FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Nee,..helaas.
Mij verbaast het dat nog niemand heeft gezien wat gemeten wordt.
Kijk maar naar een racewagen, en je vraagt je af welke gek aan de aerodynamica heeft gesleuteld.
Als je de naam van die gek weet vind je de oplossing!

Johannes

Hint

De uitvinder, coureur van deze …….... werd door de concurrenten uitgelachen toen ze zijn racewagen zagen. Het lachen van de concurrentie verstomde direct naar de eerstvolgende race. Het gevolg was dat de windtunnels overuren draaiden want het geheim moest worden ontrafelt. Inmiddels is in de autoracerij deze vinding standaard onderdeel van de aerodynamische configuratie. :D

Deze uitvinding werd vernoemd naar de coureur. ;)

Nog een hint

Het verhaal over de autoracerij is bedoeld als hint en voor de aerodynamicus een absoluut must betreffende algemene aerodynamische kennis. ;)

In de opgave wordt onderzocht of deze uitvinding bij zweefvliegtuigen voor een ander doel kan worden gebruikt. Ik durf geen voorspellingen te doen maar ik verwacht toch dat een keer een zwever uit de fabriek rolt met deze uitvinding. :cool:
Concurrenten zullen bij het zien van dit vliegtuig zeker niet lachen want ze weten inmiddels wel beter. :)

Johannes

Gurney Flap?
""
At the trailing edge, the airflow immediately beneath the wing rolls into a small anti-clockwise vortex behind the Gurney.(dit wordt dus gemeten, hier bij een autospoiler ondersteboven weergegeven) Immediately above this, a second small vortex, rotating in the opposite direction, is formed by the airflow traveling above the wing as it passes over the gurney's lip. together these two vortices form a small separation bubble - a rotating mass of air removed from the main flow - which is somewhat taller overall than the gurney itself.
In clearing this separation bubble, the airflow's vertical deflection is increased and hence downforce increases. Additionally, separation of airflow from the wing's lower surface is postponed, allowing a higher angle of attack to be used before stall, which further enhances the wing's effectiveness.
gurneyflapsketch.jpg

""
M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
hallo ariel

dat is een mooie uitvinding zeg......:D:D:D:D:D

ps
een voorstel voor u
mischien zou u een draadje kunnen lanceren met de vraag of er al kollega's zijn die zoiets toegepast hebben op hun model zweefvliegtuigen ?

steffe

@max
ik denk dat je juist bent.....:cool::cool::cool:

groeten
een prettig weekend vanuit een bewolkt vlaanderen

steffe

Miniklappen

Ziel der Versuche ist es, Daten zu sammeln, mit deren Hilfe sich abschätzen lässt, ob Miniklappen zur Steuerung eines Flugzeuges geeignet sind und wenn ja, wie groß sie dafür sein müssten, wo die optimale Scharnierlinie liegt und wie viel Widerstand sie erzeugen. Dazu sollte der Einfluss der Miniklappen auf die Druckverteilung am Profil im Flug gemessen werden. Der Widerstand sollte durch Messung des Profilnachlaufs erfasst werden.

Miniklappen

Helimax jij mag de volgende opdracht plaatsen. :D

Johannes

Ziehier

Hoi:),
Dit instrument werd gebruikt bij vestiging van records, die nog steeds staan. Plaatje is klein maar voldoende duidelijk.

90341513.jpg

M.vr.grt., Max

Geloof niet dat deze Machmeter door Chuck Yeager gebruikt is. Daar loop de schaal te ver voor door, tot Mach 7. Chuck was al blij dat hij Mach 1 passeerde.

Heb eigenlijk geen idee hoe snel een modern vliegtuig kan vliegen, maar tot Mach 7 lijkt me wel erg veel.

Misschien iets uit de ruimtevaart of rakettechniek???

Hoi NPS,
Je zit er boven op, Chuck was iets eerder in de tijd, 15 is een cruciaal getal....;). Beroemd instituut, beginnend met letters N... heeft er zijn tanden op stuk gebeten, waar het vloog was het "very 8)". X-factor heeft de hoofdrol.
M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
Prima NPS,
NASA is goed, maar voor de landingen, denk aan X en (2x7,5) ...:p . Inside information: Getal 7 bleek trouwens te laag ingeschat, onder bepaalde omstandigheden kwamen ze daar ver boven:!:
M.vr.grt., Max

Dat wordt een nieuwe opgave maken!

Daarvoor heb ik wel een idee, maar moet daarvoor iets diep van onder het stof opgraven en fotograferen. Dat wordt morgen...

In 1955 namen piloten de X-15 mee tot 107 kilometer boven het aardoppervlak en bereikten een snelheid van meer dan Mach 7. Dit was een wereldrecord voor een vliegtuig met vleugels. De 'ruimte' begint namelijk op 75 kilometer en dus werden de piloten tot astronauten benoemd.

Johannes

Back