FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Nou dan zal ik maar eens een duit in het zakje doen,

Ik zoek de naam van het volgende apparaat:
dingetje.jpg

Het wordt gebruikt aan schepen. De eerste die gebruik maakte van dit systeem is werelds eerste nuclaire onderzeeër.

Het lijkt sterk op een koelkast-compressor ... dan is het vast een gyrokompas, de eerste atoomonderzeeër van de VS, de USS Nautilus had zo'n ding aan boord bij hun fameuze tocht onder het noordpoolijs (19 augustus 1957 e.v.)

Nee helaas dat is het niet. Je zit wel warm.
Het apparaat werkt op het effect wat ontdekt is in de mid 19e eeuw door een Franse ingenieur.

Dan kan het ook nog de versnellingsmeter en/of de bijbehorende gyroscopen zijn ... die (samen met o.a. het gyrokompas) het traagheidsnavigatie systeem vormen (INS = Inertial navigation system) ....

De bijbehorende fransman ook gevonden Léon Foucault, hij verklaarde de werking van de gyroscoop in 1851 ...

Je zit goed Ad

Ja, maar dan het apparaat (Coriolis is van iets eerder dan midden 19e eeuw, maar ja wat is 20 jaar op deze tijdschaal). Ik weet wel van de Coriolis massa debietmeter, maar zie geen directe toepassing in de scheepvaart. Is dus wat anders dat gebruik maakt van het Coriolis effect. Even verder zoeken.....

Ze hebben aan boord van de Nautilus ook wel metingen aan poolijs (dikte, beweging) gedaan. De beweging van het poolijs wordt sterk beïnvloed door Coriolis effecten, heeft het daar iets mee te maken?
Aan de andere kant is dit iets specifieks, en niet iets voor de scheepvaart in zijn algemeenheid.
Ik weet dus eigenlijk nog steeds niet wat het apparaat moet meten.........

Groet,

Ad

iets met een wapengeleidingssysteem ?

Tja, wat voor Coriolis toepassingen zijn er waar ik van weet:

• Meteorologie;
  • Ballistiek;
  • Navigatie (voornamelijk lucht- en ruimtevaart?);
  • Massa flowmeting;
  • .......

Buiten natuurlijk (kern)fysische verschijnselen die ermee verklaard worden, maar dat noem ik geen toepassing.

Ik kom er ook niet uit, en ik zou denken dat als de Nautilus er als eerste mee werd uitgerust, het wel terug te vinden zou moeten zijn. Maar is voor mij toch een doodlopende weg.

Ikke nie wete nie..........

Groet,

Ad

Waar ik dan nog op kom is INS (Inertial Navigation System), waarvan een gyroscoop een onderdeel vormt.

Maar...... ik vind nergens die link met de Nautilus.

Groet,

Ad

Back