FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Op het gevaar af voor mijn beurt te gaan:

Wat is dit, en waar word het voor gebruikt.

Hint: Ik ben nu eenmaal machinist, ik blijf nog even in dat vakgebied.
Maar het is voor meer zaken bruikbaar.

Groet, Bert

BRUTUS

vols mij is dit een toestel waarmee je op een plan of tekening afstanden kan meten volgens een willekeurige lijn

door de schaal van het plan of tekening in te stellen op dit toestel heeft men direkt de werkelijke afstand of lengte van de desbetreffende willekeurige lijn....

OFTEWEL/ EEN PANTOGRAAF OF TEKENAAP

er bestaan ook toestelletjes waarmee je een oppervlakte kan meten....

steffe

(en das een pure gok.....)

Laatst bewerkt:
Ha die Steffe,

Nou, de pantograaf of tekenaap is het niet.

Maar onderaan je bericht kom je toch wel heel erg in de buurt....

Groet, Bert

Da's een snelle reactie! Een planometer gebruik je om de oppervlakte te bepalen van een grafiek. Ja PMI zo heb ik dat geleerd. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden. Schroom niet om zelf weer wat te posten.

Hey Monobloc,

Ik wacht nog even met de plaatjes, moet eerst even een beetje uitzoeken hoe je plaatjes plaatst zonder dat er met een simpele muisklik alles te zien is over wat het is en zo (kreeg via PB een tip van iemand dat het dan niet spannend meer was).

Wellicht kun je ondertussen de kijkers thuis vertellen wat je nu precies met zo'n Planimeter doet? Ik weet het wel (heb er jaren meer gevaren), maar ik kan me zo voorstellen dat er anderen zijn die er best nieuwsgierig naar zijn....

Groet, Bert

Om het uiteindelijk het vermogen van een cylinder te meten bij een dieselmotor, monteer je een indicateur toestel op de indicateur kraan. Dit is een rol papier met een schrijver. Hier word een grafiek mee gemaakt. De grafiek geeft dan 1 arbeidsslag van een dieselmotor weer. De oppervlakte van de grafiek kun je bepalen met de planimeter (zoals hierboven is genoemd) Als je de oppervlakte weet van de grafiek, kun je verder het een en ander uitrekenen. Dit is niet voor iedereen interessant dus ik zal de berekeningen hier achterwege laten.

pmi "Mean indicated Pressure"

Hey Monobloc,

Ik wacht nog even met de plaatjes, moet eerst even een beetje uitzoeken hoe je plaatjes plaatst zonder dat er met een simpele muisklik alles te zien is over wat het is en zo (kreeg via PB een tip van iemand dat het dan niet spannend meer was).

Groet, Bert

vooruit bert !!!!!

een plaatje......:):):):):)

Plaatje.gif

steffe

Hey Monobloc,

Groet, Bert

bert

niet langer zoeken
zie dit draadje van robert !!!!!!!!

echt uitstekend om fotos op te laden:cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool:

het is zeer goed uitgelegd .....:olympic:

het bericht van robert
Beste mensen,

Ik heb besloten het uploaden van foto's mogelijk te maken voor alle leden!, Via "Directe links" -> "Afbeeldingen & fotoalbums" kan nu iedereen, niet alleen de vrienden, foto's uploaden en plaatsen op het forum.

Hiervoor heb ik gisteravond een kleine instructie gemaakt voor degenen die hier wat hulp bij nodig hebben.

Modelbouwforum.nl - Modelbouwforum - uploaden van foto's naar het forum

Ik heb besloten deze optie voor iedereen beschikbaar te maken aangezien ik de bijkomende kosten voor het dataverkeer kan betalen door de adverteerders op het forum.

Robert (die nog aan de slag gaat met de hoeveelheid foto's die je mag uploaden)

Huh? Monobloc is toch aan de beurt?

Nou ja, ik zal eens zoeken.

Groet, Bert

totdat monoblok weer terug is.....

een interludium:zon::zon:

wat is dat voor een toestel ?
waarom wordt het gebruikt?

steffe

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me een SWR meter... Vroeger in m'n "CB" tijd gebruikte we zo'n meter om te zien hoeveel power we verstuurden via de antenne.
Vervolgens kan ook afgelezen worden hoeveel power "reflected" terugkomt...

In de buurt? ;)

Groeten
Berk

Ok, wel m'n eerste dan, hopelijk staat hij er nog niet tussen ;)

meter.jpg

Het is een tekening van de meter, een foto kon ik niet direct vinden vandaar.
Waar wordt deze meter o.a. gebruikt?
Nog een tip. op het strand liggen er wel eens dikke stalen buizen...

Groetjes
Berk

Laatst bewerkt:
Het is een pure gok:

Er begint me heel langzaam wat te dagen, volgens mij zie ik een stromingssnelheid (meters per seconde) en een soort van density (tonnen per meter (leidinglengte???)) en de combinatie geeft tonnen per seconde.

Kan me voorstellen dat zoiets in bijvoorbeeld de baggerindustrie gebruikt zou kunnen worden (vanwege de hint met de dikke buizen op het strand).

Ben benieuwd....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Wel Bert,

Helemaal juist, dit is een typische kruismeter die o.a. gebruikt wordt op baggerschepen, de hint was goed gezien!

En zoals gevraagd in de eerste post een beetje meer uitleg :)

Op onderstaande figuur is het meetinstrument te zien die deze meter van data voorziet, aan de linkerkant een radiactieve bron (bronnetje) en aan
de rechterkant de ontvanger, ingepakt in een loden kapsel. Doordat de dichtheid van het mengsel groter of kleiner wordt komt er minder of
meer straling op de opnemer, die hoeveelheid straling wordt vervolgens omgerekent naar een densiteit van het mengsel.
Schematische voorstelling:

bron.jpg

Foto van de meetpijp:
meetpijp.jpg

Om de mengselsnelheid te meten is de meest toegepaste methode de elektromagnetische meting
(afkorting EMF: electric magnetic flow).
Aan de buitenzijde van bovenstaande pijp zijn, tegenover elkaar,
twee spoelen gemonteerd en in de binnenbekleding zijn twee meetelektroden aangebracht.
In de vloeistof, die elektrisch als een geleider beschouwd mag worden,
ontstaat een spanning, die evenredig is met de snelheid van verplaatsing van het mengsel.
De opgewekte spanning wordt gecorrigeerd en versterkt om tot de juiste meetwaarde te komen.

Deze 2 meetsignalen geven mengselsnelheid en mengseldichtheid.
Gebruikelijk is de snelheid en dichtheid in combinatie
met elkaar op één instrument te tonen, de “kruismeter” zoals in de opgave :mrgreen:
Het snijpunt van beide aanwijzingen geeft
op een schaal de productie aan, in de figuur in tonnen
per seconde (t/s).

Hopelijk duidelijk ;)

Groetjes en de volgende dan maar!

Back