FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Dan bewaar ik de opgave voor een volgende keer. Ging er even van uit dat je het antoord goed rekende door je reactie met "Prima".

Hoi
@NPS: was ook prima miste alleen x-15 nog
@Ariel: is juist
x15panellarge.jpg

Beide goed dus . Maar wie gaat het volgende ? opgeven...Ik denk NPS, was toch de eerste.
M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
x-15 speedometer

Hoi allen ,
Dan is het aan NPS , hij was wel de eerste :D.
Leuke van die speedometer is dat onder Mach 1 dat ding verschrikkelijk onnauwkeurig was. De piloot moest letterlijk schatten:confused: hoe snel hij nog ging bij de landing....

M.vr.grt., Max

N.P.S.
Jij mag de volgende opgave plaatsen. :D
Ik heb ooit een boek gelezen over het X-15 programma.
Het was en geweldig boek met prachtige geschreven verhalen over de testpiloten.
Alle technische problemen die ze hebben ondervonden werden uitvoerig en begrijpelijk beschreven.

Johannes

N.P.S.
Ik heb ooit een boek gelezen over het X-15 programma.
Het was en geweldig boek met prachtige geschreven verhalen over de testpiloten.
Alle technische problemen die ze hebben ondervonden werden uitvoerig en begrijpelijk beschreven.

Johannes

johannes

dit doet mij denken aan.....
juist?????

steffe

3TJmsD3delkT3ghF25C6

Even flink gezocht en stof weggeblazen. Hier komt de nieuwe opgave.

Het gaat om een communicatie-apparaat in zijn oervorm.

Ik denk dat dit apparaat rond de zestiger jaren van de vorige eeuw is geproduceerd door Philips. De afmetingen zijn ongeveer 22 x 22 x 12 cm.

Het apparaat was mobiel omdat er een draagbeugel aan zat. Een betere uitdrukking is transportabel. Gevuld met vele monocellen woog het als dieplood...

Het is een prachtig voorbeeld van montage met conventionele onderdelen.

Nadat de miniaturisering had toegeslagen en de grootte was gereduceerd tot een luciferdoosje (en soms nog kleiner) is dit apparaat jarenlang enorm populair geweest. Nu zullen er weinig particuliere gebruikers van dit apparaat meer meer zijn.

Een beetje in de communicatie ingewijde moet aan de hand van de omschrijving weten om wat voor apparaat het gaat.

Om het nog iets duidelijker te maken de onderstaande foto's.

De voorzijde van het apparaat is bewust buiten beeld gehouden. Anders wordt het misschien te makkelijk...

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi ,
Dat randje, met die trapjes, op de bovenste foto komt me bekend voor, daar haal je zo je handen aan open... Design is misschien van 1950-1956
M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
Inderdaad, met dit apparaat werd niet gesproken. Wel had het een, wat we nu een vorm van binaire output zouden noemen.

Dat "trappetje" zijn vijf ongeveer 1 cm brede contactpunten. In die tijd was alles degelijk.

Laatst bewerkt:
heeft de sponsor van PSV hier iets mee te maken?

psv-eindhoven-logo.jpg

een gokje....
communicatie voor de 144 Mc band ?????

steffe

Laatst bewerkt:
Het apparaat komt van Philips. Dat stond al in het eerste bericht. Nee, het is niet voor communicatie op de 144 MHz band. Je bent hiermee wel een beetje warm. Het apparaat werkte op een veel lagere frequentie.

Jarenlang ben ik met zo'n apparaat "verbonden" geweest. Zette geen stap buiten welke deur dan ook zonder het bij me te hebben. In de auto lagen altijd reserve-batterijen. Gelukkig waren die dingen toen al een flink stuk kleiner.

En nee, het is geen prototype van een enkelband...

Laatst bewerkt:
Ja, het is een semafoon, en wel van het eerste type dat beschikbaar kwam. Het apparaat kon zeven codes ontvangen en weergeven. Daarvoor waren drie lampjes aanwezig voor de waarden 1, 2 en 4. De ontvangen code werd bepaald door waardes van de brandende lampjes bij elkaar op te tellen.

Er hoorde ook een inbouwslede bij voor in de auto. Door de enorme afmetingen vraag ik me nog steeds af waar je dat zou moeten inbouwen.

De zender voor de semafoonsignalen stond op de TV toren bij Lopik. Met een gewone FM ontvanger was het signaal te ontvangen. Het bekende pipelepiep geluid ergens onderin de FM-band was heel herkenbaar.

full

full

Vóór de komst van de mobiele telefonie is semafonie gedurende een aantal jaren populair geweest bij de jeugd. Het was een manier via een telefoon aangesloten op het vaste net boodschappen over te brengen naar iemand waarvan de de locatie niet wist. De mobile telefoon heeft in dit segment de semafoon geheel verdrongen.

Semafonie bestaat nog wel.

Steffe, het is (weer) jouw beurt...

Zoals al eerder gemeld gebruikte ik een kleinere semafoon, zoals deze.

full

Die was gelukkig een stuk handzamer!

Later kwamen er de echt kleine apparaten, maar die werkten op een ander netwerk.

Wat je vraag betreft, in die tijd was ik werkzaam in de storingsopheffing.

de nieuwe opgave

uit de oude doos maar zeeeeeer vooruitstrevend in die tijd.....

een nautisch instrument......
het signaal zit voor die tijd in zeeer hoge rigionen.....

wat is dit voor een instrument?
waarvoor werd het gebruikt?
die 2 gele buisjes zijn het hart van dit instrument........wat is het doel van deze "buisjes" ?

<O:p></O:p>
http://www.modelbouwforum.nl/forums...bums-fotos-draadje-picture59158-nx5.jpg[/IMG]<O:p></O:p>

Back