FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Dan zou het dit moeten zijn (hoewel, meer op luchtvaart gericht):

A vibratory gyroscope or Gyrotron has been under development at the Sperry Gyroscope Company for the Bureau of Aeronautics as an instrument for measuring rate of turn. The instrument utilizes a tuning fork which undergoes a torsional vibration due to Coriolis forces when a rate of turn is applied. Thus, a familiar acoustical device is applied to the problem of control of aircraft. The absence of bearings gives it virtues of low electrical noise level, ruggedness, and long life. This paper presents a simplified analysis of the response of the instrument to steady rates of turn, with special emphasis on linearity considerations.
Tekst uit 1955, maar volledige tekst alleen betaald beschikbaar.

Groet,

Ad

Ad, ik zal het goed rekenen.

het apparaat op de fotot is een Motion Reference Unit (MRU).
De MRU wordt gebruikt om Heave, Pitch, Yaw, Surge en Sway te meten. Dit wordt in schepen gebruikt om de positie van de GPS antennes te "herberekenen" als ook de bewegingen van het schip te meten. Je kan je voorstellen dat als een schip van een slordige 40 meter hoog een paar graden gaat rollen dat de GPS antennes bovenin de mast toch aardige zwiepers maken wat zou resulteren in een constant veranderende positie.
Verder gebruikt het Dynamic Positioning (DP) systeem deze data om te berekenen wat voor krachten erop het schip werken.

Na uitvinding van de gyro kwam men erachter dat een trillend voorwerp kan ook dienen als gyroscoop.
Het fysieke principe lijkt op dat van de draaiende gyroscoop: een trillend voorwerp - bijvoorbeeld door een piëzo-elektrisch kristal aangedreven - heeft de neiging om langs dezelfde as te blijven bewegen. Als het in een andere richting gedwongen wordt is daar een kracht voor nodig, en die corioliskracht is elektronisch te detecteren.
In de technische literatuur wordt dit soort apparaten aangeduid als micro-elektromechanisch systeem (MEMS).

Dit werd voor het eerst toegepast aan boord van de Nautilus, dus geen draaiende gyroscopen net zoals Ad zei.

De MRU is eigenlijk een stapel MEMS gyroscopen die de bewegingen meten, een computer haalt hier de data uit en berekend aan de hand van de data verkregen de bewegingen.

Aan boord van het schip waar ik nu zit (Edda Fides) gebruiken we ook een MRU voor de deinings gecompseerde brug waar ik samen met collega's verantwoordelijk voor ben. Van deze MRU gebruiken we alleen de "heave" data. Na een simpele *kuch berekening houdt het systeem de tip van de brug "level" met de horizon zodat wij de brug kunnnen landen op het platform. Het systeem werkt zeer nauwkeurig, met golven van 3-4 meter significant beweegt de tip van de "gangway" maar enkele centimeters op en neer. Het geheel wat op en neer beweegt weegt bijna 80 ton en is 40 meter lang.
6045186188

Een paar linkjes:
Motion Reference Unit - Kongsberg Maritime
Ashtead Technology - Ashtead Technology Rental: Offshore Division

Bedankt voor het meedenken, ik blijf zeker ook spelen.

Ad, your up!

Ad, ik zal het goed rekenen.

Is wel een jungle op dat gebied. De MEMS systemen ben ik ook wel tegen gekomen, en met een heel ander doel en toepassing maakten wij gebruik van dergelijke apparatuur voor sturing van elektro-mechanische en ook wel hydraulische beproevingsapparatuur. Dat had echter niets met gyroscopen en coriolis effecten te maken!!

Wat mij opviel is dat daarvoor een aanzienlijke (digitale) rekenkracht voor wordt aangewend, terwijl men in de 50-er jaren nog helemaal afhankelijk was van analoge systemen. Voor de meest geavanceerde systemen moesten we soms echt sterke micro computers inzetten.

Ik ben zelf geen "vaarder" of "vlieger", dus zal ik op zoek moeten naar iets wat een link met de praktijk van varen of vliegen heeft. Zodra ik wat heb zal ik het plaatsen.

Eerst op jacht naar een ontbijt. Ondertussen genoeg koffie op om redelijk helder de weg er naartoe te kunnen vinden....

Groet,

Ad

Ik was dit apparaat wel eens tegengekomen toen ik naar iets heel anders op zoek was. Wellicht is het een weggevertje, maar ik vind het zo'n schitterend ding dat ik het gewoon eens wil plaatsen.
full

Ik heb even een testje gedaan, en met de juiste trefwoorden heb je het vrij snel gevonden. Dus maar niet te veel trefwoorden geven.....

Je zal het niet aan boord van schepen vinden, maar heeft wel met scheepvaart te maken.

De maker is een bekend 19e eeuws zeer veelzijdig wetenschapper, die ook een grote passie voor de scheepvaart/zeilen had.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
De getijdenvoorspeller van Sir William Johnson

Inderdaad, en later beter bekend als Lord Kelvin.
Aparte man. Groot thermodynamicus (vandaar dat de Kelvin als temperatuurschaal naar hem vernoemd is), maar ook een goede mathematicus, ingenieur en weet ik wat niet allemaal.
De machine is een voorbeeld van het ontwikkelen van Fourier reeksen op een mechanische/analoge manier.
Was zeer nauw betrokken bij het leggen van de eerste transatlantische (communicatie) kabel, die aanvankelijk mislukte maar later toch succesvol werd.

Aan jou de eer, Dirk.

Groet,

Ad

Met google-afbeeldingen

Zoekterm: 19th century trigonometry machine

Klik op -meer afbeeldingen-

en dan ongeveer op 2/3 vd pagina staat die foto, bij mij althans...

In het verlengde van 'iets' in de toelichting van Ad:

Wat doet dit 'kastje' met met deze schematische samenstelling:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan ben ik toch benieuwd welke zoektermen je hebt gebruikt Dirk?

Tja Ron, je denkt een onschuldige term als "trigoniometrie" wel te kunnen gebruiken zonder wat weg re geven........

Ben gek op cryptogrammen, had als omschrijving bedacht

"Apparaat van een heer van stand"

Ik kwam daar op door een vraag van Harm:

"heeft het wat te maken met Oene Horletoet en Kobbe Kobbema?"

Die had het dus al door, maar wilde kennelijk het antwoord niet geven.

Groet,

Ad

"iets" dat op en neer kan gaan...?
****kan die rode "WC" vlotter door die opening?

zo ja......?

zo neen......een soort terugslagklep?

steffe

Iets aan de onderkant van een periscoop? Toen ik naar de Nautilus aan het zoeken was kwam je wel dingen tegen die hierop leken.

EDIT
Bij nader inzien zit er niets onder, kan dus niet. Dat idee van een klep zou kunnen, maar dan zo mooi rood geverfd? Ben benieuwd naar het verwijderde deksel......... Zit wel een pakking, wat er op zou kunnen wijzen dat het onder druk staat.

Laatst bewerkt:
Back