Ad, ik zal het goed rekenen.
het apparaat op de fotot is een Motion Reference Unit (MRU).
De MRU wordt gebruikt om Heave, Pitch, Yaw, Surge en Sway te meten. Dit wordt in schepen gebruikt om de positie van de GPS antennes te "herberekenen" als ook de bewegingen van het schip te meten. Je kan je voorstellen dat als een schip van een slordige 40 meter hoog een paar graden gaat rollen dat de GPS antennes bovenin de mast toch aardige zwiepers maken wat zou resulteren in een constant veranderende positie.
Verder gebruikt het Dynamic Positioning (DP) systeem deze data om te berekenen wat voor krachten erop het schip werken.
Na uitvinding van de gyro kwam men erachter dat een trillend voorwerp kan ook dienen als gyroscoop.
Het fysieke principe lijkt op dat van de draaiende gyroscoop: een trillend voorwerp - bijvoorbeeld door een
piëzo-elektrisch kristal aangedreven - heeft de neiging om langs dezelfde as te blijven bewegen. Als het in een andere richting gedwongen wordt is daar een kracht voor nodig, en die
corioliskracht is elektronisch te detecteren.
In de technische literatuur wordt dit soort apparaten aangeduid als
micro-elektromechanisch systeem (MEMS).
Dit werd voor het eerst toegepast aan boord van de Nautilus, dus geen draaiende gyroscopen net zoals Ad zei.
De MRU is eigenlijk een stapel MEMS gyroscopen die de bewegingen meten, een computer haalt hier de data uit en berekend aan de hand van de data verkregen de bewegingen.
Aan boord van het schip waar ik nu zit (Edda Fides) gebruiken we ook een MRU voor de deinings gecompseerde brug waar ik samen met collega's verantwoordelijk voor ben. Van deze MRU gebruiken we alleen de "heave" data. Na een simpele *kuch berekening houdt het systeem de tip van de brug "level" met de horizon zodat wij de brug kunnnen landen op het platform. Het systeem werkt zeer nauwkeurig, met golven van 3-4 meter significant beweegt de tip van de "gangway" maar enkele centimeters op en neer. Het geheel wat op en neer beweegt weegt bijna 80 ton en is 40 meter lang.
Een paar linkjes:
Motion Reference Unit - Kongsberg Maritime
Ashtead Technology - Ashtead Technology Rental: Offshore Division
Bedankt voor het meedenken, ik blijf zeker ook spelen.
Ad, your up!