difference between the current and desired attitude of the spacecraft.]
[At its simplest therefore, the platform, displays and spacecraft attitude control are all fully inertial, in that they work relative to orientations that are constant with respect to the stars, even as the Earth or Moon slides by beneath. However, this is not always the most useful arrangement.]
M.vr.grt., Max
 
Hier gaat het om een stukken eenvoudiger meet instrument.
Niet minder belangrijk, je kan er mijlen ver mee komen.
Geheel mechanisch, dus onafhankelijk van batterijen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch geen logger he? Zit onder de waterlijn... (Kan ook het inwendige van een "vierkante-gaten boor" zijn, jazeker die bestaan...:lol:)
M.vr.grt., Max
 
Laatst bewerkt:
Hangt i.i.g. een "Patent" aan... Werd niet perse op logge boten gebruikt, wel minder op de binnenvaart denk ik. Ik zeg het nog niet, onze mede geinteresseerden zijn nog bezig hoop ik.
M.vr.grt., Max
 
Een sleeplog.

De vin is verbonden met een 30 meter ( 100 feet) lange lijn, langer indien de vaart meer dan 10 kn. bedraagt, aan de as van het telwerk. De vin wordt door middel van de lijn achter het schip gesleept.

sleeplog.jpg


Johannes
 
Een sleeplog.
Correct.
Deze lijn is niet zo lang en heeft door het gewicht ook een juiste waarde tot zeker 12 knoop gehad.
De zee was echter te ruig om achterom te gaan zitten kijken of er eventueel een vin boven water te zien was.
full
full


Bovenstaand model is gebruikt op een zeilboot van 26 voet.(korte diepe kiel met spade-balansroer.)
Oplettende lezertjes zullen wellicht verontrust denken 26 voet en 12 knopen?????
Klopt de rompsnelheid was ca 6 knoop.
Dat was een hele aparte ervaring (levensgevaarlijk, achteraf)
Vreselijk hard werken om maar niet te "ontsporen" en dwars te vallen, al surfend op de golven in een zee met windkracht 7 voor Calais.
De 2 platen met sleufgaten zaten op het dek, voor snelkoppeling montage.
De log werd aan de loefzijde geplaatst om buiten het kielzog te blijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwe opgave

Dit instrument wordt gebruikt om metingen te verrichten.
Deze metingen worden hoe kan het ook anders in een computer gestopt en met een speciaal stuk software de uitkomsten analyseert.
Deze ontwikkeling volg ik al heel lang en ben erg benieuwd wat de bevindingen zijn. Theorie en praktijk zijn twee verschillende dinge.

Mijn vraag is, wat wordt hier onderzocht en hoe heet het meetinstrument.
instrument003.jpg


Johannes
 
Hoi Ariel,
Zou kunnen gaan om de aangroei van ijs op de vleugels te meten, k'denk zelf van niet. Blijft over een apparaat om "lift" en "stall" karakteristieken in verhouding tot de "slat" te meten gedurende de vlucht.
M.vr.grt., Max
 
Hm,... wat moet ik daar op zeggen.
Nee, het gaat hier om een veelbelovende vinding die getest wordt.

Johannes
 
Geloof niet dat dit aparaat de lucht in gaat. Daar is het niet "glad" genoeg voor. Missichien worden we voor de gek gehouden en is het een hulpmiddel om een raam open te zetten...
 
Hier wordt niemand voor de gek gehouden, het is bloedserieus. :rolleyes:
Een hint, in de autoracesport wordt deze truc al lang toegepast.
Het is ook een uitvinding van een beroemde coureur. :p

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Baggeraar, geen rook.
Wel wordt de luchtstroom gemeten. ;)
Indien de onderzoeksresultaten aan de verwachtingen voldoen, zullen toekomstige vliegtuigen (vooral zwevers) op bepaalde plaatsen verrassend anders uitzien. :p

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
The gauge measures the difference in pressure at two points on a probe at the nose of the wing. Angle Of Attack Gauge
M.vr.grt, Max
 
Back
Top